DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PALEOECOLOGIA HUMANA Codi 125031107
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
HORTOLÀ I GÓMEZ, POLICARP
Adreça electrònica policarp.hortola@urv.cat
Professors/es
HORTOLÀ I GÓMEZ, POLICARP
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Les comunitats humanes es mouen ineludiblement dins d’un marc ecològic que les condiciona i al qual elles mateixes condicionen alhora. Per a poder interpretar correctament els condicionants paleoecològics o de l’ecologia del passat, és necessari de conèixer els fonaments de la neoecologia o ecologia del present. La necessitat de dotar, a l’alumnat del Màster en arqueologia de Quaternari i evolució humana, d’unes bases ecològiques fa que aquesta disciplina formi part troncal del seu pla curricular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l’ecologia general.
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia.
3.- Determinar la relació entre una tècnica d’anàlisi ecològica i la resolució d’un problema arqueològic concret.
4.- Projectar una recerca d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
5.- Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada.
6.- Interpretar els resultats obtinguts fruit de l’aplicació dels principis ecològics a la recerca projectada.
7.- Valorar l’adequació de la tècnica neoecològica emprada en la recerca al tipus de resultats paleoecològics esperats.

Continguts
Tema Subtema
I Fonaments de la paleoecologia humana. Conceptes bàsics d'ecologia. (temes 1-2).

II Cicles biogeoquímics. Edafologia i successió ecològica. (temes 3-4).

III

Elements de biologia humana. Habitacles humans. Habitacles artificials del paleolític (temes 5-7).

IV Diversitat ecològica (tema 8).

V Xarxes tròfiques. Piràmides ecològiques i demogràfiques. Ecologia tròfica del paleolític. (temes 9-11).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Treballs
0 0 0
Pràctiques externes (de camp/sortides)
0 0 0
Sessió Magistral
25 0 25
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de Desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Treballs 2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
Pràctiques externes (de camp/sortides) 1.- Visita a un exemple urbà d'ecosistema.
Sessió Magistral Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.

Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.

Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.

Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic: 1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica - orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat. 2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic - proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1. Projecte de treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics, escrit (20% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).

2. Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics, escrit (30% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
30%



40%
Proves de Desenvolupament 3. Examen escrit, tipus test (30% de la nota).
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar a l’examen escrit (punt 3).
30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- Coneixements teòrics adquirits a classe. 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica. 3.- Redacció i estructuració correcta del treball científic. 4.- Capacitat per relacionar conceptes ecològics i problemes arqueològics.


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes:

 

Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews

 

Bibliografia general:

 

Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.

 

Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.

 

Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.

 

Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta.

Complementària

Recomanacions