DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) PALEOECOLOGIA HUMANA Codi 125031107
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RIVALS ., FLORENT
Adreça electrònica florent.rivals@urv.cat
Professors/es
RIVALS ., FLORENT
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Les comunitats humanes es mouen ineludiblement dins d’un marc ecològic que les condiciona i al qual elles mateixes condicionen alhora. Per a poder interpretar correctament els condicionants paleoecològics o de l’ecologia del passat, és necessari de conèixer els fonaments de la neoecologia o ecologia del present. La necessitat de dotar, a l’alumnat del Màster en arqueologia de Quaternari i evolució humana, d’unes bases ecològiques fa que aquesta disciplina formi part troncal del seu pla curricular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer els principis epistemològics de la paleoecologia humana i les bases teòriques de l'ecologia general. A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
2.- Determinar la relació entre la neoecologia i la paleoecologia. A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
3.- Determinar la relació entre una tècnica d'anàlisi ecològica i la resolució d'un problema arqueològic concret. A1
A2
A3
A4
A5
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B13
B14
B15
B16
C1
C2
C3
C4
C5
4.- Projectar una recerca d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics. A1
A2
A3
A4
A5
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B13
B14
B15
B16
C1
C2
C3
C4
C5
5.- Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B11
B12
B13
B14
B15
B16
C1
C2
C3
C4
C5
6.- Interpretar els resultats obtinguts fruit de l'aplicació dels principis ecològics a la recerca projectada. A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B4
B5
B6
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
7.- Valorar l'adequació de la tècnica neoecològica emprada en la recerca al tipus de resultats paleoecològics esperats. A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
I Fonaments de la paleoecologia humana. Conceptes bàsics d'ecologia. (temes 1-2).

II Cicles biogeoquímics. Edafologia i successió ecològica. (temes 3-4).

III

Elements de biologia humana. Habitacles humans. Habitacles artificials del paleolític (temes 5-7).

IV Diversitat ecològica (tema 8).

V Xarxes tròfiques. Piràmides ecològiques i demogràfiques. Ecologia tròfica del paleolític. (temes 9-11).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Treballs
0 62 62
Sessió Magistral
25 0 25
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la paleoecologia com a metodologia global en la interpretació del passat humà. Anivellament del grup.
Treballs 2.- Projecte de treball d'aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
3.- Treball d’aplicació ecològica a un o varis jaciments prehistòrics.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
Sessió Magistral Comentar els principis ecològics que es poden inferir en un exemple urbà d'ecosistema.

Projectar documentals que serveixin per a aprofundir els conceptes apresos a les classes teòriques.

Ensenyar a aplicar els conceptes neoecològics al registre arqueològic.

Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic: 1.- D’un projecte de treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica - orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica ecològica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat. 2.- D’un treball d'aplicació de la neoecologia a l’arqueologia prehistòrica, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic - proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball (obligatori) d'aprofundiment d'un dels temes del programa, presentat a classe amb ajut multimèdia. 20%
Proves de desenvolupament Examen escrit (obligatori), tipus test. 70%
Altres

Assistència a les sessions d'avaluació de models teòrics

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura, és necessari haver aprovat l'examen i tenir un còmput de les tres parts de l'avaluació de, com a mínim, 5,0 punts sobre 10,0. En cas de no superar l'examen (<5,0 punts sobre 10,0), la nota final serà la que s'hagi obtingut en aquest. En cas de no realitzar l'exposición oral del treball obligatori, la nota final serà "no presentat". La segona convocatòria es realitzarà la darrera setmana de classes. Bases dels criteris d'avaluació: 1.- Coneixements teòrics adquirits a classe. 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica. 3.- Estructuració correcta del treball científic. 4.- Capacitat per interpretar el registre arqueològic en clau (paleo)ecològica.


Fonts d'informació

Bàsica

Revistes:

 

Americal Journal of Physical Anthropology, Environmental Archaeology, Human Ecology, Quaternary Science Reviews

 

Bibliografia general:

 

Butzer, K. W. (1989): Arqueología, una Ecología del Hombre. Barcelona: Bellaterra.

 

Campbell, B. (1985): Ecología Humana. Barcelona: Salvat.

 

Dajoz, R. (2002): Tratado de Ecología. 2a ed. (revisada i ampliada). Madrid-Barcelona-Mèxic, D. F.: Mundi-Prensa.

 

Dincauze, D. F. (2000): Environmental Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

 

Margalef, R. (1981): Ecología. Barcelona: Planeta.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent