DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura EVOLUCIÓ HUMANA Codi 125031109
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALA RAMOS, ROBERT
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es realitza un recorregut general per l’evolució humana i pels fòssils humans més importants que documenten aquesta evolució. En primer lloc, per conèixer l’ordre del Primats, a on s’inclouen els humans, s’analitzen les característiques comuns als primats actuals i la seva classificació. En segon lloc, de forma més específica, es presenten les diferents espècies fòssils que pertanyen a la nostra família evolutiva: els homínids. S’analitzen les característiques del homínids i com aquestes han aparegut a llarg de l’evolució. En darrer terme, es documenta l’aparició i expansió de la nostra espècie: Homo sapiens; l’única de les espècies d’homínids que viu a l’actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre i avaluar la metodologia bàsica per l’estudi del registre fòssil
Aplicar coneixements d’anatomia humana als estudis evolutius
Conèixer el primats actuals i els fòssils
Conèixer els models interpretatius aplicats a les restes humanes més importants del registre fòssil.

Continguts
Tema Subtema
I. L’evolució humana i la seva metodologia. I.a. Teoria evolutiva i paleontologia humana.
I.b. Metodologia i anàlisi evolutiu.
II. Els Primats. II.a. Els Primats actuals: classificació i característiques.
II.b. Evolució dels Primats: el registre fòssil dels primats.
II.c. La superfamília dels hominoideos i la seva evolució.
III. Els primers homínids III.a. El primers representants de família homínida.
III.b. Australopithecus i Paranthropus.
III.c. Altres homínids no humans.
IV. El gènere Homo. IV.a. L’origen d’Homo i la tecnologia.
IV.b. El Poblament del continent asiàtic.
IV.c. Poblament i evolució a Europa: els jaciments de la serra d’Atapuerca.
IV.d. Els neandertals.
IV.e. L’origen i l’evolució d’Homo sapiens.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Estudis previs
0 34 34
Presentacions / exposicions
0 12 12
Resolució de problemes, exercicis
0 40 40
Sessió Magistral
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 0 20
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Estudis previs Lectures de texts o articles importants per entendre la metodologia d’anàlisi o aspectes relacionats amb l’evolució humana
Presentacions / exposicions Visualització dels documentals amb la presentació d’un treball crític d’avaluació d’aquest documental
Resolució de problemes, exercicis Presentació de dues ressenyes crítiques de dos articles científics de publicació recent relacionats amb l’àmbit de l’evolució humana
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Identificació bàsica de l’anatomia humana mitjançant la utilització de material anatòmic humà i de primats.

Observació de l’anatomia del fòssils humans més importants amb la col•lecció de rèpliques.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Facilitar als alumnes la bibliografia específica per millorar l’aprenentatge dels continguts d’aquesta assignatura. - Ajudar i orientar de forma individual i personalitzada els interessos que desenvolupin els alumnes en l’àmbit de l’Evolució Humana. - Potenciar i orientar als alumnes per comprendre millor els estudis fets amb els fòssils humans. - Seguiment individual de la realització dels treballs, ressenyes, lectures i la consulta dels recursos bibliogràfics complementaris.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació d’un treball crític després de la visualització d’un vídeo documental sobre primats o evolució humana.
Resolució de problemes, exercicis Presentació de dues ressenyes crítiques sobre dos articles científics de publicació recent relacionats amb l’àmbit de l’evolució humana.
Sessió Magistral Assistència i participació a les classes teòriques i pràctiques
Proves de Desenvolupament Elaboració d’un examen escrit que no faci èmfasi en la memorització sinó en els raonaments i estructura, per aquest motiu hi haurà la possibilitat d’utilitzar material de consulta durant l’examen.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- Arsuaga, J.L. y Martínez, I. (1998). La especie elegida. La larga marcha de la evolución humana. Madrid: Temas de Hoy.

- Aiello, L. y Dean, C. (1990). An Introduction to Human Evolutionary Anatomy, San Diego: Academic Press.

- Johanson, D. y Edgar, B. (1996). From Lucy to Language. Nueva York: Simon & Schuster.

- Klein, R. (1999). The Human Career: Human Biological and Cultural Origins. Chicago: University of Chicago Press. 2a edició.

Complementària

Recomanacions