DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) RESTITUCIÓ PALEOAMBIENTAL Codi 125031202
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
BURJACHS CASAS, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.burjachs@urv.cat
Professors/es
BURJACHS CASAS, FRANCESC
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant La Prehistòria moderna necessita de l’ús de mètodes analítics extrets d’altres ciències. Mitjançant alguns d’aquests mètodes, la paleoclimatologia aprofundeix en el nostre coneixement del paleoambient de les poblacions humanes del passat, tot fent estudis dels jaciments en la seva dimensió més microscòpica; és a dir, manifestant el que s’ha anomenat “registre arqueològic invisible”. La possibilitat de dotar d’unes bases teòriques i especialment d’uns coneixements pràctics de paleoambient, és una necessitat per a formar bons arqueòlegs quaternaristes, la qual cosa aconsella d’introduir aquesta disciplina dins del pla curricular del Màster en arqueologia de Quaternari i Evolució humana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Avaluació de la informació en els diferents camps de recerca
  AC2 Capacitat de decisió analítica
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC16 Sensibilitat pel medi ambient
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprendre els fonaments teòrics del clima. A1
A2
A7
A9
A11
A13
AC1
AC2
B1
B3
B4
B5
B6
B7
BC13
BC16
C3
CC3
Comprendre i aplicar la relació entre l'home i el clima. A1
A2
A7
A9
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B13
B16
C3
Projectar una recerca en paleoambient. A2
A3
A4
A5
A7
A9
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B11
B12
B14
B16
CC1
CC6
Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada. A1
A2
A4
A5
A7
A9
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B12
B13
B14
B16
CC4
Interpretar els resultats analítics paleoambientals, fruit de les distintes disciplines que hi intervinguin i en la recerca projectada. A1
A2
A3
A11
A13
B2
B3
B4
B6
B7
B8
B13
B16
C1
C3
Valorar l'adequació de la tècnica analítica emprada en la recerca al tipus de resultats esperats. A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B11
B13
B14
B15
B16
C1
C3

Continguts
Tema Subtema
I Conceptes generals sobre clima (temes 1 a 3)
II Ciències, tècniques, mètodes, disciplines, ... que intervenen en la Restitució Paleoambiental (temes 4 a 13)
III Aplicació dels mètodes paleoambientals: panorama evolutiu del clima al llarg de la història de l’home (temes 14 a 17)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
8 43 51
Sessió Magistral
30 0 30
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
10 0 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, adaptant-lo als interessos de recerca dels estudiants, sempre que sia possible.
Treballs Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació respecte l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball pràctic paleoambiental, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.
Sessió Magistral Classes teòriques, presentades amb material gràfic projectable. S'entregarà a l'alumne còpies d'aquest material gràfic, perquè hi puguin fer anotacions personals.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
1.- Conèixer el llenguatge tècnic i els fonaments del treball científic en el camp del Paleoambient, bàsicament aplicat a l'Arqueologia. 2.- Introducció a llurs tècniques d'anàlisi i problemàtiques. 3.- Aconseguir una base de coneixements, necessària per a poder participar en treballs de recerca interdisciplinars i/o propis.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1.- Projecte de treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (20% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
2.- Treball pràctic d’alguna disciplina paleoambiental en jaciment arqueològic, escrit (30% de la nota) i exposat a classe (10% de la nota).
70%
Proves de desenvolupament Examen escrit 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris: Es valorarà la participació de l'alumne en les discussions a l'aula teòrica i pràctica, la seva capacitat crítica i de raonament en els treballs a presentar i en l'examen, l'ús de materials no facilitats pel professor (Biblioteca, Internet, altres recursos), coneixements teòrics adquirits a classe, redacció i estructuració correcta del treball científic, així com l'assistència a classe.


Fonts d'informació

Bàsica

·         Projecció de temes mitjançant programa informàtic de presentació de xerrades.

 

·         Es facilitarà a l’alumne els gràfics i taules projectats, articles clau, i material per a les pràctiques.

 

Bibliografia general:

 

AADD (1988). Mètodes científics aplicats a la reconstrucció paleoambiental de la Prehistòria. Cota Zero, 4.

AADD (Comissió per a l'estimul de la Cultura Científica) (1995). La catàstrofe i el catastrofisme. Generalitat de Catalunya / Departament de Cultura. Barcelona.

Berger, A. (1992). Le Climat de la Terre. Un passé pour quel avenir? De Boeck-Wesmael, Bruxelles.

Berglund, B.E. (Ed.) (1986). Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. John Wiley & Sons. Chichester.

Bradley, R.S. (1985). Quaternary Paleoclimatology. Methods of Paleoclimatic Reconstruction. Allen&Unwin. Boston.

Buxó, R. (1997). Arqueología de las plantas. Ed. Crítica. Barcelona.

Chaline, J. (1985). Histoire de l'homme et des climats au Quaternaire. Doin. Paris.

Dawson, A.G. (1992, reprinted 1994). Ice Age Earth. Late Quaternary Geology and Climate. Routledge. London/New York.

Eddy, J.A. & Oeschger, H. (Eds.) (1993). Global Changes in the Perspective of the Past. John Wiley & Sons Ltd. Chichester.

Fullola, J.M. & Juan, J. (Eds.): Paleo-etnobotànica aplicada a l'Arqueologia Prehistòrica: 52-61. Dossier editat per la Societat Catalana d'Arqueologia. Barcelona.

Goudie, A.S. (1983). Environmental Change. Clarendon Press. 258 pp. Oxford.

Hardy, R.; Wright, P.; Gribbin, J. & Kington, J. (1983). El libro del Clima. Hermann Blume Ediciones. Madrid.

Huggett, R.J. (1991). Climate, Earth Processes and Earth History. Springer-Verlag. Berlin-Heilderberg.

Lamb, H.H. (1995

2

). Climate, History and the Modern World. Routledge. New York.

Lowe, J.J. & Walker, M.J.C. (1997). Reconstructing Quaternary Environments. Longman. Essex. 446 pp.

Magny, M. (1995). Une histoire du climat: des derniers mammouths au siecle de l'automobil. Editions Errance. Paris.

Martín Chivelet, J. (1999). Cambios climáticos. Una aproximación al sistema Tierra. Ediciones Libertarias / Prodhufi. Madrid.

Renault-Miskovsky, J. (1986). L'environnement au temps de la Préhistoire. Méthodes et modèles. Masson. Paris.

Roberts, N. (1989). The Holocene. An Environmental History. Basil Blackwell. Oxford.

Rodà, I. (Ed.) (1992). Ciencias, metodologías y técnicas aplicadas a la Arqueología. Col. Ciencia Oberta, 4. Fundació Caixa de Pensions / Publicacions de la UAB. Bellaterra.

Vernet, J.‑L. (1997). L'homme et la fôret méditerranéene de la Préhistoire à nos jours. Editions Errance. Paris.

Williams, M.A.J.; Dunkerley, D.L.; De Deckker, P.; Kershaw, A.P. & Stokes, T. (1993). Quaternary environments. Edward Arnold. London.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANÀLISI MICROSCÒPICA EN ARQUEOLOGIA/125031214
ARQUEOLOGIA EXPERIMENTAL/125031210
ETNOARQUEOLOGIA/125031201
INFORMÀTICA I ESTADÍSTICA APLICADES A L'ARQUEOLOGIA/125031101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOLOGIA DEL QUATERNARI/125031102
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent