DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Codi 125031205
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
VAQUERO RODRÍGUEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.vaquero@urv.cat
Professors/es
VAQUERO RODRÍGUEZ, MANUEL
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Visió global del desenvolupament cultural dels grups prehistòrics a la Península Ibèrica des dels primers pobladors fins a l'Edat del Bronze, dins del seu context geogràfic i paleoambiental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprendre els criteris a partir dels quals es defineixen l’evolució de la Prehistòria peninsular i els esquemes d’ordenació cronocultural
2.- Conèixer les dades arqueològiques bàsiques per entendre l’estat de la qüestió actual
3.- Comprendre com l’estat de la qüestió actual està en relació amb el propi desenvolupament històric de la disciplina i les diferents perspectives des de les quals es pot abordar l’estudi de la Prehistòria peninsular
4.- Analitzar els arguments arqueològics emprats actualment en la recerca i reflexionar al voltant de la seva adequació en relació als problemes que es volen resoldre
5.- Aplicar el coneixement teòric assolit en l’elaboració d’un treball de recerca sobre un aspecte de la Prehistòria peninsular

Continguts
Tema Subtema
I Tema 1.- L’estat actual de la investigació. Factors geològics i històrics.
II Tema 2.- Els primers pobladors.
Tema 3.- El poblament paleolític durant el Plistocé Mitja. El Paleolític Inferior.
Tema 4.- Les ocupacions de la Sierra de Atapuerca durant el Plistocé Mitjà.
III Tema 5.- El Paleolític Mitjà.
Tema 6.- El Paleolític Mitjà a la Península Ibèrica.
Tema 7.- Patrons d’assentament i estratègies de subsistència durant el Paleolític Mitjà.
IV Tema 8.- La transició Paleolític Mitjà/Superior.
Tema 9.- El Paleolític Superior inicial.
Tema 10.- El Paleolític Superior final.
Tema 11.- Patrons d’assentament i estratègies de subsistència al Paleolític Superior.
V Tema 12.- La crisi de les societats caçadores-recol•lectores.
Tema 13.- El Neolític.
Tema 14.- El Calcolític i l’Edat del Bronze.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
45 0 45
Pràctiques externes (de camp/sortides)
7.5 0 7.5
Pràctiques a laboratoris
7.5 0 7.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 35 35
Treballs
0 32 32
Estudis previs
0 14 14
 
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves de Desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Explicació a classe dels aspectes teòrics i empírics fonamentals
Pràctiques externes (de camp/sortides) Pràctiques de camp, amb sortides per visitar jaciments situats en l’entorn immediat
Pràctiques a laboratoris Pràctiques de laboratori centrades en l’anàlisi i reconeixement de materials arqueològics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari i discussió d’articles
Treballs Realització d’un treball de recerca en grup
Estudis previs Recerca bibliogràfica

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Aclarir aspectes teòrics i empírics 2.- Orientar bibliogràficament 3.- Fer un seguiment del treball de recerca relacionat amb l’assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Demostració de la comprensió de les publicacions de lectura obligatòria
Treballs Treball de recerca
Proves de Desenvolupament Examen
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: 1.- Coneixement de les dades fonamentals 2.- Comprensió dels problemes científics i de la relació entre plantejaments teòrics i recerca empírica 3.- Capacitat per integrar i valorar les diferents perspectives en relació a un tema concret 4.- Identificació del significat cultural i/o cronològic de materials arqueològics


Fonts d'informació

Bàsica

Bibiogralia general:

 

Barandiarán, I., B. Martí, M.A. del Rincón i J.L. Maya (1998). Prehistoria de la Península Ibérica. Barcelona: Ariel.

 

Estévez, J. i A. Vila. 1999. Piedra a Piedra. Historia de la construcción del Paleolítico en la Península Ibérica. Oxford: BAR International Series.

 

Carbonell, E., J. M. Bermúdez de Castro, J. L. Arsuaga, J. C. Díez, A. Rosas, G. Cuenca-Bescós, R. Sala, M. Mosquera, i X. P. Rodríguez. 1995. Lower Pleistocene hominids and artifacts from Atapuerca-TD6 (Spain). Science 269:826-830.

 

Santonja, M., and P. Villa. 1990. The Lower Palaeolithic of Spain and Portugal. Journal of World Prehistory 4:45-94.

 

Carbonell, E. i M. Vaquero (eds). 1996. The Last Neandertals, the First Anatomically Modern Humans: A Tale About the Human Diversity. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

 

Cabrera, V. (ed) 1993. El origen del hombre moderno en el suroeste de Europa. Madrid: UNED.

 

Villaverde, V., J. E. Aura, i C. M. Barton. 1998. The Upper Paleolithic in Mediterranean Spain: A review of current evidence. Journal of World Prehistory 12:121-198.

 

Fullola, J. M. i N. Soler (eds) 1997. El món mediterrani després del Pleniglacial (18.000-12.000 BP), Sèrie Monogràfica, 17. Girona: Museu d'Arqueologia de Catalunya.

 

Villaverde, V. (ed) 1995. Los últimos cazadores. Transformaciones culturales y económicas durante el Tardiglaciar y el inicio del Holoceno en el ámbito mediterráneo. Alicante: Instituto de Cultura "Juan Gil-Albert".

 

López, P. (ed) 1988. El Neolítico en España. Madrid: Cátedra.

 

VV.AA. 1997. La Península Ibérica entre el Calcolítico y la Edad del Bronce. Saguntum, 30.

Complementària

Recomanacions