DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura SISTEMES DE DOCUMENTACIÓ GRÀFICA EN ARQUEOLOGIA PLISTOCÈNICA Codi 125031208
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
PRATS DOMENECH, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.prats@urv.cat
Professors/es
PRATS DOMENECH, JOSEP MARIA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es donarà a l’alumne els coneixements necessaris de dibuix en arqueologia prehistòrica, perquè pugui treballar en els processos d’excavació , anàlisi i estudi de jaciments.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Comprendre l’evolució tècnica i metodològica del dibuix científic i concretament del dibuix en arqueologia prehistòrica.
2.- Conèixer i aplicar els elements de geometria bàsica que intervenen en topografia.
3.- Conèixer i aplicar els instruments que intervenen en la topografia arqueològica.
4.- Conèixer i aplicar els mètodes necessaris de topografia aplicada a l’arqueologia prehistòrica.
5.- Conèixer, dominar i aplicar programari de dibuix vectorial i d’emmagatzematge d’imatges BMP

Continguts
Tema Subtema
Epistemologia del dibuix en arqueologia prehistòrica Repàs crític de la producció gràfica científica i la seva evolució en el context històric. Relació sociocultural i tècnica del dibuix científic a traves del context històric. La representació gràfica del registre, de les estratigrafies, de les plantes, del dibuix científic i l’evolució fins a l’actualitat.
Geometria bàsica
en la topografia arqueològica
Les unitats de mesura angulars. Sistemes de coordenades. Funcions trigonomètriques fonamentals. Relació entre coordenades polars i cartesianes. Conceptes de resolució de triangles. Rumb i azimut. Projeccions. La representació del relleu. Errors.
Topografia I
Instruments topogràfics
Mesurador d’angles. Posta en estació. Lectures. Errors. Realització de la punteria. Mesuradors de distàncies. Mesuradors de desnivells. Autoreductores. Vinòmetre. L’estació total. Els GPS.
Topografia II
Mètodes
Procés d’aixecament de plànols i de mapes : Vèrtexs geodèsics. Xarxes d’anivellament. Processos d’establiment de coordenades : Radiacions. Poligonal. Bisecció. Trisecció inversa. Bilateració. Replanteig.
Dibuix digital Programes Corel Draw, Corel Photo Paint, Surfer, Auto Cad. Aplicacions específiques al corpus planimètric d’arqueologia prehistòrica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Resolució de problemes, exercicis
0 0 0
Pràctiques externes (de camp/sortides)
0 0 0
Pràctiques a laboratoris
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp.
Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD.
Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10.
Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad.
Pràctiques amb GPS.
Pràctiques externes (de camp/sortides) En l’ensenyament tradicional, l’estudi dels mètodes de laboratori o de despatx eren el centre de l’activitat acadèmica. Avui, però, donem també molta importància a l’ensenyament de la presa de dades, del treball de camp en definitiva. Per aquest motiu, en els crèdits d’aquesta assignatura hi ha activitats de camp que estimulen la participació a classe, faciliten la capacitat de relació i integració dels alumnes al treball en equip (prendre mides és cosa de dos com a mínim) i serveixen per millorar la seva capacitat operativa en la dinàmica del procés de les activitats de camp.
Pràctiques a laboratoris Cal molta pràctica per transmetre el nostre pensament o les dades de què disposem de manera lògica i ordenada per a la confecció de la representació gràfica que volem. Proposem exercicis progressius, amb diferents graus de dificultat, perquè l’alumnat posi en pràctica, des del més senzill al més complex, els materials i mètodes d’aquest programa de dibuix en arqueologia prehistòrica.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els crèdits de l’assignatura en què l’alumne ha de fer treball tutoritzat tenen per objectius, que l’alumne assoleixi la capacitat d’introduir, en el treball de camp, les referències tècniques i el material i mètodes adients, per obtenir les dades mètriques i topogràfiques necessàries, per després, poder reproduir digitalment qualsevol selecció planimètrica, com a resultat de l’aprenentatge global .

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp. Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD. Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10. Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad. Pràctiques amb GPS.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Ha de ser una avaluació contínua, en la qual es tinguin en compte els fets, els conceptes i els sistemes conceptuals, així com l'empatia de l'alumne. Avaluació teoricopràctica en finalitzar cada bloc temàtic. Comprovar pas a pas que els alumnes assoleixen allò que es va explicant a classe i que es va practicant, mitjançant activitats programades per a aquesta finalitat.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general:

 

Lopez, J. & Tajadura, J.A. (2004), Auto CAD avanzado. Versión 2004.  Ed. McGraw-Hill. Madrid

 

Hodder, H. (2004), Guia de campo de Corel  PHOTO-PAINT 10. Ed. Ra-Ma. Barcelona.

Manual de instrucciones del Escaner AGFA 480

 

Manual de instrucciones de manejo i aplicacions de funciones de la estación total  H. Pentax 950.

Complementària

Recomanacions