Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
1.- Comprendre l’evolució tècnica i metodològica del dibuix científic i concretament del dibuix en arqueologia prehistòrica. |
|
|
|
2.- Conèixer i aplicar els elements de geometria bàsica que intervenen en topografia. |
|
|
|
3.- Conèixer i aplicar els instruments que intervenen en la topografia arqueològica. |
|
|
|
4.- Conèixer i aplicar els mètodes necessaris de topografia aplicada a l’arqueologia prehistòrica. |
|
|
|
5.- Conèixer, dominar i aplicar programari de dibuix vectorial i d’emmagatzematge d’imatges BMP |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Epistemologia del dibuix en arqueologia prehistòrica |
Repàs crític de la producció gràfica científica i la seva evolució en el context històric. Relació sociocultural i tècnica del dibuix científic a traves del context històric. La representació gràfica del registre, de les estratigrafies, de les plantes, del dibuix científic i l’evolució fins a l’actualitat. |
Geometria bàsica
en la topografia arqueològica
|
Les unitats de mesura angulars. Sistemes de coordenades. Funcions trigonomètriques fonamentals. Relació entre coordenades polars i cartesianes. Conceptes de resolució de triangles. Rumb i azimut. Projeccions. La representació del relleu. Errors. |
Topografia I
Instruments topogràfics
|
Mesurador d’angles. Posta en estació. Lectures. Errors. Realització de la punteria. Mesuradors de distàncies. Mesuradors de desnivells. Autoreductores. Vinòmetre. L’estació total. Els GPS. |
Topografia II
Mètodes
|
Procés d’aixecament de plànols i de mapes : Vèrtexs geodèsics. Xarxes d’anivellament. Processos d’establiment de coordenades : Radiacions. Poligonal. Bisecció. Trisecció inversa. Bilateració. Replanteig. |
Dibuix digital |
Programes Corel Draw, Corel Photo Paint, Surfer, Auto Cad. Aplicacions específiques al corpus planimètric d’arqueologia prehistòrica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
0 |
0 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
0 |
0 |
0 |
Pràctiques a laboratoris |
|
0 |
0 |
0 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp.
Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD.
Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10.
Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad.
Pràctiques amb GPS. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
En l’ensenyament tradicional, l’estudi dels mètodes de laboratori o de despatx eren el centre de l’activitat acadèmica. Avui, però, donem també molta importància a l’ensenyament de la presa de dades, del treball de camp en definitiva. Per aquest motiu, en els crèdits d’aquesta assignatura hi ha activitats de camp que estimulen la participació a classe, faciliten la capacitat de relació i integració dels alumnes al treball en equip (prendre mides és cosa de dos com a mínim) i serveixen per millorar la seva capacitat operativa en la dinàmica del procés de les activitats de camp. |
Pràctiques a laboratoris |
Cal molta pràctica per transmetre el nostre pensament o les dades de què disposem de manera lògica i ordenada per a la confecció de la representació gràfica que volem. Proposem exercicis progressius, amb diferents graus de dificultat, perquè l’alumnat posi en pràctica, des del més senzill al més complex, els materials i mètodes d’aquest programa de dibuix en arqueologia prehistòrica. |
|
Descripció |
Els crèdits de l’assignatura en què l’alumne ha de fer treball tutoritzat tenen per objectius, que l’alumne assoleixi la capacitat d’introduir, en el treball de camp, les referències tècniques i el material i mètodes adients, per obtenir les dades mètriques i topogràfiques necessàries, per després, poder reproduir digitalment qualsevol selecció planimètrica, com a resultat de l’aprenentatge global . |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Reconstrucció del registre arqueològic en paper mil.limetrat a partir dels fulls de registre de camp. Calc en 2D i en 3D a partir d'aquests fulls mil.limetrats amb el programa AUTOCAD. Escanejat de dibuix artístic, tècnic i fotografia i tractament d'aquesta informació digitalitzada amb el programa COREL DRAW 10. Estació Total: aixecament topogràfic i reconstrucció en autocad. Pràctiques amb GPS. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Ha de ser una avaluació contínua, en la qual es tinguin en compte els fets, els conceptes i els sistemes conceptuals, així com l'empatia de l'alumne. Avaluació teoricopràctica en finalitzar cada bloc temàtic. Comprovar pas a pas que els alumnes assoleixen allò que es va explicant a classe i que es va practicant, mitjançant activitats programades per a aquesta finalitat. |
Bàsica |
|
Bibliografia general:
Lopez, J. & Tajadura, J.A. (2004), Auto CAD avanzado. Versión 2004. Ed. McGraw-Hill. Madrid
Hodder, H. (2004), Guia de campo de Corel PHOTO-PAINT 10. Ed. Ra-Ma. Barcelona.
Manual de instrucciones del Escaner AGFA 480
Manual de instrucciones de manejo i aplicacions de funciones de la estación total H. Pentax 950. |
Complementària |
|
|
|