DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ARQUEOLOGIA DE LA MENT I COGNICIÓ Codi 125031209
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Adreça electrònica marina.mosquera@urv.cat
Professors/es
MOSQUERA MARTÍNEZ, MARINA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura fonamentalment teòrica, dedicada al coneixement del desenvolupament de la cognició humana en l’evolució, a través de disciplines com la neurologia, la primatologia, la paleoantropologia i la psicologia, tot aplicat al registre arqueològic i paleontològic del Plistocè.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer i comprendre els fonaments teòrics bàsics del funcionament del cervell, i de grau mitjà sobre el llenguatge, tecnologia prehistòrica i simbolisme.
2.- Aprendre a comprendre, projectar i valorar les anàlisis i els models interpretatius sobre la complexitat cognitiva d’una espècie fòssil.
3.- Aprendre a interpretar els indicadors de la complexitat cognitiva des del registre arqueològic.

Continguts
Tema Subtema
A. Cervell
1. Anatomia bàsica i funcionament normal
B. Llenguatge 1. Connexions neurals
2. Aparat fonador
3. Fonaments simbòlics de la comunicació
4. Comunicació i primats no humans
C. Tecnologia 1. Connexions cerebrals
2. Relació amb l’esquelet postcranial.
3. Derivacions cognitives del desenvolupament de la tecnologia en l’evolució humana
4. Tecnologia i primats no humans
D. Simbolisme 1. Primeres mostres artístiques
2. Primeres pràctiques funeràries

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
65 0 65
Pràctiques a laboratoris
10 0 10
Pràctiques externes (de camp/sortides)
22 0 22
Treballs
0 40 40
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de Desenvolupament
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Activitat 3: Classes magistrals Objectius :
1. Assistència
2. Comprensió dels continguts i debat
Pràctiques a laboratoris Activitat 2: Test i pràctiques
Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa
Pràctiques externes (de camp/sortides) Activitat 2: Test i pràctiques
Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa
Pràctiques a laboratoris
Treballs Activitat 1: Recensions de articles Objectius:
1. Comprensió de problemàtiques exposades.
2. Anàlisi i síntesis de conceptes i arguments implicats.
3. Exposició dels anteriors amb vocabulari i expressió precisa.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment individualitzat del procés de millora acadèmica de l’alumne. 2.- Orientar el procés universitari de l’alumne. 3.- Potenciar la seva projecció en la investigació.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Treballs
Proves de Desenvolupament Objectius:
1. Capacitat per demostrar l’adquisició de continguts.
2. Capacitat de demostració de reflexió
3. Capacitat per relacionar conceptes i processos
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a avaluar el desenvolupament de l'alumne, es tindran en compte els següents factors: 1.- Assistència i participació. 2.- Treballs i pràctiques. 3.- Examen Criteris: 1.- Participació activa. 2.- Demostració de que l'alumne sap expressar les seves idees. 3.- Desenvolupament de la capacitat crítica i valorativa. 4.- Desenvolupament de la capacitat sintètica. 5.- Demostració de que l'alumne sap relacionar processos i conceptes.


Fonts d'informació

Bàsica

Aiello, L., and P. Wheeler. 1995. The Expensive Tissue Hypothesis: the brain and the digestive system in human  and primate evolution. Current Anthropology 36:199-221

 

Falk, D., J. C. Redmond, J. J. Guyer, C. Conroy, W. Recheis, G. W. Weber, and H. Seidler. 2000. Early hominid brain evolution: a new look at old endocasts. Journal of Human Evolution 38:695-717.

 

Holloway, R. 1996. "Evolution of the Human Brain," in Handbook of Human Symbolic Evolution. Edited by E. A. Lock & Ch. R. Peters, pp. 74-116. Oxford: Clarendon Press.

 

Wynn, T. 1991. Tools, Grammar and the Archaeology of cognition. Cambridge Archaeological Journal 1:191-206.

 

Boesch, C., and M. Tomasello. 1998. Chimpanzee and Human Cultures. Current Anthropology 39:591-614.

 

Defleur, A. 1993. Les Sépultures Moustériennes. Paris: CNRS.

Complementària

Recomanacions