DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ARQUEOLOGIA MOLECULAR Codi 125031213
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HORTOLÀ I GÓMEZ, POLICARP
Adreça electrònica policarp.hortola@urv.cat
Professors/es
HORTOLÀ I GÓMEZ, POLICARP
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant L’arqueologia prehistòrica moderna necessita de l’ús de mètodes instrumentals d’anàlisi extrets de la metodologia de les ciències químiques i biològiques. Mitjançant aquests mètodes, l’arqueologia (bio)molecular aprofundeix en el nostre coneixement de la vida de les poblacions humanes del passat estudiant els materials recuperats en els jaciments en la seva dimensió més petita: posar de manifest el que s’ha vingut a anomenar “registre arqueològic invisible”. La possibilitat de dotar d’unes bases teòriques i especialment d’uns coneixements pràctics d’arqueologia molecular és una necessitat per a formar bons arqueòlegs quaternaristes, la qual cosa aconsella d’introduir aquesta disciplina dins del pla curricular del Màster en arqueologia de Quaternari i evolució humana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer els fonaments teòrics de la química general i orgànica i la bioquímica descriptiva. A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B4
B6
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
2.- Determinar la relació entre la química general i orgànica i la bioquímica descriptiva i l'arqueologia molecular. A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B4
B5
B6
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
3.- Determinar la relació entre una tècnica instrumental d'anàlisi i la resolució d'un problema arqueològic concret. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6
4.- Projectar una recerca en arqueologia molecular. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6
5.- Avaluar els mitjans materials necessaris per a dur a terme la recerca projectada. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6
6.- Interpretar els resultats analítics de bioelements o biomolècules arqueològics fruit de l'ús d'un tècnica instrumental en la recerca projectada. A1
A2
A3
A4
A7
A8
A9
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6
7.- Valorar l'adequació de la tècnica analítica emprada en la recerca al tipus de resultats esperats. A1
A2
A3
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6

Continguts
Tema Subtema
I Concepte d'arqueologia molecular i elements de química general (temes 1-3).

II Formulació i nomenclatura en química orgànica (tema 4).

III Principis metodològics de la química analítica (tema 5).

IV Elements biogenèsics (tema 6).

V Principis immediats orgànics (temes 7-9).


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràctiques a laboratoris
21 0 21
Treballs
0 100 100
Sessió Magistral
17 0 17
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la química i biologia dels estudiants que no tenen una formació prèvia. Anivellament del grup
Pràctiques a laboratoris 1.- Visita a les unitats del Servei de Recursos Científics i Tècnics de la Universitat Rovira i Virgili.

Realitzar un comentari a peu d’aparell de les diferents tècniques instrumentals a l’abast dels investigadors científics.
Treballs 2.- Projecte de treball pràctic d'arqueologia molecular.

3.- Treball pràctic d'arqueologia molecular.
- NOTA: Sense realitzar els punts 1. i 2. no es podrà presentar el treball (3).
Sessió Magistral Projectar documentals que serveixin per a aprofundir conceptes apresos a les classes teòriques.

Ensenyar a resoldre problemes de química general típics d’un laboratori de preparació de mostres.

Ensenyar a formular i anomenar, d'acord amb les normes de la IUPAC, les molècules orgàniques.

Orientar a l’alumnat sobre com buscar informació sobre l’assignatura, com redactar i presentar en públic un projecte de treball pràctic d’arqueologia molecular, així com dur-lo a terme, redactar-lo i presentar-lo en públic.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Dotar a l’alumnat de les eines metodològiques necessàries per a l’elaboració i defensa en públic: 1.- D’un projecte de treball pràctic d'arqueologia molecular - orientació, per part del professor, en la cerca bibliogràfica i en la tècnica analítica adient d’acord amb el problema arqueològic plantejat. 2.- D’un treball pràctic d'arqueologia molecular, d’acord amb el projecte de treball prèviament elaborat i defensat en públic - proposta, per part del professor, de les estratègies de recerca més adequades.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris Assistència a les classes pràctiques i participació en les analítiques 10%
Treballs Treball (obligatori) sobre una tècnica instrumental d'anàlisi, presentada amb ajut multimèdia i discutida a classe
20%
Proves de desenvolupament Examen escrit (obligatori), tipus test. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a superar l'assignatura, és necessari haver aprovat l'examen i tenir un còmput de les tres parts de l'avaluació de, com a mínim, 5,0 punts sobre 10,0. En cas de no superar l'examen (<5,0 punts sobre 10,0), la nota final serà la que s'hagi obtingut en aquest. En cas de no realitzar l'exposición oral del treball obligatori, la nota final serà "no presentat". Bases dels criteris d'avaluació: 1.- Coneixements teòrics adquirits a classe. 2.- Capacitat crítica per valorar la informació bibliogràfica. 3.- Estructuració correcta del treball científic. 4.- Capacitat per relacionar problemes arqueològics i solucions analítiques instrumentals.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent