DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI I SOCIALITZACIÓ DE L'ARQUEOLOGIA Codi 125031215
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant El turisme cultural té una de les seves màximes expresions en el coneixement del patrimoni, ja sigui amb la visita a museus, com a centres d’interpretació i jaciments arqueològics. Aquest tipus de visites demanen professionals cada vegada més formats en didàctica patrimonial, coneixedors de les estratègies de presentació de la informació, de la seva gestació i producció, o de la realització directa, sense oblidar la seva formació de base, la història. La interpretació del patrimoni és quelcom viu a la majoria de països del nostre entorn més immediat. El seu punt de partida és sempre l’usuari, i com aquest ha d’assumir els diferents continguts presentats o treballats durant la visita. Per altra banda, l’arqueologia, a diferència d’altres disciplines patrimonials, presenta l’alicient del misteri, del descobriment, de la tensió... que cal resituar en el visitant mitjançant l’estratègia de l’empatia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
O1. Conèixer les tipologies de presentació i interpretació patrimonials d'arreu A1
A2
A3
A7
A9
A11
A13
B1
B2
C1
C2
C3
C4
C5
O2. Conèixer els aspectes generals de la didàctica patrimonial A1
A2
A3
A7
A13
B1
B2
B6
B13
C1
C2
C3
C4
C5
O3. Conèixer els tipus de públic associats al disseny i plantejament d'activitats i O4. materials de caràcter patrimonial A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B6
B13
C1
C2
C3
C4
C5
O4. Conèixer el patrimoni emergent A1
A2
A3
A7
A13
B1
B2
B4
B6
B13
C1
C2
C3
C4
C5
O5. Conèixer els procediments que s'empren en les empreses pel que fa al disseny. d'activitats i de materials de didàctica patrimonial A1
A2
A3
A7
A11
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B11
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6
O6. Dissenyar un producte de didàctica patrimonial A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6
O7. Fer una presentació pública del producte dissenyat A1
A2
A3
A7
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B11
B12
B13
B14
B15
C1
C2
C3
C4
C5
C6

Continguts
Tema Subtema
I. La didàctica del patrimoni
I.1. Definició conceptes: didàctica i interpretació
I.2. Teoria de la didàctica patrimonial
II. Sistemes de presentació del patrimoni
II.1. Els museus, centres d’interpretació i jaciments
II.2. Activitats didàctiques patrimonials
II.3. Els materials didàctics i el patrimoni
II.4. Sistemes audiovisuals i multimèdia
III. El públic usuari. ntropologia del patrimoni
III.1 el turisme patrimonial
III.2. el turisme escolar
IV. Els nous sistemes de presentació del patrimoni
IV.1. Sistemes de presentació virtual
IV.2. Sistemes de presentació i telefonia mòbil

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
42 0 42
Treballs
0 51 51
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i avaluació del coneixement sobre interpretació que tenen els alumnes
Sessió Magistral Exposició, discussió i anàlisi de les metodologies de museïtzació i socialització més comunes
Treballs 1. Treball d’avaluació d’una pàgina web d’un museu virtual
2. Treball d’observació i anàlisi d’una activitat o material determinat de didàctica patrimonial
3. Anàlisi d’una intervenció concreta de museografia didàctica
4. Lectura de textos o articles
5. Treball en grup: disseny d’un equipament, activitat o material didàctic patrimonial

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Facilitar als alumnes la bibliografia específica per millorar l’aprenentatge dels continguts. Ajudar i orientar de forma individual i personalitzada els interessos que desenvolupin els alumnes en l’àmbit de la museografia i la didàctica patrimonial Seguiment individual de la realització dels treballs, ressenyes, lectures i la consulta dels recursos bibliogràfics complentaris.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1. Treball d’avaluació d’una pàgina web d’un museu virtual
2. Treball d’observació i anàlisi d’una activitat o material determinat de didàctica patrimonial
3. Anàlisi d’una intervenció concreta de museografia didàctica
4. Lectura de textos o articles
5. Treball en grup: disseny d’un equipament, activitat o material didàctic patrimonial
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència i participació a les classes Presentació del treball d'avaluació d'una pàgina web Presentació d'un anàlisi d'una activitat o material de didàctica del patrimoni Presentació d'un anàlisi concret de museografia didàctica Presentació del treball en grup i exposició del mateix en públic Criteris d'Avaluació: C1. Participació a les classes teòriques C2. Capacitat de síntesi i comprensió de les publicacions C3. Avaluació de la pàgina web C4. Avaluació de l'activitat o material didàctic C5. Treball i exposició en grup


Fonts d'informació

Bàsica

Revista “Temps d’Educació”, núm 26. Monogràfic Didàctica del Patrimoni. Barcelona 2001.

Besolí, Andreu: Recursos audiovisuales para la didáctica del patrimonio: la representación de los bienes culturales en el cine. Revista “Iber” núm 32. Barcelona 2002.

Gutiérrez Medina, Ma. Luisa: El Patrimonio industrial y la didáctica de las ciencias sociales. Revista “Iber”, núm 33, Barcelona 2002.

Estepa, Jesus: El patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales: obstáculos y propuestas para su tratamiento en el aula”, Revista “Iber” núm 30. Barcelona 2001.

Santacana Mestre; Serrat Antoli (coord.): “Museografia didáctica”. Editorial Ariel s.a. Barcelona 2004.

DD.AA.: Intervención en el patrimonio cultural: creación y gestión de proyectos”. Editorial Síntesis, s.a. Madrid 2004.

Morales Miranda, Jorge: Guia práctica para la interpretación del patrimonio: el arte de acercar el legado natural y cultural al público visitante” (2a edició). Andalucía, consejería de cultura. Sevilla, 2001.

Trepat, Cristòfol: El taller de la mirada. Ed. Pagès, Lleida, 2004.

http://www.archimuse.com/

http://www.ub.es/histodidactica/articulos.htm

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent