DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ EN ARQUEOLOGIA PLISTOCÈNICA Codi 125031216
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LÓPEZ-POLIN DOLHABERRIAGUE, LUCÍA
Adreça electrònica lucia.lopezpolin@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ-POLIN DOLHABERRIAGUE, LUCÍA
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aproximació als fonaments teòrics i metodològics comuns a totes les branques de la Restauració i Conservació de Béns Culturals i a la seva aplicació al registre arqueopaleotològic plistocè. Dins la titulació, els continguts d’aquesta assignatura poden considerar-se de caire auxiliar, ja que no es pretén formar especialistes en la matèria sinó dotar els alumnes d’uns coneixements bàsics que els preparin per afrontar les necessitats específiques de conservació del material que recuperen i estudien.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Avaluació de restes i decisió d'intervenció preventiva
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre la importància que té conservar adequadament el material arqueològic. A1
A8
B13
CC3
2. Aplicar els criteris i la metodologia d'actuació de la Conservació i Restauració de Béns Culturals. A2
A8
B14
CC3
3. Comprendre els problemes específics que planteja el registre material plistocè. A2
A8
CC3
4. Aplicar tècniques i utilitzar els materials propis de la Conservació i Restauració. A8
AC4
B4
CC3

Continguts
Tema Subtema
I
Introducció a la Restauració de Béns Culturals. Història de la disciplina i teoria de la Restauració.
II Els materials arqueològics i els processos de deteriorament.
III
Avaluació de l’estat de conservació dels materials: documentació i examen previs a la diagnosi.
IV
Iintervenció restauradora i conservació a llarg termini: la restauració in situ, les intervencions al laboratori i la conservació preventiva.

V
Problemes i tractaments específics dels materials plistocens.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Sessió Magistral
32 0 32
Fòrums de discussió
0 2 2
Pràctiques a laboratoris
10 0 10
Fòrums de discussió
0 10 10
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Planificació de l'assignatura: objectius i metodologia.
Sessió Magistral Exposició dels continguts del programa.
Fòrums de discussió Discussió dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris 1. Examen de diferents materials i avaluació de l’estat de conservació.
2. Experimentació amb diferents productes i mètodes emprats en les tasques de restauració.
3. Tractament d’objectes arqueològics.
Fòrums de discussió Discussió d'articles.
Resolució de problemes, exercicis Descripció de les pràctiques de laboratori.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
- Dirigir els treballs proposats. - Facilitar l’accés a la informació necessària per al correcte seguiment de l’assignatura. - Avaluar conjuntament amb l’alumne l’evolució del seu aprenentatge. - Assessorar, si fos el cas, en les qüestions relacionades amb el tractament dels materials del seu interès.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de discussió Exposició i disussió d’articles a classe
15%
Pràctiques a laboratoris Confecció d’un dossier de les pràctiques realitzades 20%
Fòrums de discussió Realització de ressenyes escrites d’articles seleccionats pel professor 15%
Proves de desenvolupament Prova escrita que contempli una part teòrica i supòsit pràctic 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: - Coneixement de la metodologia i criteris d'intervenció en restauració i conservació. - Capacitat d'identificar un problema de conservació, d'avaluar el seu abast i decidir la actuació més adient. - Capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica dels continguts de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica

Recursos

Laboratori de Restauració

Col·leccions de material experimental i arqueològic

Bibliografia bàsica

Berducou, M. (1990).. La Conservation en Archéologie. M. C. Berducou. París, Masson.

Cronyn, J. M. (1990). The elements of Archaeological Conservation. Londres, Routledge.

Horie, C. V. (1987). Materials for Conservation. Organic consolidants, adhesives and coatings. Oxford, Butterworths-Heinemann.

López Román, A. (1999). Prevención de riesgos laborales en la investigación e intervención en patrimonio histórico, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.

Macarrón Miguel, A. M. and A. González Mozo (1998). La conservación y la restauración en el siglo XX. Madrid, Tecnos.

Pedeli, C. and S. Pulga (2002). Pratiche conservative sullo scavo archeologico. Principi e metodi.

Ruiz de Lacanal, M. D. (1999). El conservador-restaurador de bienes culturales : historia de la profesión. Madrid, Síntesis.

Sease, C. (1994). A Conservation Manual for the Field Archaeologist. Los Angeles, University of California.

Stanley Price, N. P., Ed. (1987). La Conservación en excavaciones arqueológicas. Con particular referencia al Área del Mediterráneo. Madrid, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos.

Revistes:Journal of Cultural Heritage, Studies in Conservation.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PALEONTOLOGIA DE MAMÍFERS: SISTEMÀTICA I EVOLUCIÓ/125031217
ZOOARQUEOLOGIA I TAFONOMIA/125031212
TECNOLOGIA LÍTICA/125031211
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent