DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PALEONTOLOGIA DE MAMÍFERS: SISTEMÀTICA I EVOLUCIÓ Codi 125031217
Ensenyament
Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MARTÍNEZ NAVARRO, BIENVENIDO
Adreça electrònica bienvenido.martinez@urv.cat
robert.sala@urv.cat
jorge.agusti@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ NAVARRO, BIENVENIDO
SALA RAMOS, ROBERT
AGUSTI BALLESTER, JORGE
Web http://prehistoria.urv.net
Descripció general i informació rellevant Els mamífers van formar una part important del món prehistòric, eren recursos o perillosos per les diferents espècies humanes, competien pels mateixos recursos i estaven subjectes al mateix ambient. En moltes excavacions, gran part del material recuperat són restes de gran mamífers. L’estudi paleontològic d’aquestes restes poden donar informació sobre l’edat i el paleoambient del jaciment i aporta dades a estudis zooarqueológics. Els canvis biogeogràfics estan relacionats amb canvis climàtics. Existeixen molts estudis que intenten relacionar dispersions humanes fora de l’Àfrica o cap a Europa amb dispersions de grans mamífers. Un coneixement íntim de la paleontologia de grans mamífers és imprescindible per un prehistoriador. El curs de “Paleontologia de mamífers” consta de tres parts. La primera part està dedicada als coneixements anatòmics i taxonòmics bàsics, necessaris per poder excavar i interpretar un jaciment. La segona part tracta de l’evolució dels mamífers del Quaternari d’Europa occidental, les faunes clàssiques i importants del Quaternari eurasiàtic i Plio-Plistocè africà, i la biogeografía. La tercera part consta de treballs individuals dels alumnes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- L’alumne podrà identificar els elements principals de l’esquelet i de la dentició i podrà identificar els principals grups taxonòmics dels grans mamífers en base aquests elements.
2.- L’alumne serà conscient de la informació estratigràfica i ecològica o ambiental mantinguda en els fòssils individuals i en els conjunts de fòssils.
3.- L’alumne estarà familiaritzat amb els principals taxons del Quaternari Europeu i la seva evolució.
4.- L’alumne estarà familiaritzat amb els principals conjunts faunístics del Quaternari Euroastiàtic i del Plio-Plistocè Àfrica.
5.- L’alumne entendrà la relació entre els canvis faunístics i canvis ambientals o de clima global.
6.- L’alumne podrà utilitzar informació paleontològica en els anàlisis, síntesis i avaluacions de la prehistòria.

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1. Anatomia

1.- Introducció a l’anatomia
2.- Pràctiques: reconèixer els elements principals de l’esquelet i de la dentició i saber identificar els principals grups taxonòmics dels grans mamífers en base aquests elements. La lògica de la sistemàtica taxonòmica és la base per la identificació dels grups dels mamífers.

Bloc 2. Sistemàtica i evolució dels grans mamífers del Quaternari Europeu 1.- Introducció a la taxonomia
2.- Cercopithecidae
3.- Carnivora
4.- Proboscidea
5.- Perissodactyla
6.- Artiodactyla
7.- Els canvis faunístics europeus en relació amb el clima global

Bloc 3. Els conjunts principals de mamífers grans del Quaternari eurasiàtic i del Plio-Plistocè Africà 1.- Europa: plistocè Inferior
2.- Europa: plistocè Mig
3.- Europa: plistocè Mig/Superior
4.- Europa: plistocè Mig/Superior - Faunes glacials
5.- Àfrica: Pliocè
6.- Àfrica: plistocè
7.- Àsia Occidental: Plio-Plistocè
8.- Àsia Central y Oriental: plistocè
9.- Les principals faunes insulars
10.- Les extincions al final del plistocè

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Treballs
27 60 87
Sessió Magistral
61.5 0 61.5
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves de Desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Treballs Treball final
Sessió Magistral

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1.- Seguiment individualitzat del procés acadèmic dels alumnes. 2.- Orientar la bibliografia més adequada. 3.- Discutir els treballs i les seves presentacions. 4.- Disposar d’altres fonts d’informació. 5.- Elaborar presentacions públiques dels treballs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball final (tema a triar pel professor)

30%
Proves de Desenvolupament
Examen (Bloques 2-3)

Examen (Bloc 1)


40 %

30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació: Coneixement de la morfologia (examen). Coneixement de les interpretacions (examen). Capacitat d'analitzar (treball final).


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions