DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PROCESSOS POLÍTICS CONTEMPORANIS I CONFLICTES ACTUALS Codi 125041101
Ensenyament
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Adreça electrònica enric.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Web http://www.estudisculturalsmediterranis.net
Descripció general i informació rellevant Conèixer i analitzar els principals processos socials i polítics que intervenen en l'àrea mediterrània, així com la intervenció de les grans potències. Conèixer en profunditat els canvis i els reptes esdevinguts a la mediterrània tant des del punt de vista sòcio-econòmic com ideològico-religiós.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Gestió de conflictes a escala interpersonal i a escala Euro-mediterrània
  AC3 Formulació i elaboració de propostes d'investigació que puguin contribuir al coneixement i debat social i polític
  AC5 Utilització dels coneixments generals bàsics en els camps professionals definits pel màster
  AC6 Anàlisi i ús del marc i les eines necessàries per treballar a nivell internacional
  AC9 Anàlisi amb profunditat de les principals polítiques de la Unió Europea envers la regió Mediterrània
  AC12 Organització de la informació històrica, legal, social i cultural complexa de manera coherent
  AC13 Avaluació dels mètodes i problemes de le sdiferents branques de la investigació històrica i les ciències socials (econòmica, social, política, estudis de gènere, etc.)
  AC15 Anàlisi i ús de textos historiogràfics i documnets originals en la pròpia llengua o en la llengua original del text, així com de transcriure, sintetitzar i catalogar informació de manera petinent
  AC16 Valorar les diversos punts de vista de la mediterrània derivats d'altres antecedents culturals o nacionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Valorar els conflictes actuals així com les relacions i tensions nord - sud. AC5
Analitzar els diversos processos polítics i socials que tenen lloc a la conca mediterrània. AC3
AC6
AC9
AC12
AC13
Gestionar informació social, política I econòmica sobre l’àrea mediterrania. AC2
AC9
AC15
AC16
BC2
BC8
BC13
Analitzar les transformacions polítiques dels pobles mediterranis AC2
AC15
AC16
BC2
BC4
BC6
BC13

Continguts
Tema Subtema
BLOC I
NOUS I ANTICS IMPERIS
- La caiguda de l'imperi otomà.
- Gran Bretanya i el món àrab fins a la Segona Guerra Mundial.
- França i el món mediterrani.
- Les potències colonials "menors": Espanya i Itàlia.
- La URSS/Russia i el mediterrani: abans i després de la caiguda del Mur de Berlín



















BLOC II
EL PROCÈS DESCOLONITZADOR I L'HERÈNCIA COLONIAL
- Règims dictatorials.
- Interferències externes i conflictes inter-estatals.
- Els intents d'Unió. Gran Magreb; RAU ...
BLOC III
ELS GRANS CONFLICTES DEL S.XX
- El conflicte àrabo-israelí. Egipte i Orient Pròxim.
- La crisis balcànica.
- El conflicte xipriota.
- Tensions i conflictes al Magreb.
- Les guerres del S. XXI: Iraq, Iran i Afganistan. L'estratègia USA.
BLOC IV
ESTATS UNITS I LA UNIÓ EUROPEA I LA SEVA POLÍTICA MEDITERRÀNIA
- De la Conferència de Barcelona a la Nova Política de veïnatge.
- El Gran Mig Orient.
- El cas de Turquia: d'aliat a soci.
BLOC V
TERRORISME I GLOBALITZACIÓ
- Les conseqüències polítiques i estratègiques de l'11 de setembre del 2001.
BLOC VI
PROCESSOS MIGRATORIS A LA MEDITERRÀNIA
- La vila global i l'efecte trucada.
- De països emigrants a països receptors. Els casos d'Espanya i Itàlia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Resolució de problemes, exercicis
10 15 25
Debats
6 6 12
Presentacions / exposicions
6 4.8 10.8
Sessió Magistral
25 37.5 62.5
Treballs
15 22.5 37.5
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Resolució de problemes, exercicis
Debats
Presentacions / exposicions
Sessió Magistral
Treballs

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Diagnòstic: A l’inici de curs es realitzarà una activitat dins l’aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes. Seguiment: A través de la tutorització dels treballs a dins l’aula es realitzarà un seguiment de l’evolució dels aprenentatges dels alumnes. I se’ls resoldrà dubtes i indicacions de com treballar. Fora de l’aula, l’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica a través d’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis
Debats
Presentacions / exposicions
Treballs Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà 1 exposició oral d’1 treball. A través d’aquesta s’avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l’ús de les TIC com a suport. 40%
Proves de Desenvolupament Al final del curs l’alumne haurà de realitzar un examen consistent en un supòsit pràctic on haurà de posar en pràctica els coneixements adquirits durant el curs. 20%
Altres

Actitud general, nombre d'intervencions, qualitat de les mateixes i nivell científic.

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- ARGULLOL, R., et al., Estètica i valors mediterranis a Catalunya, Barcelona, Proa, 2001.

- ARMSTRONG, K., Los orígenes del fundamentalismo en el judaísmo, el cristianismo y el islam, Barcelona, Tusquets, 2004.

- BALTA, P. (comp.), La Mediterranée réinventée. Realités et espors de la coopération, París, La Découverte, 1982.

- BERNARD, K., Una geografia de la fractura, ("Enciclopedia del Mediterráneo/10"), Barcelona, CIDOB, 2000.

- BICHARD, K., Europa y el Gran Magreb, Barcelona, Fund. Torras Domènech, 1992.

- ID., Europa y el Mediterráneo: del paternalismo a la asociación, Barcelona, Icària, 1994.

- BRAUDEL, F., et al., El Mediterráneo, Madrid, Espasa Calpe, 1987.

- CARPANTIER, J., LEBRUN, F., Histoire de la Mediterranée, París, Seuil, 1998.

- DUBY, G., (dir.) Els ideals de la Mediterrània dins la cultura europea, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1985.

- GIRÓN, J., PAJOVIC, S. (ed.) El Mediterráneo a finales del siglo XX, Oviedo, Univ. Oviedo, 1998.

- MUÑOZ, F., (ed.) La confluencia de culturas en el Mediterraneo, Granada, Univ. de Granada, 1993.

- NAIR, S., Las heridas abiertas: las dos orillas del Mediterráneo, Madrid, El País-Aguilar, 1998

- PLÁCIDO, D., et al., La formación de los estados en el Mediterráneo Occidental, Madrid, Síntesis, 1991.

- PORCEL, B. (dir.) El Mediterraneo: una globalidad emergente, Madrid, Complutense, 1996.

- RAVENEL, B., Mediterranée: le nord contre le sud. París, L'Harmattan, 1990.

- ROQUE, M.A. (dir.) Valors i diversitat cultural a les societats d'Europa i del Magreb, Barcelona, Proa, 1998.

- SÁNCHEZ CERVELLÓ, J., Descolonización y surgimiento del Tercer Mundo, Barcelona, Hipòtesi, 1997.

- SEGURA, A., Más allà del Islam, Madrid, Alianza Ed., 2001.

- ID., Señores y vasallos del siglo XXI, Madrid, Alianza, 2004.

- SID-AHMED, A., El Mediterráneo, de la integración a la fragmentación: los intercambios de la Antigüedad a nuestros días, Barcelona, Icària, 1998.

- VERMEREN, Pierre, Marruecos en transición, Granada, Almed, 2002

Complementària

Recomanacions