Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC2 |
Gestió de conflictes a escala interpersonal i a escala Euro-mediterrània |
|
AC8 |
Anàlisi i valoració de les peculiaritats culturals, socials i polítiques de cada un dels països de la regió Mediterrània |
|
AC9 |
Anàlisi amb profunditat de les principals polítiques de la Unió Europea envers la regió Mediterrània |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Analitzar els paràmetres socials, econòmics i polítics que incideixen a les polítiques i els recursos energètics de la mediterrània |
A2 AC8
|
BC2 BC4 BC6
|
CC3
|
Valorar la política i els conflictes derivats de l'escassetat de recursos hidràulics |
AC2 AC8 AC9
|
BC2 BC6
|
CC3
|
Gestionar informació de l'economia mundial i aplicar-la a l'àrea |
A2 AC8 AC9
|
BC2 BC4 BC6
|
CC3
|
Utilitzar l'anàlisi de les polítiques energètiques per valorar els conflictes al Mediterrani |
A2
|
BC2
|
|
Tema |
Subtema |
BLOC I. Sociologia del poder |
1. El poder, variable fonamental per a l’anàlisi
2. L’acumulació diferencial de poder
3. Actors en la competició pel poder
4. Recursos en la competició pel poder
|
BLOC II. Petroli i acumulació de poder |
1. El complex de l’energia
2. Petroli i acumulació de poder
|
BLOC III. Petroli, models de desenvolupament i règims polítics |
1. El model saudita
2. El model iranià
3. El model algerià
|
BLOC IV. Petroli i conflictivitat a Orient Mitjà
|
1. Conflictes i petroli: del nacionalisme a la invasió d’Iraq
2. Els interesos del complex petrolier
3. La política d’Estats Units cap a Orient Mitjà
|
BLOC V. Carestia d’aigua i conflictes a Orient Mitjà |
1. El cas de l’Eufrates
2. El cas del Nil
|
BLOC VI. Carestia d’aigua a Palestina |
1. La carestia física
2. La degradació dels recursos
3. La carestia geopolítica
4. La carestia socioeconòmica
|
BLOC VII. El conflicte per l’aigua a Palestina |
1. La colonització sionista
2. Les conquestes israelianes
|
BLOC VIII. Les alternatives a la carestia |
1. Les alternatives teconològiques
2. La redistribució i el Dret Internacional
3. Els models de gestió
4. L’agricultura
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
38 |
57 |
Treballs |
|
15 |
4.95 |
19.95 |
Debats |
|
3 |
2.4 |
5.4 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
1.98 |
7.98 |
Presentacions / exposicions |
|
4.5 |
3.15 |
7.65 |
|
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació general del curs, distribució material informatiu. |
Sessió Magistral |
Analitzar els paràmetres socials, econòmics i polítics que incideixen a les polítiques i els recursos energètics de la mediterrània. Es farà especial èmfasi en la política i els conflictes derivats de l'escassetat de recursos hidràulics, i en el factor clau del x de l'economia mundial. |
Treballs |
Durant el desenvolupament del curs, l'alumne realitzarà una exposició oral i un treba |
Debats |
Durant el curs hi haurá lectura de textos que es debatran en els seminaris.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Anàlisis i comentaris de textos i documents audiovisuals |
Presentacions / exposicions |
Transparències
Presentacions Power-Point
Textos fotocopiats
Documentals audiovisuales
Mitjans de comunicación (premsa, TV, ràdio, internet…)
|
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Diagnòstic: A l’inici de curs es realitzarà una activitat dins l’aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes.
Seguiment: A través de la tutorització dels treballs a dins l’aula es realitzarà un seguiment de l’evolució dels aprenentatges dels alumnes. I se’ls resoldrà dubtes i indicacions de com treballar.
Fora de l’aula, l’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica a través d’atenció personalitzada.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Durant el desenvolupament del curs, l'alumne realitzarà un treball. A través d'aquest s'avaluarà la claredat i el anàlisis de los coninguts. |
40% |
Debats |
Actitud general, participació, qualitat de les intervencions |
20% |
Resolució de problemes, exercicis |
Es valorarà la capacitat analítica a la hora de realitzar los comentaris de texts i documents audiovisuals |
10 % |
Presentacions / exposicions |
Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà una exposició oral d’un treball. A través d’aquesta s’avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l’ús de les TIC com a suport. |
20% |
Altres |
Es valorarà molt l'assistència a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
CLECR, D. (janv.‑juin 1992). "Stratégies Pétrolières". Peuples Méditerranéens. 58‑59.
NITZAN, Jonathan y BICHLER, Shimshon, The Global Political Economy of
Israel
, Londres, Pluto Press, 2002.
CORM, G. (2003). Le Proche‑Orient éclaté 1956‑2003. Paris: Gallimard.
IZQUIERDO BRICHS, F. (1995). "El agua en la cuenca del río Jordán: la lucha por un recurso escaso". Papers. 46.
ELMUSA, S. S. (spring 1996). "The Land‑Water Nexus in the Israeli‑palestinian Conflict". Journal of
Palestine
Studies. XXV(3). ELMUSA, S. S. (1996). Negotiating Water: Israel and the Palestinians. Washington D.C.: Institute for Palestine Studies(http://ipsjps.org/html/water3.htm). |
Complementària |
|
|
|