DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura CONFLICTES A LA MEDITERRÀNIA: AIGUA I PETROLI Codi 125041105
Ensenyament
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Adreça electrònica enric.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Gestió de conflictes a escala interpersonal i a escala Euro-mediterrània
  AC8 Anàlisi i valoració de les peculiaritats culturals, socials i polítiques de cada un dels països de la regió Mediterrània
  AC9 Anàlisi amb profunditat de les principals polítiques de la Unió Europea envers la regió Mediterrània
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar els paràmetres socials, econòmics i polítics que incideixen a les polítiques i els recursos energètics de la mediterrània A2
AC8
BC2
BC4
BC6
CC3
Valorar la política i els conflictes derivats de l'escassetat de recursos hidràulics AC2
AC8
AC9
BC2
BC6
CC3
Gestionar informació de l'economia mundial i aplicar-la a l'àrea A2
AC8
AC9
BC2
BC4
BC6
CC3
Utilitzar l'anàlisi de les polítiques energètiques per valorar els conflictes al Mediterrani A2
BC2

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. Sociologia del poder 1. El poder, variable fonamental per a l’anàlisi
2. L’acumulació diferencial de poder
3. Actors en la competició pel poder
4. Recursos en la competició pel poder
BLOC II. Petroli i acumulació de poder 1. El complex de l’energia
2. Petroli i acumulació de poder
BLOC III. Petroli, models de desenvolupament i règims polítics 1. El model saudita
2. El model iranià
3. El model algerià
BLOC IV. Petroli i conflictivitat a Orient Mitjà
1. Conflictes i petroli: del nacionalisme a la invasió d’Iraq
2. Els interesos del complex petrolier
3. La política d’Estats Units cap a Orient Mitjà
BLOC V. Carestia d’aigua i conflictes a Orient Mitjà 1. El cas de l’Eufrates
2. El cas del Nil
BLOC VI. Carestia d’aigua a Palestina 1. La carestia física
2. La degradació dels recursos
3. La carestia geopolítica
4. La carestia socioeconòmica
BLOC VII. El conflicte per l’aigua a Palestina 1. La colonització sionista
2. Les conquestes israelianes
BLOC VIII. Les alternatives a la carestia 1. Les alternatives teconològiques
2. La redistribució i el Dret Internacional
3. Els models de gestió
4. L’agricultura

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
19 38 57
Treballs
15 4.95 19.95
Debats
3 2.4 5.4
Resolució de problemes, exercicis
6 1.98 7.98
Presentacions / exposicions
4.5 3.15 7.65
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general del curs, distribució material informatiu.
Sessió Magistral Analitzar els paràmetres socials, econòmics i polítics que incideixen a les polítiques i els recursos energètics de la mediterrània. Es farà especial èmfasi en la política i els conflictes derivats de l'escassetat de recursos hidràulics, i en el factor clau del x de l'economia mundial.
Treballs Durant el desenvolupament del curs, l'alumne realitzarà una exposició oral i un treba
Debats Durant el curs hi haurá lectura de textos que es debatran en els seminaris.
Resolució de problemes, exercicis Anàlisis i comentaris de textos i documents audiovisuals
Presentacions / exposicions Transparències
Presentacions Power-Point
Textos fotocopiats
Documentals audiovisuales
Mitjans de comunicación (premsa, TV, ràdio, internet…)


Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Diagnòstic: A l’inici de curs es realitzarà una activitat dins l’aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes. Seguiment: A través de la tutorització dels treballs a dins l’aula es realitzarà un seguiment de l’evolució dels aprenentatges dels alumnes. I se’ls resoldrà dubtes i indicacions de com treballar. Fora de l’aula, l’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica a través d’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Durant el desenvolupament del curs, l'alumne realitzarà un treball. A través d'aquest s'avaluarà la claredat i el anàlisis de los coninguts. 40%
Debats Actitud general, participació, qualitat de les intervencions 20%
Resolució de problemes, exercicis Es valorarà la capacitat analítica a la hora de realitzar los comentaris de texts i documents audiovisuals 10 %
Presentacions / exposicions Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà una exposició oral d’un treball. A través d’aquesta s’avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l’ús de les TIC com a suport. 20%
Altres

Es valorarà molt l'assistència a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

CLECR, D. (janv.‑juin 1992). "Stratégies Pétrolières". Peuples Méditerranéens. 58‑59.

NITZAN, Jonathan y BICHLER, Shimshon, The Global Political Economy of

Israel

, Londres, Pluto Press, 2002.

CORM, G. (2003). Le Proche‑Orient éclaté 1956‑2003. Paris: Gallimard.

IZQUIERDO BRICHS, F. (1995). "El agua en la cuenca del río Jordán: la lucha por un recurso escaso". Papers. 46.

ELMUSA, S. S. (spring 1996). "The Land‑Water Nexus in the Israeli‑palestinian Conflict". Journal of

Palestine

Studies. XXV(3). ELMUSA, S. S. (1996). Negotiating Water: Israel and the Palestinians. Washington D.C.: Institute for Palestine Studies(http://ipsjps.org/html/water3.htm).

Complementària

Recomanacions