DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CORRENTS RELIGIOSOS A LA MEDITERRÀNIA Codi 125041113
Ensenyament
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i història d'art
Coordinador/a
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Adreça electrònica enric.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació comparada de les tres religions monoteistes com a instrument de coneixement per a una cooperació més eficaç en el area mediterrània.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC5 Utilització dels coneixments generals bàsics en els camps professionals definits pel màster
  AC8 Anàlisi i valoració de les peculiaritats culturals, socials i polítiques de cada un dels països de la regió Mediterrània
  AC14 Anàlisi i interpretació de les diferents realitats mediterrànies des de les diverses disciplines
  AC16 Valorar les diversos punts de vista de la mediterrània derivats d'altres antecedents culturals o nacionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar el fet religiós en el Mediterrani a traves de las tres religions del llibre. AC8
AC14
AC16
BC2
BC4
CC3
Conèixer el desenvolupament històric de les tres religions monoteistes en el area Mediterrània. AC5
BC13
CC3
Analitzar las causes i conseqüències de las manifestacions religioses actuals en el Mediterrani. AC8
AC14
BC2
BC6
BC13
CC3

Continguts
Tema Subtema
Analisis de la diversitat religiosa a la Mediterrània. Estudi i conneixement bàsic dels tres religions monoteistes
BLOC I: Per a una conceptualització en l'àmbit de l'estudi de la religió a Importància de la nomenclatura
b Història de la conceptualització religiosa
c Conceptes rellevants en el descabdellament de l'assignatura
d Religió: definició i abast del terme
e Delimitació entre religió i fet religiós
f Reflexió antropològica, al voltant de la religió o el fet religiós?
g Viabilitat d'una reflexió filosòfica al voltant de la religió: la filosofia de la religió
h Teologia: un terme ambigu. Aportació teològica al coneixement religiós
i Antropologia, filosofia i teologia: interrelacions i postures excloents
j L'espai de la fe
BLOC II: El fet religiós a Anàlisi del fet religiós des de la perspectiva antropològica
b Anàlisi del fet religiós des de la perspectiva filosòfica
c Anàlisi del fet religiós des de la perspectiva teològica
BLOC III: Les tres religions del Llibre: judaisme, cristianisme, islam a Monoteisme a la Mediterrània
b El cristianisme, una religió monoteista?
c La figura d'Abraham: historicitat i mite. Abraham, pare del monoteisme mediterrani?
d Ubicació històrica i geogràfica de les tres religions del Llibre
e Paper religiós del Llibre: ' "nth, Bíblia, Alcorà
f Religió, Llibre, nacionalisme i política
BLOC IV: El judaisme a Història d'Israel: des del 3200 aC (al principi no hi havia Abraham) fins al 135 dC (després del setge
de Jerusalem, la diàspora)
b ' "nth, Déu es comprimeix en el Llibre
c Torà i Talmud. Possibilitat de la interpretació
d Formes de la religiositat i la cultura jueves: sacerdoci, levita, culte, sinagoga, dissabte, pasqua,
circumcissió, dia de l'Expiració, festa de l'Hanukkà, festa dels Purim
e Corrents dintre el judaisme
f Judaisme a Catalunya: època medieval i moment actual
g El genocidi nazi, l'absència de Déu
BLOC V: El cristianisme a Jesús, un jueu que es presenta com el Fill de Déu. El Jesús de la història i el Jesús de la fe
b El Crist, a la base del cristianisme. Fonaments teològics del cristianisme
c Cristianisme i imperi romà: de religió perseguida a religió oficial
d Cristianisme medieval: filosofia i pensament
e El cristianisme després de les sotragades de la modernitat i la postmodernitat
f Divisions dintre el cristianisme: catlocisme, protestantisme, ortodòxia. Diàleg ecumènic
g Bíblia, exegesi i interpretació
h Figures dintre el cristianisme
BLOC VI: L'islam a Islam i sectes cristianes
b L'Islam en la història. El profeta Mahoma
c Fonament de l'islam: lliurament confiat a Déu
d Manifestació de la fe islàmica: shahada, salat, zakat, saum i hajj
e El sufisme, una forma d'espiritualitat islàmica
f Pluralitat i pluralisme dintre l'islam
g Islam i Catalunya: època medieval (Llull) i època actual
BLOC VII: El fonamentalisme a Fonamentalisme o fonamentalismes? Subtileses al voltant d'una distinció
b El fonamentalisme des d'una perspectiva històrica
c Fonamentalisme dintre el judaisme
d Fonamentalisme cristià, encara avui dia?
e Fonamentalisme islàmic
f L'onze de setembre en l'anàlisi fonamentalista
BLOC VIII: Diàleg interreligiós a El diàleg interreligiós des de la perspectiva de les tres religions
b Viabilitat del diàleg interreligiós
c Bases per al diàleg interreligiós
d Diàleg interreligiós i teologia. Paper preeminent de la teologia catòlica
e El diàleg interreligiós, avui. Perspectives de futur
f Diàleg interreligiós i diàleg intercultural
g Diàleg interreligiós i sincretisme. El perill dels equívocs
h Diàleg interreligiós i pensament il·lustrat. El perill d'una fe romàntica
i El diàleg interreligiós després de l'onze de setembre
BLOC IX: Per entendre la Palestina, avui a Les raïls del conflicte
b Jerusalem, la ciutat tres vegades santa
c L'Estat d'Israel a Palestina
d Drets dels pobles: drets universals des de la perspectiva laica i des de la perspectiva teològica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
26 32 58
Treballs
12 24 36
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs i distribució material
Sessió Magistral La unitat cel·lular de l'assignatura resta configurada per la classe magistral, que absorbeix bona part del protagonisme a l'hora de distribuir el nombre total d'hores. Hom considera que hi ha unes línies bàsiques -difuminades dintre el panorama de la cultura general- que cal recuperar de manera endreçada a fi de plantejar els fonaments del diàleg. Les manifestacions culturals no es donen a banda dels entramats religiosos, motiu pel qual s'han de conèixer de forma teòrica el fet religiós en general i les tres manifestacions del monoteisme a la Mediterrània abans de plantejar qualsevol exercici pràctic o la mateixa pràctica del diàleg.
Treballs Realització d´un treball sobre el temari del curs

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Exposició i treball:Durant el desenvolupament del curs, l'alumne realitzarà 1 exposició oral d'1 treball. A través d'aquesta s'avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l'ús de les TIC com a suport. 30% Intervenció a la classe: Actitud general, nombre d'intervencions, qualitat de les mateixes i nivell científic. 30%


Fonts d'informació

Bàsica

JUDAISME] Antonio Rodríguez Carmona. El judaísmo. Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid, 2001.

CRISTIANISME] The Jerome Biblical Commentary. Edició a cura de Raymond E. Brown, Joseph A. Fitzmyer i Roland E. Murphy. Geoffrey Chapman, London, 1969.

ISLAM] Xabier Picaza. Las grandes religiones. Historia y actualidad. Témpora, Madrid, 2002

Complementària

CRISTIANISME] The Jerome Biblical Commentary. Edició a cura de Raymond E. Brown, Joseph A. Fitzmyer i Roland E. Murphy. Geoffrey Chapman, London, 1969.

Recomanacions