DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DRET FONAMENTAL A LES SOCIETATS MULTICULTURALS Codi 125041117
Ensenyament
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Adreça electrònica enric.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Formulació i elaboració de propostes d'investigació que puguin contribuir al coneixement i debat social i polític
  AC5 Utilització dels coneixments generals bàsics en els camps professionals definits pel màster
  AC6 Anàlisi i ús del marc i les eines necessàries per treballar a nivell internacional
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Analitzar el compliment dels drets humans en les societats d'acollida. A1
• Avaluar els principis democràtics en societats canviants pels processos migratoris. AC3
• Valorar els canvis en les societats d'acollida produïts per l'inmigració. AC6
• Gestionar informació jurídica per entendre els problemes generats per les corrents migratories. AC5

Continguts
Tema Subtema
BLOC I
Problemas conceptuales y normativos acerca del reconocimiento y las garantias de los derechos humanos en las sociedades multiculturales
BLOC II
Una teoría jurídica de los derechos fundamentales como respuesta a la multiculturalidad
BLOC III
Democracia y ciudadania en las sociedades multiculturales

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
18.5 25.9 44.4
Debats
4 3.2 7.2
Treballs
15 15 30
Presentacions / exposicions
3 2.1 5.1
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 2.4 5.4
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves de desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Debats
Treballs
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Diagnòstic: A l’inici de curs es realitzarà una activitat dins l’aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes. SeguimentÑ: A través de la tutorització dels treballs a dins l’aula es realitzarà un seguiment de l’evolució dels aprenentatges dels alumnes. I se’ls resoldrà dubtes i indicacions de com treballar. Fora de l’aula, l’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica a través d’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats
Treballs Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà una exposició oral i d’un treball. A través d’aquesta s’avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l’ús de les TIC com a suport. 40%
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves de desenvolupament Al final del curs l’alumne haurà de realitzar un examen consistent en un supòsit pràctic on haurà de posar en pràctica els coneixements adquirits durant el curs. 30%
Altres

Intervenció a la classe: Actitud general, nombre d'intervencions, qualitat de les mateixes i nivell científic.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALVAREZ DORRONSORO, I., Diversidad cultural y conflicto nacional, Madrid, Talasa, 1993.

AÑÓN ROIG, M. J., Igualdad, diferencias y desigualdades. Fontamara, México D.F., 2001

cohn-bendit, D-schmid, t.,  Heymat-Babylon. Das wagnis der multikulturelen Demokratie, Hoffman&Campe, Hamburg, 1992 (hay trad. castellana: Ciudadanos de Babel, Talassa, 1996).

DE LUCAS, J.,  El desafío de las fronteras. Derechos humanos y xenofobia en una sociedad plural, Madrid, Temas de Hoy/Ensayo. 1994.

DE LUCAS, J., Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, Barcelona, Icaria, 1997.

DE LUCAS, Globalització i identitats. Claus polítiques i jurídiques, Barcelona, Pòrtic, 2003.

KYMLICKA, W., Multicultural Citizenship, Oxford: O.U.P., 1995 (hay trad. cast. La ciudadanía multicultural, Paidós, 1998 )

KYMLICKA, W., La política vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía, Barcelona, Paidós, 2001.

MARSHALL, T. H. y BOTTOMORE, T., Ciudadanía y clase social. Trad. De P. Linares, Alianza Editorial, Madrid, 1998.

OLIVÉ, L., Multiculturalismo y pluralismo, México, Paidós, 1999.

SARTORI, G., La sociedad multiétnica, Madrid, Taurus, 2001.

SEBRELI, J.J., El asedio a la Modernidad. Crítica del relativismo cultural, Barcelona, Ariel, 1992.

TAYLOR, Ch., Acercar las soledades. Escritos sobre el federalismo y el nacionalismo en Canadá. (versión de I.Alvarez Dorronsoro. Estudio introductorio de J. de Lucas) Gakoa Liburuak, Donosti, 1999.

TAYLOR, Ch., Multiculturalism and the politics of Recognition, Princeton, P.University Press, 1992 (hay que consultar también, por los apéndices, la edición francesa: Multiculturalisme, Democratie et Difference, Paris, Aubier, 1993).

VILLORO, L., Estado plural Pluralidad de culturas. México-Barcelona, Paidós, 1998.

YOUNG, I., Justice and the Politics of difference Princeton, P.U.P., 1990(Hay trad. castellana, Justicia y Políticas de la diferencia, Madrid, Cátedra, 2000).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent