DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HISTÒRIA DEL TURISME A LA MEDITERRÀNIA Codi 125041120
Ensenyament
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Adreça electrònica enric.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar els paràmetres d'un dels principals recursos econòmics i un dels més importants fenòmens socials de transformació del Mediterrani com és el Turisme.
Avaluar l’impacte dell turisme en la societat I en la economía mediterrànea.
Valorar les posibilitats d’un turisme sostenible a l’àrea mediterrànea.
Aplicar els coneixements sobre interculturalitat a l’anàlisi del fenòmen turístic.

Continguts
Tema Subtema
BLOC I
El Mediterráneo, espacio turístico. Turismo y relaciones migratorias.
BLOC II
Los fundamentos del turismo en la sociedad contemporánea. De finales del siglo XIX hasta la Primera Guerra Mundial. Viajeros e industria turística.
BLOC III
El desarrollo turístico desde finales de la Primera Guerra Mundial hasta finales de la Segunda Guerra-Mundial
BLOC IV
Turismo y patrimonio natural e histórico artístico.
BLOC V
El Turismo en el mediterráneo desde finales de la Segunda Guerra Mundial hasta los años sesenta. Inicios del turismo de masas. Sociedad de servicios
BLOC VI
La intensificación del turismo de masas desde los años ochenta hasta la actualidad. Nuevas modalidades turísticas. Sociedad del Ocio. Turismo sostenible.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
16 48 64
Treballs
10 6 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 0.9 3.9
Debats
3 0.9 3.9
Presentacions / exposicions
3 2.1 5.1
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Debats
Presentacions / exposicions

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Diagnòstic: A l’inici de curs es realitzarà una activitat dins l’aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes. Seguiment: A través de la tutorització dels treballs a dins l’aula es realitzarà un seguiment de l’evolució dels aprenentatges dels alumnes. I se’ls resoldrà dubtes i indicacions de com treballar. Fora de l’aula, l’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica a través d’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Exposició i treball:
Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà 1 exposicion oral de 1 treball. A través d’aquesta s’avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l’ús de les TIC com a suport.
30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Debats
Presentacions / exposicions
Proves de Desenvolupament Al final del curs l’alumne haurà de realitzar un examen consistent en un supòsit pràctic on haurà de posar en pràctica els coneixements adquirits durant el curs. 30%
Altres

Intervenció a la classe Actitud general, nombre d'intervencions, qualitat de les mateixes i nivell científic.

40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

-           BOERS,H. BOSCH, M. (1995): “La tierra, destino turístico. Introducción al turismo y al medio". Institute for -Environmental Communication and

Netherlands

Institute of Tourism and Transport Studies.

-           COMISIÓN DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS (1995): “El papel de la Unión en materia de turismo.” Libro -Verde de la Comisión, COM (95). Brussel.les.

-           DAVIDSON, R.(2001): Viajes y turismo en Europa. Ed. Síntesis. Madrid.

-           OMT (1999): Mercados Emisores de Turismo. Madrid.

-           VVAA (1994): “Turisme, societat i economia a les Balears”. Col. Coneixements, realitats i perspectives. -Fundació Emili Darder. Palma.

-           ABULAFIA, David(Ed.)(2003): El Mediterráneo en la Historia, Crítica, Barcelona.

-           BAYÓN MARINÉ, Fernando(1999): 50 años del turismo español. Un análisis histórico y estructural.  Centro de Estudios Ramón Areces.Madrid.

-           CALABUIG, Jordi- MINISTRAL, Marta(1994): Manual de Geografia turística de España, Síntesis, Madrid.

-           FERNÁNDEZ FUSTER, Luis(1991): Historia General del Turismo de masas, Alianza editorial, Madrid.

-           LOZATO-GIOTART, Jean Pierre(1991): Mediterráneo y Turismo, Masson, Barcelona.

-           LÓPEZ PALOMEQUE, Francesc et alii(1994): Geografia General dels Països Catalans. Vol.5 << El Turisme, el comerç i les finances>> Enciclopedia Catalana, Barcelona

-           OLIVERAS SAMITIER, Josep.; CLAVÉ, Salvador Anton.(1998): Turismo y planificación del territorio en la España de fin de siglo. Grup d’Estudis Turístics, Tarragona, Universitat Rovira i Virgili.

DDAA (2004): Turisme i societat. Diari de Balears.

Complementària

Recomanacions