DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CULTURA EUROPEA Codi 125041204
Ensenyament
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Francés
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
OLIVÉ SERRET, ENRIC
BROCÀ TELLA, SALVADOR DE
Adreça electrònica salvadorde.broca@urv.cat
Professors/es
BROCÀ TELLA, SALVADOR DE
Web
Descripció general i informació rellevant Cultura Europea

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 Gestió apropiada de fonts d'informació (bibliografia, documents, testimonis, etc.)
  AC5 Utilització dels coneixments generals bàsics en els camps professionals definits pel màster
  AC6 Anàlisi i ús del marc i les eines necessàries per treballar a nivell internacional
  AC7 Interpretació i ús de la base historiogràfica dels diversos països, períodes i contextos de la regió euro-mediterrània
  AC11 Utilització dels conceptes i idees fonamentals sobre altres ciències humanes i jurídiques diferents a la pròpia per tal de facilitar la comprensió de la complexitat mediterrànies
  AC12 Organització de la informació històrica, legal, social i cultural complexa de manera coherent
  AC16 Valorar les diversos punts de vista de la mediterrània derivats d'altres antecedents culturals o nacionals
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Elaborar propostes d'investigació relacionades amb les bases de la cultura europea AC4
AC12
Analitzar les bases filosòfiques i culturals de la cultura occidental nascudes i difoses per l'àrea mediterrània AC7
Valorar les bases culturals com a instrument de coneixement de les societats contemporànies. AC16
BC6
Aplicar el pensament filosòfic a la gestió de la interculturalitat. AC4
AC11
AC16
BC2
BC14
Utilitzar les arrels culturals com a eina de construcció del discurs crític AC5
AC6
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
BLOC I Els tres pilars de la cultura europea:
- el pensament de Grècia
- la cultura llatina
- l’antic substrat de la religió judeo-cristiana
BLOC II Les aportacions musulmana i germànica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
25 17.5 42.5
Treballs
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 3 9
Debats
2 1 3
Presentacions / exposicions
1 3 4
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
3 12 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Distribució material
Sessió Magistral Sessions explicativas dels temes
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Debats
Presentacions / exposicions

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Diagnòstic: A l’inici de curs es realitzarà una activitat dins l’aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes. Seguiment: A través de la tutorització dels treballs a dins l’aula es realitzarà un seguiment de l’evolució dels aprenentatges dels alumnes. I se’ls resoldrà dubtes i indicacions de com treballar. Fora de l’aula, l’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica a través d’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Exposició i treball:
Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà una exposició oral d’un treball. A través d’aquesta s’avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l’ús de les TIC com a suport.
50%
Proves de Desenvolupament Al final del curs l’alumne haurà de realitzar un examen consistent en un supòsit pràctic on haurà de posar en pràctica els coneixements adquirits durant el curs. 20%
Altres

Intervenció a la classe Actitud general, nombre d'intervencions, qualitat de les mateixes i nivell científic.

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

·          Snell, Bruno. Las fuentes del pensamiento europeo. Ed. Razón y Fe. Madrid, 1965.

·          Jaeger, Werner. Cristianismo primitivo y paideia griega. Fondo de Cultura Económica, México, 1195.

·          Rodríguez Adrados, Francisco. La democracia ateniense, Madrid, Alianza, 1985.

·          Pirenne, H., Mahoma y Carlomagno, Trad. de E. Benítez, Alianza, Tercera Edición, 1981 (1937), Madrid.

·          Barzun, J. Del amanecer a la decadencia. Quinientos años de vida cultural en Occidente (De 1500 a nuestros días). Trad. de J. Cuéllar y E. Rodríguez Halffter. Madrid, Taurus, 2001.

Johnson, P. (1999). Historia del cristianismo. Buenos Aires: Vergara.

Complementària

Recomanacions