DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LA NOVEL.LA ÀRAB MODERNA I CONTEMPORÀNIA Codi 125041206
Ensenyament
Estudis Culturals Mediterranis (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Francés
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Adreça electrònica enric.olive@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ SERRET, ENRIC
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Gestionar informació de la societat mediterrània através de la literatura
Utilitzar la creació literària actual als països àrabs mediterranis per apropar-se i interpretar a la seva vida quotidiana i a la societat contemporània.
Valorar la producció literària del món àrab com a eina de coneixement.
Utilitzar la literatura com a eina de comprensió i valoració de la interculturalitat..

Continguts
Tema Subtema
BLOC I Introducción teórica al género literario – origines, desarrollo
BLOC II Desarrollo del genero en los varios países árabes desde el siglo 19.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
8 16 24
Treballs
10 30 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 15 21
Debats
2 6 8
Presentacions / exposicions
7.5 15 22.5
 
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Debats
Presentacions / exposicions

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Diagnòstic: A l’inici de curs es realitzarà una activitat dins l’aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes. Seguiment: A través de la tutorització dels treballs a dins l’aula es realitzarà un seguiment de l’evolució dels aprenentatges dels alumnes. I se’ls resoldrà dubtes i indicacions de com treballar. Fora de l’aula, l’alumne que ho sol•liciti podrà rebre orientació acadèmica a través d’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Durant el desenvolupament del curs, l’alumne realitzarà 1 exposicion oral de 1 treball. A través d’aquesta s’avaluarà la claredat de la presentació, la cientificitat dels continguts i l’ús de les TIC com a suport. 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al final del curs l’alumne haurà de realitzar un treball dels tallers consistent en un supòsit pràctic on haurà de posar en pràctica els coneixements adquirits durant el curs. 30%
Debats
Presentacions / exposicions
Altres

Intervenció a la classe: Actitud general, nombre d'intervencions, qualitat de les mateixes i nivell científic.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

·          Amo, Mercedes del, «Bibliografía sobre la narrativa egipcia moderna (1975-1985)», Journal of Arabic Literature, 18 (1987), págs. 133-141.

·          Amo, Mercedes, y Gómez Camarero, Carmen, «Literatura árabe contemporánea en español, 1985-1996», Miscelánea de Estudios Árabes e Islámicos, 47 (1998), págs. 27-64.

·          «Bibliografía provisional de obras árabes traducidas al español (1800-1987)». Cuadernos de la Biblioteca Islámica Félix Mª Pareja, 11, Madrid: Instituto Hispano Árabe de Cultura, 1988.

·          Garulo, Teresa, «Bibliografía provisional de obras árabes traducidas al español (1800-1987)», Cuadernos de la Biblioteca Islámica "Félix María Pareja", 11 (1988).

·          Gálvez Vázquez, Eugenia, «El faraonismo como leit-motiv en la literatura egipcia», en Mundo Árabe/Mundo Hispánico: Creatividad e Historia (Homenaje a Marcelino Villegas), (Colección Awraq nº 1), Madrid, Agencia Española de Cooperación Internacional, 1993, págs. 139-148.

·          Martínez Montávez, Pedro, Exploraciones en literatura neoárabe, Madrid: Instituto Hispano-Árabe de Cultura, 1977.

·          Martínez Montávez, Pedro, Introducción a la literatura árabe moderna, Madrid: Almenara, 1974. 2ª edición corregida y aumentada: Madrid: Cantarabia, 1985.

·          Martínez Montávez, Pedro, Escritos sobre literatura palestina, Madrid: Tiempo de Ediciones, 1984.

·          Martínez Montávez, Pedro, Literatura árabe de hoy, Madrid: CantArabia, 1990.

·          Martínez Núñez, Mª Antonia, «Narrativa árabe, narrativa europea: ¿influencia o afinidad? El ejemplo de Egipto», Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos, 47 (1998), págs. 209-232.

·          Ortega Marín, Juan Manuel, Algunos aspectos de la influencia occidental en la Nahda egipcia, Granada: Universidad, 1974 (Tesis Doctoral).

 Obras traducidas al castellano

Complementària

Recomanacions