DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA Codi 125051108
Ensenyament
Arqueologia Classica (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
david.asensio@urv.cat
carme.belarte@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
ASENSIO -, DAVID
BELARTE FRANCO, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant La Protohistòria és, actualment, un dels camps més actius dins de la investigació arqueològica, doncs permet interrelacionar diferents cultures i processos d'anàlis en un mateix periode, lement crucial per entendre el desenvlupament de les formacions socials coetànies i psteriors. En el cas de la Protohistòria de la Mediterrània, la determinació geogràfica defineix un marc en el que es relacionen las grans cultures mediterrànies, fenicis, grecs, cartaginesos, ibers, etruscs i romans. Es pretén analitzar aquests contactes i la seva influència en el propi desenvolupament de les mateixes

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Bon coneixement de la Història Econòmica i Social del món antic.
  AR2 Coneixement de les edicions crítiques de les fonts escrites, per poder-les utilitzar.
  AR3 Un cert coneixement de l’Epigrafia i la Numismàtica.
  AR4 Coneixement de la Història de l’Art Clàssic, especialment de l’escultura i l’arquitectura en un sentit ampli.
  AR6 Familiarització amb les ciències experimentals que intervenen en l’anàlisi arqueològica, ja sigui a nivell geològic, de restitució paisatgística, de fauna i antropologia física, o d’anàlisis fisicoquímiques dels materials.
  AR7 Una certa capacitació (com a mínim) de dibuix tècnic (materials), topogràfic i d’arquitectura (excavacions), fotografia i familiarització amb les bases de dades informatitzades.
  AR8 Alguns coneixements generals sobre el funcionament de la construcció tradicional, les estructures arquitectòniques i l’arquitectura en general, per poder interpretar les ruïnes d’edificis que apareguin en les excavacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Aprendre a aprendre
  BC8 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els continguts específics sobre la Protohistòria del Mediterrani AR1
AR2
AR3
AR4
BC2
BC3
BC8
CC1
CC2
CC5
Conèixer cronològicament el desenvolupament polític, econòmic i social dels pobles mediterranis durant l'últim mil·leni a.n.E. AR1
AR2
AR3
AR4
BC2
BC3
BC7
BC8
CC1
CC2
CC5
Analitzar la importància dels contactes entre els pobles mediterranis durant la Protohistòria AR1
AR2
AR3
AR4
BC2
BC3
BC7
BC8
CC1
CC2
CC5
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi històric: fonts escrites, numismàtica i arqueologia AR1
AR2
AR3
AR4
AR6
BC2
BC8
Dominar els mecanismes per a poder desenvolupar un treball d'investigació relacionat amb la temàtica de l'assignatura AR1
AR2
AR3
AR4
AR6
AR7
AR8
BC1
BC2
BC3
BC8
CC1
CC2
CC5

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció a la Protohistòria del Mediterrani. Concepte de Protohistòria. Marc geogràfic. Models teòrics i d’anàlisi. Esquemes cronològics i perioditzacions. Bibliografia.
2.- L’espai Mediterrani a principis del primer mil•leni a.n.E. El Mediterrani Oriental: la crisi dels imperis. El Mediterrani Central. El Mediterrani Occidental: la costa mediterrània a la Península Ibèrica.
3.- La cultura fenícia. Marc geogràfic: Orient i Occident. La terra de Canaà. Estructura cronològica. Les ciutats-regne fenícies: política, economia i societat. La expansió fenícia pel Mediterrani. La colonització del Mediterrani Central i Occidental. Les principals ciutats fenícies del Mediterrani: el Mediterrani Central, el nord d’Àfrica i el Mediterrani Occidental.
4.- Grècia: colons i comerciants. Introducció. Els moviments migratoris grecs: causes i conseqüències. Comerç i colonitzacions: les primeres fundacions. La Magna Grècia. Els grecs a Occident.
5.- Cartago: naixement i ocàs d’un estat. La fundació de Cartago: el mite i l’arqueologia. El desenvolupament polític, econòmic i social cartaginès. Els cartaginesos al Mediterrani Central i Occidental. L’expansió romana: Cartago versus Roma. La política bàrquida. Crisi i ocàs de Cartago.
6.- La Península Itàlica: d’Etrúria a Roma. Introducció. Marc geogràfic. Les ciutats-estat etrusques. Política, economia i societat del mon etrusc. Les primeres monarquies romanes. L’expansió romana i la integració etrusca.
7.- El Mediterrani Occidental: de Tartessos als ibers. El Bronze Final a la Península Ibèrica. El nord-est: els camps d’urnes. El llevant i el sud: el període orientalizant. L’aparició de la cultura ibèrica. Caracterització i cronologies del període ibèric. Estructura econòmica i social del mon ibèric. Formes polítiques. El final de l’època ibèrica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Sessió Magistral
27 27 54
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 10 20
Treballs
3 9 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 3 6
Seminaris
8 24 32
 
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Hi haurà una introducció als estudis proposats a l'assignatura, així com a la metodologia i a la avaluació
Sessió Magistral Les classes s’impartiran com a classes teòriques presencials, intercalant-se activitats pràctiques consistents en l’anàlisi de textos i de mapes geopolítics.
Es considera essencial l’ús de les noves tecnologies d’aprenentatge i desenvolupament, Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC), tant per part del professor com de l’alumne, individualment, mitjançant la preparació de presentacions audiovisuals (PowerPoint) com a través de programes especialitzats (Moodle).
Pràctiques externes (de camp/sortides) Les pràctiques, de caràcter obligatori, seran de tipus extern, consistint en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el tempri de l’assignatura. S’instarà a la participació a congressos, seminaris o cicles de conferències relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Visites previstes:
- Museu d’Arqueologia de Catalunya.
- Jaciments arqueològics d'època protohistòrica.
Treballs Les activitats d’avaluació són una prova sobre les lliçons teòriques i seminaris consistent en un treball pràctic que permeti avaluar els objectius generals proposats, un treball sobre las pràctiques externes i una prova consistent en la interpretació d’un text o mapa.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs s'aniran plantejant problemes derivats de les explicacions teòriques o a partir de la lectura de textos. Aquests s'hauran de ressenyar.
Seminaris Es promourà la participació dels alumnes en seminaris específics relacionats amb el temari de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada consistirà en un seguiment curricular de l'alumne per tal de guiar-lo en el desenvolupament dels seus estudis. En aquest sentit es preveu l'acció de les tutories i la possibilitat de facilitar-li l'accés a la recerca en Protohistòria.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència 15 %
Pràctiques externes (de camp/sortides) Assistència. Possible presentació d'un treball escrit sobre aquestes pràctiques 15 %
Treballs Treball escrit que permetrà avaluar l'aprenetatge de l'alumne i el coneixement dels continguts 50 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Prova consistent en la interpretació d'un text o d'un mapa geopolític 10 %
Seminaris Treball escrit comentant els seminaris en els quals s'haurà participat 10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació prevista compren la participació dels alumnes a les sessions teòriques i pràctiques. Al realitzar-se aquesta de forma continua, s'ha de practicar un seguiment tutoritzat de l'alumnat al que es controli la participació a totes les activitats proposades. En aquest sentit, es considera imprescindible la assistència a las lliçons teòriques, al menys en un 80 % (15 % de la nota final) que s'avaluaran mitjançant una prova escrita o un treball d'investigació (50 % de la nota), l'assistència a les pràctiques externes (25 % de la nota), i la participació a les pràctiques que es desenvoluparan a l'aula, anàlisi de textos i anàlisis de mapes geopolítics (10 %).


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

AUBET. M.E. (1994): Tiro y las colonias fenicias de Occidente. Ed. Crítica. Barcelona.

BELTRAN, F.; MARCO, F. (1987): Atlas de Historia Antigua. Ed. Libros Pórtico. Zaragoza.

BLAZQUEZ, M.; ALVAR, J.;GONZÁLEZ WAGNER, C. (1999): Fenicios y cartagineses en el Mediterráneo. Ed. Cátedra. Madrid.

CHAVES, F. (ed.) (1982): Griegos en Occidente. Ed. Universidad de Sevilla. Sevilla.

COLLIS, J. (1989): La Edad del Hierro en Europa. Ed. Labor. Barcelona.

DD. AA. (1992): Les etrusques et l’Europe. Ed. Réunion des Musées Nationaux. París.

DEL OLMO, G.; AUBET M.E. (ed.) (1986): Los fenicios en la Península Ibérica. I. Ed. Ausa. Sabadell.

DOMÍNGUEZ, A.J. (1991): La polis y la expansión colonial griega. Siglos VIII-VI. Ed. Síntesis.

GRACIA, F.; MUNILLA, G. (1997): Protohistòria. Pobles i cultures a la Mediterrània entre els segles XIV i II a.C.

GRANT, M. (1982): Le città e i metalli. Storia e cultura degli etruschi. Milà.

HARRISON, R.J. (1989): España en los albores de la Historia. Iberos, fenicios y griegos. Madrid.

HUSS, W. (1993): Los cartagineses. Ed. Gredos. Madrid.

JAMES, P. (1993): Siglos de oscuridad. Desafío a la cronología tradicional del mundo antiguo. Ed. Crítica.

LANCEL, S. (1994): Cartago. Ed. Crítica. Barcelona.

PLÁCIDO, D.; ALVAR, J.; GONZÁLEZ WAGNER, C. (1991): La formación de los estados en el Mediterráneo Occidental. Ed. Síntesis.

RIDGWAY, A.J. (1997): El alba de la Magna Grecia. Pitecusa y las primeras colonias griegas de Occidente. Ed. Crítica.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (1993): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico. Ed. Crítica. Barcelona.

SANMARTÍ, J.; SANTACANA, J. (2005): Els ibers del nord. Rafael Dalmau, Editor.

TORELLI, M. (1996): Historia de los etruscos. Ed. Crítica. Barcelona.

VEGAS, M. (ed.) (1998): Cartago Fenicio-Púnica. (1998). Las excavaciones Alemanas en Cartago 1975-1997. Cuadernos de Arqueología Mediterranea, 4. UPF. Barcelona.

WAGNER, C. G. (2000): Cartago. Una ciudad, dos leyendas. Ed. Alderabán. Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
AMPLIACIÓ: ARQUEOLOGIA DE LES PROVÍNCIES ROMANES/125051220
CIUTAT I TERRITORI AL MON ANTIC/125051205
ARQUEOLOGIA DEL PAISATGE DE LA PROTOHISTORIA A L'ANTIGUITAT TARDANA/125051204
ARQUEOLOGIA DE LES PROVÍNCIES ORIENTALS/125051203

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SEMINARI ESPECIALITAT EN ARQUEOLOGIA CLÀSSICA/125051221