DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ECONOMIA, COMERÇ I MATERIALS Codi 125051207
Ensenyament
Arqueologia Clàssica (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSE ANTONIO
Adreça electrònica josep.remola@urv.cat
Professors/es
REMOLÀ VALLVERDÚ, JOSE ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant El conocimiento de las producciones cerámicas no es más que la parte descriptiva de un entorno mucho más complejo y que incide sobre aspectos tan esenciales como la producción, la distribución, el consumo y, en definitiva, la economía antigua. La cerámica se constituye, desde su modestia, en un indicio de estos complejos procesos tan escasamente documentados a través de la documentación textual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Bon coneixement de la Història Econòmica i Social del món antic.
  AR2 Coneixement de les edicions crítiques de les fonts escrites, per poder-les utilitzar.
  AR3 Un cert coneixement de l’Epigrafia i la Numismàtica.
  AR4 Coneixement de la Història de l’Art Clàssic, especialment de l’escultura i l’arquitectura en un sentit ampli.
  AR5 Experiència pràctica en excavacions arqueològiques amb bon coneixement de les metodologies i els sistemes de registre.
  AR6 Familiarització amb les ciències experimentals que intervenen en l’anàlisi arqueològica, ja sigui a nivell geològic, de restitució paisatgística, de fauna i antropologia física, o d’anàlisis fisicoquímiques dels materials.
  AR7 Una certa capacitació (com a mínim) de dibuix tècnic (materials), topogràfic i d’arquitectura (excavacions), fotografia i familiarització amb les bases de dades informatitzades.
  AR8 Alguns coneixements generals sobre el funcionament de la construcció tradicional, les estructures arquitectòniques i l’arquitectura en general, per poder interpretar les ruïnes d’edificis que apareguin en les excavacions.
  AR9 Tenir uns coneixements mínims de gestió de projectes culturals que tenen la seva base en el patrimoni arqueològic, sobretot pel que fa referència a les estratègies de difusió i ús social d’aquest.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC5 Treballar en equip i gestionar equips
  BC6 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC9 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
A partir de un conocimiento previo de las principales producciones cerámicas del mundo clásico y de la problemática que comporta su tratamiento y gestión como fuente histórica, se pretende dotar al alumno de los instrumentos interpretativos del contexto socio-económico del que el objeto cerámico forma parte. Además del conocimiento de las principales corrientes teóricas debe adquirir nociones avanzadas de análisis de contextos cerámicos. AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
AR7
AR8
AR9
BC1
BC3
BC5
BC6
BC9
CC1
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
1. El contexto arqueológico como unidad de análisis -El contexto arqueológico como unidad de análisis.
-Tipología de contextos arqueológicos: posibilidades y limitaciones.
2. Organización de la producción -Producción
-Modelos de distribución.
3. Mecanismos de distribución y comercio -Análisis cualitativo y cuantitativo.
-La annona y los principales ejes comerciales.
-La cerámica como objeto de intercambio.
-La cerámica en los centros de consumo.
-Uso y amortización.
4. Tratamiento informático de la documentación -Dibujo asistido por ordenador (software de dibujo vectorial).
-Estudios y publicación de contextos arqueológicos.
-Análisis físico-químicos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
10 0 10
 
Sessió Magistral
10 0 10
Pràctiques de camp/sortides
20 0 20
Seminaris
10 0 10
Estudis previs
5 0 5
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Categories, classes i tipus de materials arqueològics
Sessió Magistral L'activitat econòmica i el comerç a través de l'arqueologia
Tarraco: un exemple de ciutat de comerç
Pràctiques de camp/sortides 1. Visita a las salas de cerámica del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (2 visitas)
2. Visita a los laboratorios de clasificación de una empresa de arqueología (2 visitas).
Seminaris Fonts per al coneixement de l'economia i el comerç en epoca clàssica
Estudis previs Identificació i classificació de materials arqueològics

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Descripció
El coneixement avançats de les classes ceràmiques exigeix una anàlisi de les mostres a partir d'una col·lecció de referència significativa.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Identificació i classificació de materials arqueològics 40
Proves de desenvolupament Prueba escrita consistente en el análisis de un conjunto de materiales y el comentario de un texto relacionado con la producción distribución, uso, contenido y consumo de productos cerámicos 60
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

. A. Carandini (1983): “Pottery and the African economy”, P. Garnsey et alii (ed.), Trade and Ancient Economy,

London

, 145-162

. H. Cockle (1981): “Pottery manufacture in roman

Egypt

”, a Journal of Roman Studies 71,

London

, 87-97

. N. Cuomo di Caprio (1987): La ceramica in archeologia. Antiche tecniche di lavorazione e moderni metodi d'indagine, "L'Erma" di Bretschneider, Roma GIARDINA 1986

. A. Giardina (Ed.) (1986): Le merci, gli insediamenti, Società Romana e Impero Tardo-antico 3, Bari

. K. Green (1992): Roman Pottery, "Interpreting the past",

London

. K. Greene (1986): The archaeology of the roman economy,

London

. W.V. Harris (ed.) (1993): The inscribed economy. Production and distribution in the

Roman Empire

in the light of “instrumentum domesticum”, JRA Supp. Series 6

F. Laubenheimer (1990): Sallèles d’Aude, un complexe de potiers gallo-romain: le quartier artisanal, DAF 26, Paris

L. Lusuardi (Ed.) (1994): Ad mensam. Manufatti d'uso da contesti archeologici fra tarda antichità e medioevo, Udine

. D.P.S. Peacock (1982): Pottery in the Roman World. An Ethnoarchaeological Approach,

London

-

New York

. D.P.S. Peacock/D.-F. Williams (1986): Amphorae and the Roman economy, an introductory guide, Londres

. J. Remesal Rodríguez (1986): La annona militaris y la exportación del aceite bético a Germania. Univ.

Complutense

,

Madrid

.. P. Reynolds (1995): Trade in the

Western Mediterranean

AD 400-700: The ceramic evidence, BAR International Series 604

. A. Tchernia (1987): Le vin de l’Italie romaine, essai d’histoire économique d’après les amphores, BEFAR 261, Paris

. C. Wickham (1988): “Marx, Sherlock Holmes, and Late Roman commerce”, Journal of Roman Studies 78, 183-193

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent