DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura PRODUCCIONS ARTÍSTIQUES Codi 125051208
Ensenyament
Arqueologia Classica (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SUBIAS PASCUAL, EVA
Adreça electrònica eva.subias@urv.cat
Professors/es
SUBIAS PASCUAL, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant Familiaritzar-se amb les produccions artístiques del món clàssic no es només una qüestió d’erudició sinó un exercici de comprensió dels contextos socials, econòmics i polítics que estan presents en la història del món antic i una exercici d’interpretació de les relacions entre l’art i la societat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les produccions artístiques més significatives
Adquirir la terminologia pròpia de la especialitat
Utilitzar els conceptes metodològics correctament ( per ex.: naturalisme, realisme art àulic, art popular)
Comprendre el context històric en que van ser produïdes
Apreciar formes socials i artístiques allunyades en el temps i l’espai.

Continguts
Tema Subtema
1. La formación de la polis griega El arte orientalizante
Iconografia del Mito
El arte de las colonias occidentales
2. El mundo helénico del Peloponesio: Olímpia, Delfos y Atenas. Santuarios, templos y principios arquitectónicos.
Escultura decorativa y exenta.
La estética idealista.
3. La eclosión de la ciudad griega oriental. La ciudad de programa y la ciudad funcional
La arquitectura de prestigio
La estética del pathos.
4. La civilización helenística. Helenización y comunidades locales
Las escuelas artísticas y la producción artesanal
El barroco helenístico
5. Los orígenes de Roma. Etruria y Grecia en Italia
Los Tarquinos, la arquitectura y la ciudad
La plástica medio-republicana
6. Grecia en Roma. La helenización de las formas
El urbanismo de prestigio
La cultura del ocio
7. La paz de Augusto. Reacción y religiosidad
El arte áulico
La arquitectura religiosa
8. La ciudad romana y el Imperio. Los programas monumentales de la romanización
La revolución tecnológica y estética de la arquitectura de prestigio
Los lenguajes figurativos
9. Cristianismo y cultura clásica. Las nuevas capitales y la ciudad tardía
La arquitectura de los espacios interiores
La estética simbolista

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Pràctiques externes (de camp/sortides)
0 0 0
Seminaris
0 0 0
Pràctiques a laboratoris
0 0 0
Estudis previs
0 0 0
Treballs
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de Desenvolupament
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Seminaris
Pràctiques a laboratoris
Estudis previs Comentario de textos.
El alumno abordará la lectura de ensayos complejos y obtendrá una idea clara de la idea fundamental que se discute.
Treballs Presentación diacrónica de un tema concreto. El alumno presentará el resultado de un trabajo de síntesis de una producción artística concreta, como por ejemplo: el relieve histórico, el monumento funerario

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de Desenvolupament La forma fundamental de evaluación en una signatura previsiblemente concurrida como ésta se basa fundamentalmente en el examen escrito, con una parte de ensayo teórico sobre un tema artístico concreto y su contexto histórico y una parte más rápida de identificación y caracterización de obras artísticas.
De esta manera se aseguran los dos objetivos principales: adquisición de conocimientos y comprensión de su importancia y significación en el marco de la evolución artística de la antigüedad.
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La evaluación continua en una asignatura básica como es Arte clásico consistirá en evaluar la adquisición de conocimientos por bloques temáticos lo que permite al alumno eliminar materia a lo largo del curso y al profesor, comprobar si el alumno ha madurado en cuanto a método expositivo.


Fonts d'informació

Bàsica

GRECO, P. I TORELLI M.: Storia della Urbanistica. Il Mondo Greco, ed. Laterza, 1985.

HELLMANN, M.-C.: L'architecture grecque 1. Les principes de la construction, Paris, 2002.

MARTIN, R.:  L´Urbanisme dans la Grece Antique, Paris, 1974

MORENO, P.: Scultura ellenistica, 2 vols., 1994

ONIANS, J.: Arte y pensamiento eb la época helenística, Madrid, 1996 (1ª Londres  1979).

POLLIT, JJ. : Arte i experiencia en la Grecia Clásica, Bilbao, 1987.

RICHTER E.: El Arte Griego, Madrid, l980.

ROLLEY, C.: La sculpture grecque 1. Des origines au milieu du Veme siècle, Paris, Picard. 1994.

A.A.V.V.: La grande Roma dei Tarquini Catalogo de l’exposició, Roma, 1990.

ANDREAE, B.: L’Art Romain, Paris 1998 (1ª 1973 corregida i augmentada)

BALDASSARRE, I / A. PONTRANDOLFO / A. ROUVERET / M. SALVADORI: Pittura romana. Dall’ellenismo al tardo antico,  2002

BECATTI, G.: L’arte dell’età classica, Firenze, 1977.

BETTINI, S.: Lo spazio architettonico da Roma a Bizancio, Bari, 1978.

BIANCHI BANDINELLI, R.: L’arte romana, Roma, 1984.

GRABAR, A.: Las Vías de la creación en la iconografía, Madrid, 1998.

GROS, P.; TORELLI, M.: Storia dell'urbanistica. Il mondo romano Roma-Bari 1988.

HÖLSCHER, T.: Il linguaggio dell’arte romana. Un sistema semantico, Turín 2002 (ed. Original Heidelberg 1987).

KLEINER D.: Roman sculpture, New Haven 1992

LYTTLETON, M.: Baroque architecture in Classical Antiquity Londres 1974 (ed. espanyola, Akal, 1988)

MACDONALD, W.L.: The architecture of the roman empire vol I- II,  New Haven- London 1986.

TURCAN, R., L' art romain dans l' histoire. Six siècles d' expressions de la romanité, Flammarion, Paris 1995.

ZANKER, P.: Augusto y el poder de las imágenes  (1987) ed. española Madrid 1992 (Alianza)

Complementària

Recomanacions