DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FONTS TEXTUALS PER A LA INTERPRETACIÓ DE L`ANTIGUITAT Codi 125051211
Ensenyament
Arqueologia Clàssica (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Filologies Romaniques
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant Introducción a la utilización de las fuentes escritas en la arqueología.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els diversos tipus de fonts escrites gregues i llatines, literàries i no literàries, segons criteris de suport material, mode de transmissió i contingut.
Conèixer les característiques i la història dels gèneres literaris de l’Antiguitat, especialment l’historiogràfic, així com els principals autors i obres.
Comprendre els diversos nivells d’interpretació de les fonts escrites i llurs diversos modes de relació amb les dades històriques i les fonts materials no textuals.
Localitzar i citar correctament qualsevol font escrita del món antic.
Avaluar la informació proporcionada per les fonts escrites en funció de les seves característiques i dels nivells d’interpretació pertinents.
Integrar sintèticament i crítica les fonts escrites amb d’altres tipus de fonts al voltant d’un tema determinat.

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: definició i tipologia, qüestions metodològiques i bibliogràfiques: -el concepte de fonts: classificacions.
-fonts literàries: els gèneres.
-fonts no literàries: tractats tècnics, epigrafia, papirs no literaris.
-nivells d’interpretació de les fonts: filològica (textual i literària), antropològica (mitologia, simbologia, categories mentals), històrica (ideologia, relació amb personatges i esdeveniments històrics).
-orientació bibliogràfica: edicions i cita de les fonts.
2. Història del text i crítica textual: -història de la transmissió textual.
-conceptes bàsics de crítica textual i edició crítica de textos.
3. Les fonts literàries: -conceptes bàsics: oralitat/escriptura, contextos de performance, destinatari.
-gèneres, autors i obres de la literatura grega
-gèneres, autors i obres de la literatura llatina
-el gènere historiogràfic i la reflexió antiga sobre el fet històric
4. Un exemple metodològic d’ús de les fonts: el fet fundacional i l’ordenació de l’espai a la ciutat antiga: -esquemes mítics de la fundació i marcatge religiós i simbòlic de l’espai a Grècia: Delfos; Tebes; Esparta; Roma.
-la colonització arcaica: narracions mítiques, relats històrics. Cirene.
-les refundacions ideològiques d’Atenes: Soló, Clístenes, Pèricles, Trasibul. El discurs fúnebre com a espai fundacional.
-utopia, política i urbanisme: Túrios, Megalòpolis; les ciutats ideals d’Aristòfanes i Plató.
-la fundació de Roma i la seva projecció topográfica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Seminaris
0 0 0
Estudis previs
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves de Desenvolupament
0 0 0
Proves orals
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Seminaris
Estudis previs

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Estudis previs Comentari de text teòric sobre les fonts escrites de l’Antiguitat clàssica.
Comentari de fonts escrites sobre el tema desenvolupat a classe com a exemple metodològic
Proves de Desenvolupament Prova escrita: definició de conceptes teòrics i identificació i caracterització dels principals gèneres, autors i obres de la literatura grega i llatina
Proves orals
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura serà contínua. En aquest sentit, es valorarà l'assistència regular de l'alumne a les sessions teòriques i pràctiques, la seva intervenció activa en les discussions suscitades en aquestes i l'elaboració de les activitats i les proves previstes dins dels terminis establerts. Les següents activitats d'avaluació s'aniran pautant al llarg del curs (especialment a partir del seu segon terç; en el primer terç l'avaluació se centrarà en l'assistència i participació de l'alumne en les classes teòriques i pràctiques) i tenen com a objectiu assegurar l'adquisició gradual per part de l'alumne dels coneixements i les habilitats detallades en l'apartat d'objectius generals de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

J.A. López Férez, ed., Historia de la literatura griega, Cátedra, Madrid, 1988.

L. Canfora, Storia della letteratura greca, Roma-Bari, 2001

A.  Lesky, Historia de la literatura griega, Barcelona 1968.

Easterling, P.E. - Knox, B.W. (eds.), Literatura griega (Cambridge University), Madrid 1990.

M. von Albrecht, Historia de la literatura romana, 2 vols., Barcelona, Herder, 1997.

C. Codoñer, ed., Historia de la literatura latina, Cátedra, Madrid, 1997.

J. Gómez Pallarès, Studiosa Roma. Los géneros literarios en la cultura latina, Bellaterra 2003.

G. Cambiano, L. Canfora, D. Lanza, Lo spazio letterario della Grecia antica, Roma-Salerno, 1992-1995.

G. Cavallo, P. Fedeli, A. Giardina, Lo spazio letterario di Roma antica, Roma-Salerno, 1989-1991

Ch. Pelling, Literary Texts and the Greek Historian, Routledge, Londres, 2000.

D.S. Potter, Literary Texts and the Roman Historian, Routledge, Londres, 1999.

C. Calame, Mythe et histoire dans l’Antiquité grecque. La création symbolique d’une colonie, Lausanne 1996.

C. Dougherty, The Poetics of Colonization, Oxford 1993

C. W. Fornara, The Nature of History in Ancient Greece, Berkeley 1983.

K. Galinsky, Augustan Culture. An Interpretive Introduction, Princeton 1996.

B. Gentili, Poesía y público en la Grecia antigua, Barcelona 1996.

I. Malkin, Religion and Colonization in Ancient Greece, Leiden 1987.

I. Malkin, Myth and Territory in the Spartan Mediterranean, Cambridge 1994

I. Malkin, The Returns of Odysseus. Colonization and Ethnicity, Berkeley-Los Angeles-Londres 1998.

T.P. Wiseman, Remus. A Roman Myth, Cambridge 1995.

Complementària

Recomanacions