DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura ECONOMIA DE LES MIGRACIONS Codi 125221102
Ensenyament
Migracions i Mediacio Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
JORDI AMOROS, CATALINA
Adreça electrònica catalina.jordi@urv.cat
Professors/es
JORDI AMOROS, CATALINA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Introducció a les causes i conseqüències econòmiques del fet migratori, amb especial émfasi en els aspectes relacionats amb el mercat de treball i l'estat del benestar.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció als principals conceptes econòmics. 1.1. Economia com a ciència social
1.2. Producció i distribució
1.3. Oferta i demanda
1.4. Proteccionisme i lliurecanvisme
2. La migració econòmica 2.1. La migració com a fenòmen econòmic
2.2. La migració en el context de la globalització
3. La migració i el mercat de treball 3.1. La decisió d'emigrar
3.2. L'oferta de treball
3.3. La demanda de treball
3.4. Els salaris
4. La migració i el Estat del benestar 4.1. El sistema de pensions
4.2. El sistema sanitari
4.3. El sistema educatiu
4.4. El mercat de l'habitatge
5. Les fonts d'informació estadística sobre migracions 5.1. El cens
5.2. La EPA
5.3. Altres fonts d'informació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
20 30 50
Seminaris
12 24 36
Treballs
0 19 19
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 6 10
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Seminaris Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica de comú acord amb els professors de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aquí mostrarem a l'alumne a trobar i utilitzar les fonts d'informació disponibles sobre immigració

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Prova d'avaluació de cada tema de preguntes curtes 35%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta d'assaig que cada estudiant presentarà a debat 25%
Treballs Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valoraran tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Boeri, T., G. Hanson, et al., Eds. (2002). Immigration Policy and the Welfare System. New York, Oxford University Press.

Borjas, G. G. (1999). Heaven's Door. Princeton, Princenton University Press.

Chiswick, B. R. (2005). The Economics of Immigration. Cheltenham, Edward Elgar Publishin Limited.

Consejo Económico y Social (2004). La inmigración y el mercado de trabajo en España. Madrid, Consejo Económico y Social.

Dustmann, C. and A. Glitz (2005). Immigration, Jobs and Wages:Teory, Evidence and Opinion. London, Center for Economic Policy Research,.

McConnell, C. R., S. L. Brue, et al. (2007). Economia Laboral. Madrid, McGraw- Hill.

Complementària

Recomanacions