DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura POLÍTIQUES SOCIALS I ESTRUCTURES D´ATENCIÓ A LA CIUTADANIA Codi 125221104
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, DOLORS
Adreça electrònica dolors.comasdargemir@urv.cat
Professors/es
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Objectiu: Familiaritzar el estudiants amb les polítiques públiques relacionades amb la immigració. Es presentarà el marc normatiu, els actors polítics i socials, els impactes socials de les polítiques públiques sobre els immigrants i la població, així com les actituds i discursos en torn a la immigració.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Els sistemes de protecció social i les polítiques de benestar. -Antropologia i polítiques públiques. Actors, activitats i influències en les decisions polítiques, en la seva aplicació i resultats.
-Els sistems de protecció social. Els models de l'Estat del Benestar. L'EB mediterrani.
-Estructura social i desigualtats socials. Exclusió social i vulnerabilitat.
-Govern i polítiques públiques a Catalunya. El model polític. El marc competencial en relació a la immigració.
2. Immigració i exlusió social. -Estrangeria i polítiques d'immigració.
-La precarització derivada de la situació d'irregularitat: precarietat laboral, relacional, familiar.
-Dobles discriminacions. Les dones, els joves.
-Dobles i triples discriminacions. L'exemple de la prostitució.
3. El Pla de Ciutadania i Immigració (2005-2008). -Els principis d'actuació de la política d'integració i acollida.
-Instruments d'aplicació i desplegament territorial.
-La provisió de serveis. Els diferents agents.
-La mediació intercultural.
4. Diferents dimensions de la integració social: el paper de les polítiques públiques. -El treball.
-El sistema educatiu.
-El sistema sanitari.
-L'habitatge, els espais urbans.
-El fet religiós. Els conflictes en torn als oratoris.
5. Els actors polítics i socials de les polítiques d'immigració. -Les institucions polítiques, empresaris i sindicats, els parttis polítics. les organitzacions no governamentals.
-Les xarxes de suport. La família, parents i xarxes de solidaritat.
-Les associacions d'immigrants i la participació política.
-Actituds i discursos en torn a la immigració.
-Mitjans de comunicació i diversitat cultural.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Seminaris
12 24 36
Treballs
0 19 19
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Seminaris Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica de comú acord amb els professors de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Treballs
Seminaris
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascú dels temes 35%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta d'assaig que cada estudiant presentarà a debat 25%
Treballs Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valoraran tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació 40%
Altres

L'assistència acreditada a dues conferències relacionades amb la temàtica de l'assignatura, si es produeix, aporta un 10% de la qualificació

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Aja, E. i Nadal, M. (dirs.), (2004), La immigració a Catalunya avui. Anuari 2003. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Alegre, M.A. (2005), Educació i immigració: l’acollida als centres educatius. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Bonelli, E. y Ulloa, M. (2001), Tráfico e inmigración de mujeres en Espanya. Colombianas y ecuatorianas en los servicios domésticos y sexuales. Madrid. ACSUR-Las Segovias. www.acsur.org/acsur/destacamos/ciudadania/Informetrafico.pdf

Bosch, J. I Gibaja, O. (2005), Habitatge i immigració. Claus per una nova política d’habitatge. Barcelona. Fundació Nous Horitzons.

Giménez, C. (2003), Qué es la inmigración. ¿Problema u oportunidad? ¿Cómo lograr la integración de los inmigrantes? ¿Multiculturalismo o interculturalidad?  Madrid. Integral.

Gomà, R. i Subirats, J. (coords.) (2001), Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000). Vol. I. Autonomia i benestar. Vol. II. Coneixement, sostenibilitat i territori. Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona

Guillot, J. (dir.), (2003), Immigració i poders locals. Barcelona. Institut de Ciències Polítiques. UAB

Kaplan, A. (1998), De Senegambia a Catalunya. Procesos de aculturación e integración social. Barcelona. Fundación La Caixa.

Larios, M.J. i Nadal, M. (dirs.) (2005), La immigració a Catalunya avui. Anuari 2004. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Larios, M.J. i Nadal, M. (dirs.) (2006), L’estat de la immigració a Catalunya. Anuari 2005. Volum I. Anàlisi jurídica i demogràfica. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Manual sobre integració per a responsables de l’elaboració de polítiques i professionals. Comunitats Europees 2004. Barcelona. Representació de la Comissió Europea a Barcelona. http://europa.eu.int/comm/justice_home

Pajares, M. (1998), La inmigración en Espanya. Barcelona. Icaria.

Parella, S. (2003), Mujer, inmigrante y trabajadora: la triple discriminación. Barcelona. Anthropos.

Pedone, C. (2006), De l’Equador a Catalunya: el paper de les famílies i les xarxes migratòries. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Pla de Ciutadania i Immigració (2005-2008), Generalitat de Catalunya. www.gencat.net/benestar/societat/convivencia/immigracio/pla/index.htm

Prieur, E., Jovelin, E. i Blanc, M. (1998), Travail social et immigration. Interculturalité et pratiques professionnelles. Paris. L’Harmattan.

Zapata-Barrero, R. (2004), Inmigración, innovación política y cultura de la acomodación en Espanya. Barcelona. Ed. Fundación CIDOB

 

Complementària

Recomanacions