DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) POLÍTIQUES SOCIALS I ESTRUCTURES D'ATENCIÓ A LA CIUTADANIA Codi 125221104
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Adreça electrònica dolors.comasdargemir@urv.cat
Professors/es
COMAS D'ARGEMIR CENDRA, MARIA DOLORS
Web
Descripció general i informació rellevant Objectiu: Familiaritzar el estudiants amb les polítiques públiques relacionades amb la immigració. Es presentarà el marc normatiu, els actors polítics i socials, els impactes socials de les polítiques públiques sobre els immigrants i la població, així com les actituds i discursos en torn a la immigració.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Els sistemes de protecció social i les polítiques de benestar. -Antropologia i polítiques públiques. Actors, activitats i influències en les decisions polítiques, en la seva aplicació i resultats.
-Els sistems de protecció social. Els models de l'Estat del Benestar. L'EB mediterrani.
-Estructura social i desigualtats socials. Exclusió social i vulnerabilitat.
2. Les polítiques socials relacionades amb la immigració. Polítiques d'acollida i polítiques d'acomodació - Immigració, diversitat i protecció social a Espanya
- Quines polítiques específiques per a la immigració?
- Polítiques públiques generals. L'exemple de l'habitatge
3. Polítiques d'integració Governs i competències de les diferents administracions públiques. El Pla de Ciutadania i Immigració (2005-2008). -Els principis d'actuació de la política d'integració i acollida.
-Instruments d'aplicació i desplegament territorial.
-La provisió de serveis. Els diferents agents.
-La mediació intercultural.
4. Immigració, infància, educació -La infància i les noves migracions
Respostes socials i polítiques públiques. Les polítiques d'infància i de famíla. Les polítiques educatives.
5. Les imatges públiques de la inmigració. El paper dels mitjans de comunicació - La televisió i la construcció d'una imatge pública de la immigració
- La diversitat cultural en la televisió. Exemples.
- Les caricatures de Mahoma. El debat i les seves conseqüències
6. Exclusions socials i immigració. Les polítiques d'inclusió social - Prostitució, immigració i exclusió
- Els conflictes dels ortatoris
- Les mutilacions genitals femenines
Seminari. Els debats sobre el vel islàmic - Actors socials i polítics en torn al debat sobre el vel islàmic a l'escola

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Seminaris
12 24 36
Treballs
0 19 19
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Seminaris Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica de comú acord amb els professors de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Treballs
Seminaris
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascú dels temes 35%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta d'assaig que cada estudiant presentarà a debat 25%
Treballs Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valoraran tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació 40%
Altres

L'assistència acreditada a dues conferències relacionades amb la temàtica de l'assignatura, si es produeix, aporta un 10% de la qualificació

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Lecturas obligatorias

 

Adelantado, J., Noguera, J.A. y Rambla, X. (2000), “El marco de análisis: las relaciones complejas entre estructura social y políticas sociales”, a Adelantado, J. i Noguera, J. (ed.) (2000), Cambios en el Estado de bienestar. Barcelona. Icaria-UAB, pp. 23-61.

 

Carrasco, S. (2004), “Inmigración y educación: oportunidades y tensiones para un modelo social plural”, a Carrasco, S. (coord.), Inmigración, contexto familiar y educación. Procesos y experiencias de la población marroquí, ecuatoriana, china y senegambiana. Educación y Sociedad, 15. ECE-UAB. http://www.xtec.es/crp-santacolomag/Intercanvis/Materials/carpeta/scar_ie.pdf

 

Moreno, F.J., Arriba, A. y Moreno, L. (2006), “Inmigración, diversidad y protección social en España”, Revista Española del Tercer Sector, 4: 53-97 (www.iesam.csic.es/doctrab2/dt-0701.pdf)

 

Pajares, M. (2004), “Inmigración y políticas de integración social”. Documento de Trabajo 45/2004. Fundación Alternativas. http://www.falternativas.org/base/download/4386_12-09-05_45_2004.pdf

 

Pla de Ciutadania i Immigració (2005-08). Generalitat de Catalunya http://www.gencat.net/benestar/societat/convivencia/immigracio/index.htm

 

Zapata-Barrero, R. (2004), Inmigración, innovación política y cultura de acomodación en España. Barcelona. CIDOB, pp. 23-78.

 

Gamper, D. (2007), “La llibertat d’expressió en la societat tolerant: el cas de les vinyetes de Mahoma”, Quaderns del CAC, 27: 13-25

http://www.cac.cat/web/recerca/index.jsp?NDc%3D&MQ%3D%3D&L3dlYi9yZWNlcmNhL3F1YWRlcm5zL2RhcnJlckNvbnRlbnQ%3D

 

 

 

 

Bibliografia general

 

 

Adelantado, J. i Noguera, J. (ed.) (2000), Cambios en el Estado de bienestar. Barcelona. Icaria-UAB

Aja, E. i Nadal, M. (dirs.), (2004), La immigració a Catalunya avui. Anuari 2003. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Alegre, M.A. (2000), “Polítiques d’immigració a Catalunya (1985-2000): entre la inserció i la precarització dels col·lectius d’immigrants”, a Gomà, R. i Subirats, J. (coords.), Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000). Autonomia i benestar. Barcelona. Edicions Universitat de Barcelona i Universitat Autònoma de Barcelona, pp.195-217.

Alegre, M.A. (2005), Educació i immigració: l’acollida als centres educatius. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Alegre, M.A. et al (2006), Immigrants als instituts. L’acollida vista pels seus protagonistes. Barcelona. Mediterrània.

Bonelli, E. y Ulloa, M. (2001), Tráfico e inmigración de mujeres en Espanya. Colombianas y ecuatorianas en los servicios domésticos y sexuales. Madrid. ACSUR-Las Segovias. www.acsur.org/acsur/destacamos/ciudadania/Informetrafico.pdf

Borja, J. (2003), La ciudad conquistada, Madrid. Alianza, pp. 163-267

Bosch, J. I Gibaja, O. (2005), Habitatge i immigració. Claus per una nova política d’habitatge. Barcelona. Fundació Nous Horitzons.

Carrasco, S. (coord.) (2004), Inmigración, contexto familiar y educación. Procesos y experiencias de la población marroquí, ecuatoriana, china y senegambiana. Educación y Sociedad, 15. ECE-UAB.

Carrasco, S., Borrison, A. Ballestin, B. (2005), Infància i immigració: tendències, relacions, polítiques. II Informe del CIIMU, http://www.ciimu.org

Comas d’Argemir, D. (2002), “Antropologia social i política. El paper orientador de l’antropologia en la intervenció social”, Revista d’Etnologia de Catalunya, 21: 8-19. Barcelona. www.raco.cat/index.php/RevistaEtnologia/article/view/49117/57243

Fundació Jaume Bofill (2005), Estructura social i desigualtats a Catalunya. Vol. I. Classes socials, educació, treball i usos del temps. Vol. II. Pobresa, salut, joventut, habitatge i llengua. Barcelona. Fundació Jaume Bofill

Generalitat de Catalunya (2003), IV Pla d’Actuació Social 2003-2006. Barcelona. Generalitat de Catalunya.

Giménez, C. (2003), Qué es la inmigración. ¿Problema u oportunidad? ¿Cómo lograr la integración de los inmigrantes? ¿Multiculturalismo o interculturalidad?  Madrid. Integral.

Gomà, R. i Subirats, J. (coords.) (2001), Govern i polítiques públiques a Catalunya (1980-2000). Vol. I. Autonomia i benestar. Vol. II. Coneixement, sostenibilitat i territori. Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona

Guillot, J. (dir.), (2003), Immigració i poders locals. Barcelona. Institut de Ciències Polítiques. UAB

http://www.ec.europa.eu/spain/pdf/integracion_inmigrantes_es.pdf

http://www.migpolgroup.com/multiattachments/3128/DocumentName/Handbook_Catalan_Translation.pdf

Hussain, M. (2007), “La controvèrsia de les vinyetes de Mahoma i els mitjans de comunicació a Dinamarca”, Quaderns del CAC, 27: 47-57

http://www.cac.cat/web/recerca/index.jsp?NDc%3D&MQ%3D%3D&L3dlYi9yZWNlcmNhL3F1YWRlcm5zL2RhcnJlckNvbnRlbnQ%3D

Izquierdo, A. y Fernández, B. (2007), “La inmigración en la España 2005-2006: Entre la normalización y el flujo de cayucos”, a Navarro, V. (coord.), La situación social en España, II. Madrid. Biblioteca Nueva, pp.185-218.

Juliano, D. (2002), La prostitución: el espejo oscuro. Barcelona. Icaria.

Kaplan, A. (1998), De Senegambia a Catalunya. Procesos de aculturación e integración social. Barcelona. Fundación La Caixa.

Larios, M.J. i Nadal, M. (dirs.) (2005), La immigració a Catalunya avui. Anuari 2004. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Larios, M.J. i Nadal, M. (dirs.) (2006), L’estat de la immigració a Catalunya. Anuari 2005. Volum I. Anàlisi jurídica i demogràfica. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Manual sobre integració per a responsables de l’elaboració de polítiques i professionals. Comunitats Europees 2004. Barcelona. Representació de la Comissió Europea a Barcelona.

            http://www.ec.europa.eu/spain/pdf/integracion_inmigrantes_es.pdf

            http://www.migpolgroup.com/multiattachments/3128/DocumentName/Handbook_Catalan_Translation.pdf

Navarro, V. (coord.) (2003), L’estat del benestar a Catalunya. Barcelona. Diputació de Barcelona.

Pajares, M. (1998), La inmigración en España. Barcelona. Icaria.

Pajares, M. (2005), La integración ciudadana. Una perspectiva para la inmigración. Barcelona. Icaria

Parella, S. (2003), Mujer, inmigrante y trabajadora: la triple discriminación. Barcelona. Anthropos.

Pedone, C. (2006), De l’Equador a Catalunya: el paper de les famílies i les xarxes migratòries. Barcelona. Fundació Jaume Bofill.

Petonnet, C. (2002), On est tous dans le brouillard. Paris. Éditions du CTHS.

Prieur, E., Jovelin, E. i Blanc, M. (1998), Travail social et immigration. Interculturalité et pratiques professionnelles. Paris. L’Harmattan.

Serra, C. (2006), Diversitat, racisme i violència. Conflictes a l’educació secundària. Vic. Eumo.

Shore, C. i Wright, S. (eds.), (1997), Anthropology of Policy. Critical perspectives on governance and power. London. Routledge

Suárez Navas, L. (2007), “Identitat, territori i ciutadanies en el camp migratori transnacional”, Revista d’Etnologia de Catalunya, 30: 45-69.

Televisió i immigració. Quaderns del CAC, 23-24 (2006)

Zamanillo, T. (1996), “Bienestar y trabajo social. Anàlisis de sus relaciones”, a Béjar, R. i Tortosa, R. (eds.), Pros y contras del estado del bienestar. Madrid. Tecnos, pp. 337-365.

Zapata-Barrero, R. (2004), Inmigración, innovación política y cultura de acomodación en España. Barcelona. CIDOB

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent