DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura MIGRACIONS I CREACIÓ D'ESPAIS MULTICULTURALS Codi 125221105
Ensenyament
Migracions i Mediacio Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica mariamontserrat.soronellas@urv.c
Professors/es
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Debats teòrics i estudis de cas sobre la creació d’espais multiculturals. Anàlisi dels conflictes i de les polítiques culturals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. L'Estat i el concepte de ciutadania a les societats contemporànies. La constitució de l'Estat-Nació i la constitució dels criteris de ciutadania.
2. Cultura i identitat ciutadana. La ciutadania multicultural. La cultura com a criteri d'identificació dels grups socials i de la desigualtat social.
3. Els usos de l'espai en les societats multiculturals. Espai públic, espai privat. Límits i usos dels espais.
4. La teoria de les migracions. Del dualisme funcionalista al transnacionalisme. Els models teòrics mitjançant els quals s'ha abordat l'estudi de les migracions.
5. Les migracions i a incorporació a les societats receptores. La construcció de l'altre Models d'incorporació a les societats receptotres.
6. Els àmbits de la incorporació: l'escola, el mercat de treball, l'habitatge, el barri... Identificació dels àmbits en els quals es produeix la incorporació dels migrants a la societat receptora.
7. L'espai transnacional i les identitats deslocalitzades. Identitats i integracions plurilocals i plurinacionals.
8. El conflicte i la mediació en les societats multiculturals. Tipologia de conflicte i tipus de mediació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Seminaris
12 24 36
Treballs
0 19 19
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Seminaris Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica de comú acord amb els professors de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascú dels temes 35%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta d'assaig que cada estudiant presentarà a debat 25%
Treballs Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valoraran tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 

AADD, La interculturalidad que viene: el  diálogo necesario. Barcelona, Icaria (1998).

Bauman, Z (2006) Confianza y temor en la ciudad. Vivir con extranjeros. Arcadia. Barcelona.

Berger, Peter L. (Ed.), (1999) Los límites de la cohesión social. Conflicto y mediación en las sociedades pluralistas Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Borja, J. Dourthe G, Peugeot V (2001) La ciudadanía europea. Barcelona. Ed Península.

Canclini N. (1992) Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Editorial Sudamericana.

Canclini N.  “ De la identidad a la interculturalidad: l´antropologia en la globalizació”. A:  Revista d´Etnologia de Catalunya nº pp. 36-45.

Casytonobo, R. (coord) (1998), Integración o desintegración social en el mundo del siglo XXI. Buenos Aires. Espacios.

Castell M. (1997) La era de la información. El poder de la identidad. Madrid Alianza Vol.2.

Checa, F. i altres, (2000) Convivencia entre culturas. El fenómeno migratorio en España. Sevilla. Signatura Demos.

Clifford J. (1999) Itinerarios multiculturales. Barcelona Gedisa.

Cohn-Bendit, Schmid D. (1996): Ciudadanos de babel.Apostando por una democracia multicultural.Madrid Talasa.

Connor, W (1998) Etnonacionalismo. Madrid Trama Ed.

Delgado M (2005) Elogi del vianant. Del “model Barcelona” a la Barcelona real. Barcelona. Edicions de 1984.

Huntington, S (1997) El choque de civilizaciones. Barcelona, Paidos.

Juliano D. (1993) Educación intercultural.Escuela y minorías étnicas. Madrid Eudema.

Jameson F., Zizek S. (1998): Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo.Buenos Aires. Paidós.

Martínez Veiga, U. (1999) Pobreza, segregación y exclusión espacial. Barcelona. Icaria.

Monnet, N. ((2003) La formación del espacio público. Una mirada etnológica sobre el Casc Antic de Barcelona. Barcelona. La Catarata.

Moulin, B. (2002) La ville et ses frontières.De la ségregathion sociale a l'ethnicisation des rapports sociaux.Paris, Karthala.

Kincheloe J.L.,Steinberg S.R ( 1999): Repensar el multiculturalismo.Barcelona. Octaedro.

Kymlicka, W.(1995) Ciudadanía multicultural.Barcelona.Ed Paidos.

Pujadas, J.(1993) Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos. Madrid, Eudema.

Pujadas, J (1994) “Catalunya i les migracions estrangeres: una aproximació des de l´antropologia social” en Revista d´etnologia de Catalunya nº 4 pp- 132-153.

Pujadas, J (2005) "Conviure amb la diversitat cultural: els reptes de la migració per a la societat i les institucions escolars", a D. Medina (Comp.), L'educació secundària a debat, Barcelona, Eds. del Serbal, pp. 16-31.

Rodrigo, M., La interculturalidad en el campo de la comunicación en Catalunya, estado de la opinión, Barcelona, Fundación CIDOB (2004).

Sampedro, V.; Llera, M., Interculturalidad: interpretar, gestionar y comunicar, Barcelona, Bellaterra (2003).

Santamaría, E. (2001) La incógnita del extraño.Una aproximación a la significación sociológica de la inmigración no comunitaria. Barcelona. Anthropos.

Sartori, G. (2001) La sociedad multiétnica, pluralismo, multiculturalismo y extranjeros. Madrid. Taururs.

Suárez, G.; Contreras, J.M., Interculturalidad y educación en Europa, Valencia, Tirant lo Blanch (2005).

Todorov, T.(1991): Nosotros y los otros, México Siglo XXI

Valero, Carmen (comp..), Interculturalidad: traducción, humor e interpretación, Alcalá de Henares, Univ. De Alcalá de Henares (2004).

Wacquant, L (2001) Parias urbanos. Marginalidad en la ciudad a comienzos del milenio. Manantial. Buenos Aires.

Wieviorka, M. (dir) (1996) Une societé fragmnetée, le Multiculturalismne en débat. Paris, la Découverte.

Complementària

Recomanacions