DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) MOBILITAT GEOGRÀFICA I MIGRACIONS Codi 125221106
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
GARCÍA RODRÍGUEZ, ALFONSO
Adreça electrònica alfonso.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCÍA RODRÍGUEZ, ALFONSO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Concepte
Definció, classificació i tipus
2. Magnitud
Anàlisi del procés des del segle XIX fins l'actualitat
3. Causes del fenomen
Les migracions en el context de la globalització. Exposició de les diferents causes que expliquen els fluxos migratoris.
4. Conseqüències
Tipologia i nivell d'incidència. Repercussions sobre la composició i estructura demogràfica, el mercat laboral...
5. La situació actual
El moviment N-S i els contextos regionals.
Distribució geogràfica: països d'origen i lloc de residència
6. Característiques
Estrucura demogràfica per sexe, grups d'edat, ocupació, nivell d'instrucció...
7. Conclusions Una societat més heterogènia.
La immigració com a repte.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
12 21 33
Seminaris
18 40 58
Treballs
14 14 28
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor amb suport audiovisual.
Seminaris Anàlisi i debat al voltant d'estudis de cas sobre situacions i/o conflictes de diferent naturalesa.
Treballs El treball final consistirà en un assaig sobre una temàtica específica, triada de comú acord amb el professor de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascun dels temes 20 %
Seminaris Avaluació continuada de les lectures realitzades i la posterior exposició, així com de les aportacions sobre resenyes d'altres alumnes. 40 %
Treballs Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valorarà tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació. 30 %
Altres

Assistència regular i nivell de participació

10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES, Extranjeros con tarjeta o autorización de residencia en vigor a 31 de diciembre de 2006, MTAS, 2007
OTERO, J., sauce.pntic.mec.es/jotero/Inmigra/region.htm, , 2007
INE, La población extranjera en España, , 2007
TELLO, O., Las remesas de emigrantes en la balanza de pagos de España, Banco de España, 2006
AJA, E, I D'ALTRES, La immigració estrangera a Espanya, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 1, 1999
AJA, E. i DÍEZ, L. (coords), lA regulació de la immigració a Europa, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 17, 2005
COLECTIVO IOÉ, Immigració, escola i mercat de treball, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 11, 2002
AJA, E. i DÍEZ, L. (coords), lA regulació de la immigració a Europa, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 17, 2005
PÉREZ-DÍAZ, V. i ALTRES, La immigració musulmana a Europa, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 15, 2004
PÉREZ-DÍAZ, V. i ALTRES, Espanya davant la immigració, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 8, 2001
MÉNDEZ, R., Inmigración y mercados de trabajo urbanos: tendencias recientes en la región metropolitana de Madrid, Scripta Nova. Revista Electrónica de geografía y Ciencias Sociales, 2008
BAYONA, J. i GIL, F., El papel de la inmigración extranjera en la expansión de las áreas urbanas. El caso de Barcelona (1998-2007), Scripta Nova. Revista Electrónica de geografía y Ciencias Sociales, 2008
VIRUELA, R., De Este a Oeste: la inmigración desde los nuevos países comunitarios (Rumanía y Bulgaria), Cuadernos de Geografía. Universitat de València, 2008
, Eurostat European Social Statistics, EUROSTAT, 2008

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent