Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
Professionalitzador |
|
AP6 |
Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies. |
|
AP7 |
Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual. |
|
Professionalitzador |
|
BP3 |
Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat. |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Concepte
|
Definció, classificació i tipus |
2. Magnitud
|
Anàlisi del procés des del segle XIX fins l'actualitat |
3. Causes del fenomen
|
Les migracions en el context de la globalització. Exposició de les diferents causes que expliquen els fluxos migratoris. |
4. Conseqüències
|
Tipologia i nivell d'incidència. Repercussions sobre la composició i estructura demogràfica, el mercat laboral...
|
5. La situació actual
|
El moviment N-S i els contextos regionals.
Distribució geogràfica: països d'origen i lloc de residència |
6. Característiques
|
Estrucura demogràfica per sexe, grups d'edat, ocupació, nivell d'instrucció... |
7. Conclusions |
Una societat més heterogènia.
La immigració com a repte. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
21 |
33 |
Seminaris |
|
18 |
40 |
58 |
Treballs |
|
14 |
14 |
28 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor amb suport audiovisual. |
Seminaris |
Anàlisi i debat al voltant d'estudis de cas sobre situacions i/o conflictes de diferent naturalesa.
|
Treballs |
El treball final consistirà en un assaig sobre una temàtica específica, triada de comú acord amb el professor de l'assignatura. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Treballs |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascun dels temes |
20 % |
Seminaris |
Avaluació continuada de les lectures realitzades i la posterior exposició, així com de les aportacions sobre resenyes d'altres alumnes. |
40 % |
Treballs |
Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valorarà tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació. |
30 % |
Altres |
Assistència regular i nivell de participació |
10 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
MINISTERIO DE TRABAJO Y ASUNTOS SOCIALES, Extranjeros con tarjeta o autorización de residencia en vigor a 31 de diciembre de 2006, MTAS, 2007
OTERO, J., sauce.pntic.mec.es/jotero/Inmigra/region.htm, , 2007
INE, La población extranjera en España, , 2007
TELLO, O., Las remesas de emigrantes en la balanza de pagos de España, Banco de España, 2006
AJA, E, I D'ALTRES, La immigració estrangera a Espanya, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 1, 1999
AJA, E. i DÍEZ, L. (coords), lA regulació de la immigració a Europa, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 17, 2005
COLECTIVO IOÉ, Immigració, escola i mercat de treball, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 11, 2002
AJA, E. i DÍEZ, L. (coords), lA regulació de la immigració a Europa, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 17, 2005
PÉREZ-DÍAZ, V. i ALTRES, La immigració musulmana a Europa, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 15, 2004
PÉREZ-DÍAZ, V. i ALTRES, Espanya davant la immigració, Fundació "la Caixa", col. Estudis Socials núm. 8, 2001
MÉNDEZ, R., Inmigración y mercados de trabajo urbanos: tendencias recientes en la región metropolitana de Madrid, Scripta Nova. Revista Electrónica de geografía y Ciencias Sociales, 2008
BAYONA, J. i GIL, F., El papel de la inmigración extranjera en la expansión de las áreas urbanas. El caso de Barcelona (1998-2007), Scripta Nova. Revista Electrónica de geografía y Ciencias Sociales, 2008
VIRUELA, R., De Este a Oeste: la inmigración desde los nuevos países comunitarios (Rumanía y Bulgaria), Cuadernos de Geografía. Universitat de València, 2008
, Eurostat European Social Statistics, EUROSTAT, 2008
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|