Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
Professionalitzador |
|
AP6 |
Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies. |
|
AP7 |
Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual. |
|
Professionalitzador |
|
BP3 |
Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat. |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1.- L'ESTUDI DE LA POBLACIÓ, LES SEVES PARTS.
Les fonts demogràfiques: de moviment natural; estructurals, etc. Publicacions i altres recursos per a l'estudi de la població.
|
|
2.- ELS MOVIMENTS NATURALS DE LA POBLACIÓ.
Natalitat i fecunditat; mortalitat i esperança de vida; el creixement natural: el model de la transició demogràfica.
|
|
3.- L'ESTRUCTURA BIOLÒGICA DE LA POBLACIÓ.
L'estructura de la població; la composició per sexe; la composició per edat: ;índex d'envelliment i la taxa de dependència; les piràmides de població: tipologia i anàlisi.
|
|
4.- POBLACIÓ I ACTIVITATS ECONÒMIQUES.
Activitat, ocupació i atur; la població ocupada: sectors i branques d'activitat; la classificació professional.
|
|
5.- ELS MOVIMENTS MIGRATORIS Concepte i tipus de migracions; les migracions internacionals; les migracions interiors: l'èxode rural; Teories sobre les migracions. |
|
6.- EL CREIXEMENT DE LA POBLACIÓ I L'EQUILIBRI DE LA POBLACIÓ I RECURSOS. DOCTRINES I POLÍTQUES DEMOGRÀFIQUES. L'explosió demogràfica i el futur de la població mundial. Les doctrines demogràfiques:Malthus i el malthusianisme; els adversaris de Malthus; les reformulacions neomalthusianes del segle XX. Les polítiques demogràfiques. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1.- Fonts i recursos demogràfics a internet. |
|
2.- Taxes elementals en demografia: Natalitat, mortalitat, creix. natural; immigració, emigració, saldo migratori; creixment real |
|
3.- Mortalitat per edats i càlcul de l'esperança de vida. |
|
3.- Fecunditat per edats i nombre de fills per dona (ISF, TBR) |
|
4.- Mortalitat per edats i càlcul de l'esperança de vida. |
|
5.- Mètodes d'estandardització de la mortalitat |
|
6.- Elaboració i comentari de diverses piràmides de població ( 2 sessions). |
|
7.- Elaboració i comentari del diagrama triangular. |
|
8.- Comentari de textos sobre doctrines demogràfiques |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
36 |
48 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
30 |
40 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Seminaris |
|
10 |
30 |
40 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització d'exercicis geodemogràfics, elaboració i comentari de diagrames geodemogràfics; comentaris de text, etc. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar a l'aula per part de l'alumne. |
Seminaris |
Seminari sobre doctrines i polítiques demogràfiques |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Utilització de les principals fonts demogràfiques a internet, per a catalunya, Espanya i a nivell mundial |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Atenció específica als alumnes; seguiment del dossier de pràctiques; orientacions sobre les proves d'avaluació. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació de dossier de les pràctiques efectuades |
20% |
Proves de Desenvolupament |
Desenvolupament d'un tema |
30% |
Proves objectives de tipus test |
Formulacions geodemogràfiques |
30% |
Proves pràctiques |
Comentari d'un mapa o gràfic de tipus demogràfic |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Abellan,A y otros, la poblacion del mundo, Sintesis,
Bielza de ORY,V, Geografia general, Taurus, 2d edicio,
Canto,C del Carrera,C., Gutierrez,J., Mendez,Ry Perez,M.C, trabajos practicos de geografia humana, Sintesis,
COWARD,D.,EASTWOOD,D.,EDWARDS,CH.,POLLARD,J.,POOLE,M., trabajos practicos de geografia humana, Akal,
Smith,D.M., diccinario geografia humana, Alianza,
PUYOL,R.,ESTEBANEZ,J.,MENDEZ,R, GEOGRAFIA HUMANA, Catedra,
PUYOL,R., VINUESA,J.,ABELLAN,A, los grandes problemas actuales de la poblacion, Sintesis,
|
|
Complementària |
FERRER,M, La explosion demografica, Salvat,
BOSERUP, poblacion y cambios tecnologicos estudio de las tendencias alargo plazo, Critica,
EHLIRCH,P.,EHLIRCH,A, La explosion demografica el principal problema ecologico, Salvat,
CLARK,C, l aumento de la poblacion, mAGISTERIO ESPAÑOL,
DUMONT,R, Utopia o muerte, Monte avilas,
FERRER,M., NAVARRO,A,Mª, ENTREMONT,A, Las politicas demograficas, Universidad de Navarra,
FERRE REGALES,M.Y PELAEZ LOPEZ,A, poblacion, Ecologia, y Medio ambiente, Univ de Navarra,
SMIH,D,M, DICCIONARIO DE GEOGRAFIA HUMANA, Alianza,
BOSERUP,E, las condiciones del desarrollo en la agricultura, Tecnos,
Malthus,R, Assaig sobre el principi de poblacio, Akal,
MEADOWS,D,H, los limites del crecimiento,, FCE Mexico,
MEADOWS,D,H Y ALTRES, mas alla de los limites del crecimiento, El pais-Aguilar,
PUYOL,R, Poblacio y recursos, El incierto futuro, Piramide,
TAMAMES,R, Ecologia y Desarrollo, la polémica sobre los limites al crecimiento, Alianza,
VANDELLOS,J.A, Catalunya poble decadent, Eds 62, Barcelona,
|
|
|