DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUANTITATIVES Codi 125221107
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Geografia
Coordinador/a
ROQUER SOLER, SANTIAGO
Adreça electrònica santiago.roquer@urv.cat
Professors/es
ROQUER SOLER, SANTIAGO
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudi general i global dels principals elements de la geografia de la població (dinàmica natural i migratòria,estructura), de les fonts i tècniques bàsiques per a la seva anàlisi, de les seves relacions internes i de les seves diferències a nivell mundial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
L'ESTUDI DE LA POBLACIÓ. LES FONTS DEMOGRÀFIQUES. L'estudi de la població, les seves parts: la dinàmica demogràfica, els fluxos; l'estructura de la població, els stocks. Les fonts demogràfiques: fonts relatives al moviment natural de la població: el registre civil. El Cens de població, font per a l'estudi de l'estructura demogràfica. El Padró municipal d'habitants, la seva multifuncionalitat. Fonts per a l'estudi de les migracions.
2.- LA DINÀMICA DEMOGRÀFICA: EL MOVIMENT NATURAL. Els factors responsables del creixement de la població: moviment natural i moviment migratori. Natalitat i fecunditat. Mortalitat i esperança de vida; el creixement natural: el model de la transició demogràfica.
3.- L'ESTRUCTURA BIOLÒGICA DE LA POBLACIÓ.
L'estructura de la població; la composició per sexe; la composició per edat: ;índex d'envelliment i la taxa de dependència; les piràmides de població: tipologia i anàlisi.
4.- ALTRES ELEMENTS DE L'ANÀLISI ESTRUCTURAL. El nivell d'instrucció.
Activitat, ocupació i atur; la població ocupada: sectors i branques d'activitat; la classificació professional.
5.- ELS MOVIMENTS MIGRATORIS i LA SEVA FORMA D'ESTUDI. Immigració, emigració i saldo migratori. L'anàlisi dels fluxos migratoris. L'anàlisi de les migracions com stocks.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
1.- Fonts i recursos demogràfics a internet.
2.´Els factors del creixement de la població: Natalitat, mortalitat, creix. natural; immigració, emigració, saldo migratori; creixement real
3.- Fecunditat per edats i nombre de fills per dona (ISF, TBR)
4.- Mortalitat per edats i càlcul de l'esperança de vida.
5.- Elaboració i comentari de diverses piràmides de població
6.- Exercici amb indicadors sociodemogràfics i la seva laplicació a l'estudi de la segregació residencial.
7.- Diversos mètodes d'estudi de les migracions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 36 48
Resolució de problemes, exercicis
10 30 40
Estudis previs
0 6 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
4 4 8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Breu Exposició dels continguts teòrics.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis geodemogràfics, elaboració i comentari de diagrames geodemogràfics.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar a l'aula per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Utilització de les principals fonts demogràfiques a internet, per a catalunya, Espanya i a nivell mundial

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció específica als alumnes; seguiment del dossier de pràctiques; orientacions sobre les proves d'avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Presentació de dossier de les pràctiques efectuades (Convindrà la seva presentació a la setmana següent de la seva explicació classe) 70%
Proves pràctiques Exercici de formulacions geodemogràfiques 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica PUYOL,R., VINUESA,J.,ABELLAN,A, Los grandes problemas actuales de la poblacion, Sintesis,
PUYOL,R.,ESTEBANEZ,J.,MENDEZ,R, GEOGRAFIA HUMANA, Catedra,
COWARD,D.,EASTWOOD,D.,EDWARDS,CH.,POLLARD,J.,POOLE,M., Trabajos practicos de geografia humana, Akal,
Canto,C del Carrera,C., Gutierrez,J., Mendez,Ry Perez,M.C, Trabajos practicos de geografia humana, Sintesis,
Bielza de ORY,V, Geografia general, Taurus, 2d edicio,
Abellan,A y otros, La poblacion del mundo, Sintesis,
PRESSAT, Roland, El análisis demográfico, FCE,
LIVI BACCI, Massimo, Introdución a la demografía, Ariel,
VINUESA, J. i altres, El estudio de la población, IEAL,
VINUESA, J. i altres, Demografía, análisis y proyecciones, SINTESIS,
Instituto Nacional de Estadística, página web del INE http://www.ine.es, ,
Institut d'Estadistica de Catalunya, página web de Idescat: http://www.idescat.cat, ,
Nacions Unides, Demografic Yearbook: http://unstats.un.org/unsd/demographic/products/dyb/dyb2.htm, ,

Complementària SMIH,D,M, DICCIONARIO DE GEOGRAFIA HUMANA, Alianza,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent