Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
Professionalitzador |
|
AP6 |
Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies. |
|
AP7 |
Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual. |
|
Professionalitzador |
|
BP3 |
Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat. |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
L'ESTUDI DE LA POBLACIÓ. LES FONTS DEMOGRÀFIQUES. L'estudi de la població, les seves parts: la dinàmica demogràfica, els fluxos; l'estructura de la població, els stocks. Les fonts demogràfiques: fonts relatives al moviment natural de la població: el registre civil. El Cens de població, font per a l'estudi de l'estructura demogràfica. El Padró municipal d'habitants, la seva multifuncionalitat. Fonts per a l'estudi de les migracions. |
|
2.- LA DINÀMICA DEMOGRÀFICA: EL MOVIMENT NATURAL. Els factors responsables del creixement de la població: moviment natural i moviment migratori. Natalitat i fecunditat. Mortalitat i esperança de vida; el creixement natural: el model de la transició demogràfica.
|
|
3.- L'ESTRUCTURA BIOLÒGICA DE LA POBLACIÓ.
L'estructura de la població; la composició per sexe; la composició per edat: ;índex d'envelliment i la taxa de dependència; les piràmides de població: tipologia i anàlisi.
|
|
4.- ALTRES ELEMENTS DE L'ANÀLISI ESTRUCTURAL. El nivell d'instrucció.
Activitat, ocupació i atur; la població ocupada: sectors i branques d'activitat; la classificació professional.
|
|
5.- ELS MOVIMENTS MIGRATORIS i LA SEVA FORMA D'ESTUDI. Immigració, emigració i saldo migratori. L'anàlisi dels fluxos migratoris. L'anàlisi de les migracions com stocks. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1.- Fonts i recursos demogràfics a internet. |
|
2.´Els factors del creixement de la població: Natalitat, mortalitat, creix. natural; immigració, emigració, saldo migratori; creixement real |
|
3.- Fecunditat per edats i nombre de fills per dona (ISF, TBR) |
|
4.- Mortalitat per edats i càlcul de l'esperança de vida. |
|
5.- Elaboració i comentari de diverses piràmides de població |
|
6.- Exercici amb indicadors sociodemogràfics i la seva laplicació a l'estudi de la segregació residencial. |
|
7.- Diversos mètodes d'estudi de les migracions |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
36 |
48 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
30 |
40 |
Estudis previs |
|
0 |
6 |
6 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Breu Exposició dels continguts teòrics. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització d'exercicis geodemogràfics, elaboració i comentari de diagrames geodemogràfics. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar a l'aula per part de l'alumne. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Utilització de les principals fonts demogràfiques a internet, per a catalunya, Espanya i a nivell mundial |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Atenció específica als alumnes; seguiment del dossier de pràctiques; orientacions sobre les proves d'avaluació. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació de dossier de les pràctiques efectuades (Convindrà la seva presentació a la setmana següent de la seva explicació classe) |
70% |
Proves pràctiques |
Exercici de formulacions geodemogràfiques |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
PUYOL,R., VINUESA,J.,ABELLAN,A, Los grandes problemas actuales de la poblacion, Sintesis,
PUYOL,R.,ESTEBANEZ,J.,MENDEZ,R, GEOGRAFIA HUMANA, Catedra,
COWARD,D.,EASTWOOD,D.,EDWARDS,CH.,POLLARD,J.,POOLE,M., Trabajos practicos de geografia humana, Akal,
Canto,C del Carrera,C., Gutierrez,J., Mendez,Ry Perez,M.C, Trabajos practicos de geografia humana, Sintesis,
Bielza de ORY,V, Geografia general, Taurus, 2d edicio,
Abellan,A y otros, La poblacion del mundo, Sintesis,
PRESSAT, Roland, El análisis demográfico, FCE,
LIVI BACCI, Massimo, Introdución a la demografía, Ariel,
VINUESA, J. i altres, El estudio de la población, IEAL,
VINUESA, J. i altres, Demografía, análisis y proyecciones, SINTESIS,
Instituto Nacional de Estadística, página web del INE http://www.ine.es, ,
Institut d'Estadistica de Catalunya, página web de Idescat: http://www.idescat.cat, ,
Nacions Unides, Demografic Yearbook: http://unstats.un.org/unsd/demographic/products/dyb/dyb2.htm, ,
|
|
Complementària |
SMIH,D,M, DICCIONARIO DE GEOGRAFIA HUMANA, Alianza,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|