DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES Codi 125221108
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.bodoque@urv.cat
Professors/es
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Curs panoràmic de presentació de les tècniques qualitatives principals que es fan servir per a fer treballs de recerca.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. El mètode etnogràfic i les seves virtualitats per l'anàlisi dels processos migratoris i de transnacionalisme 1.1. La relació entre mètode etnogràfic i les diferents tècniques d'anàlisi. Les etapes del procés d'investigació

1.2. Les principals tècniques etnogràfiques per a l'anàlisi dels processos migratoris
2. Etnografia i observació participant 2.1. Experiència de camp, les impressions de l'entorn social, l'entrada en el terreny, la participació en activitats del grup estudiat, l'efecte mirall i els malentesos entre l'observador i els observats.

2.2. Estudis de cas amb especial referència a la literatura reflexivista.
3. Les diferents modalitats d'entrevista etnogràfica 3.1. Entre el diàleg i l'entravista: l'obtenció d'informacions en contextos de comunicació formals i informals. De les entrevistes casuals fins a la gravació d'entrevistes en profunditat focals o temàtiques i a les d'orientació biogràfica.

3.2. Estudis de cas amb especial referència a narratives biogràfiques d'experiències migratòries i/o transnacionals.
4. Del mètode genealògic a l'elaboració de cartes de parentiu com a tècnica etnogràfica 4.1. La família com la unitat d'anàlisi preferent en les anàlisi etnoantropològiques dels processos migratoris. Debat a l'entorn del concepte de família transnacional.

4.2. Estudis de cas amb especial referència als estudis de famílies transnacionals i famílies mixtes immigrant-autòcton.
5. Anàlisi dels espais socials intersticials situats entre l'individu i les institucions socials: l'aportació de la tècnica de les xarxes socials 5.1. Les xarxes socials i les cadenes migratòries com els elements de suport a les persones en contextos migratoris.

5.2. Estudis de cas amb especial referència a les xarxes de suport (econòmic) als immigrants. Debat a l'entorn de les "remeses".
6. Seminari final del curs. 6.1. Presentació i debat entre professors i alumnes dels documents i materials de camp aplegats pels estudiants al llarg del curs.

6.2. Criteris d'avaluació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Seminaris
12 24 36
Treballs
0 19 19
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Seminaris Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica de comú acord amb els professors de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assitència a les sessions del curs 20%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció als exercicis proposats per cadascun dels temes 40%
Treballs Avaluació de l'assaig de síntesi que inclou tots els materials aplegats pels estudiants corresponents a cada tècnica d'anàlisi. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ÁLVAREZ ROLDÁN, A., 1996, Métodos y técnicas de investigación en antropología social, mimeo, Universidad de Granada.

ANDRESKI, S., 1973,Las ciencias sociales como forma de brujería. Madrid, Taurus.

BERNARD, H. R.,1994, Research methods in anthropology, Thousand Oaks, Sage.

DENMAN, C. A. i HARO, J. A., 2000, Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social, México, El Colegio de Sonora.

GARCIA JORBA, J. M., 2000, Diarios de campo Madrid, CIS.

GEERTZ, C., 1992, La interpretación de las culturas, Barcelona, Gedisa.

GOLDENBERG, M., 2004, A arte de pesquisar. Como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais, Rio de Janeiro, Record.

GUASCH, O., 1997, Observación participante., Madrid, CIS.

HAMMERSLEY, M. i ATKINSON, P., 1994, Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona, Paidós.

PUJADAS i MUÑOZ, J. J., COMAS D’ARGEMIR, D. i ROCA i GIRONA, J., 2004, Etnografia, Barcelona, UOC.

TAYLOR, S. J. i BOGDAN, R., 1992, Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.

WERNER, O. i SCHOEPFLE, G. M., 1987, Systematic Fieldwork. Newbury Park, Sage Publications, 2 vols.

WOODS, P., 1998, La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa, Barcelona, Paidós.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent