DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TEORIA DEL CONFLICTE Codi 125221109
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Dret Públic
Coordinador/a
PUJADAS MUÑOZ, JOAN JOSEP
Adreça electrònica joanjosep.pujadas@urv.cat
angeles.galiana@urv.cat
Professors/es
PUJADAS MUÑOZ, JOAN JOSEP
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació a les teories del conflicte des d'una perspectiva multidisciplinar

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1.- MARC CONCEPTUAL I TEORIA GENERAL 1.1. Noció socio-política de “conflicte”
1.2. Actors en conflicte
1.3. Elements d’influència en el conflicte (factors)
1.4. Tipologies de conflicte
TEMA 2.- PROCESOS DE NEGOCIACIÓ 2.1. Naturalesa de la negociació
2.2. Planificació de la negociació
2.3. Estratègies de negociació
2.4. Eficàcia dels processos de negociació
TEMA 3.- ALTRES TÈCNIQUES DE RESOLUCIÓ DE CONFLICTES 3.1. La mediació: etapes i tècniques
* Etapa de pre-reunió
* Primera etapa: reunió pública o conjunta
* Segona etapa: les reunions privades o individuals
* Tercera etapa: reunió interna
* Quarta etapa: reunió pública o conjunta
* Tècniques per emprar en el procés de mediació
3.2. L’arbitratge
3.3. La conciliació
TEMA 4.- EL CONFLICTE SOCIAL EN EL MARC DE LA SOCIETAT MULTICULTURAL 4.1. Els fluxos migratoris construïts socialment com a problema i generadors de conflicte.
4.2. Els models de gestió de les relacions entre minories ètniques i societats d'acollida.
4.3. Conflictes pels recursos: habitatge, treball, seguretat social.
4.4. Conflictes de caràcter simbòlic
TEMA 5.- ELS CONFLICTES EN ENTORNS URBANS: LES LLUITES DINS L'ESPAI PÚBLIC 5.1. El factor territorial en les relacions interètniques.
5.2. Aproximació al concepte d'espai públic.
5.3. Les lluites pel control dels espais públics: factors de classe i ètnics.
5.4. Polítiques públiques, ciutadania i accés als espais públics
TEMA 6.- ESTUDIS DE CAS 6.1. Metròpolis i multiculturalime: els conflictes a la perifèria de París de novembre de 2005.
6.2. Polítiques urbanes i mobilitació social: a propòsit dels conflictes sobre les reformes del barri del Raval a Barcelona.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
24 36 60
Seminaris
12 24 36
Treballs
0 19 19
 
Atenció personalitzada
4 4 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Seminaris Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants.
Treballs El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica de comú acord amb els professors de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascú dels temes 35%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta d'assaig que cada estudiant presentarà a debat 25%
Treballs Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valoraran tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

CASTELLS, M., Movimientos sociales urbanos, Madrid, Siglo XXI. [Jurídicas], 1977.

COSER, L., Las funciones del conflicto social. Fondo de Cultura Económica, México, 1961

DAHRENDORF, R., “Elementos de una teoría del conflicto social”, en Sociología y Libertad. Hacia un análisis sociológico del presente. Cap. 9, Tecnos, Madrid, 1971

DAHRENDORF, R., El conflicto social moderno. Ensayos sobre la política de la libertad. Biblioteca Mondadori, Madrid, 1990

DAHRENDORF, R., Las clases sociales y su conflicto en la sociedad industrial. Madrid, 1959

ENGELS, F, El problema de la vivienda y las grandes ciudades, Barcelona, Gustau Gili, 1977

HABERMAS, J., Teoría de la acción comunicativa. Taurus, Ensayos políticos, 1988

MUNDUANTE, L. i MARTÍNEZ, J. M., Conflicto y negociación. Eudema, Madrid, 1994

ORTEGA PINTO, Herbert David: La Teoría del conflicto y la resolución de conflictos. En Antología de Conciliación Judicial, Escuela Judicial, 1999

PONTI, F., Los caminos de la negociación. Granica, Barcelona, 2002

REX, J., El conflicto social. Siglo XXI, Madrid, 1985.

SENNETT, R., El declive del hombre público, Barcelona, Península, 1978.

[316.334 Sen]

SIMMEL, G., Sociología, Madrid, Revista de Occidente, 1977

WEBER, M., Economía y sociedad, México, FCE, 1992.

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent