DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) PRÀCTIQUES: ESTUDI DELS CASOS Codi 125221110
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
ROQUER SOLER, SANTIAGO
Adreça electrònica santiago.roquer@urv.cat
Professors/es
ROQUER SOLER, SANTIAGO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Presentació de les diferents temàtiques i visions disciplinàries que composaran el programa d'aquesta assignaturs pràctica, basada en la presentació d'experiències de recerca i/o intervenció a partir de visions disciplinàries i contextos ben diferenciats No hi ha subtemes
2. Realització de 5 seminaris de 4 hores de duració cadascú a càrrec de professionals i/o acadèmics experts en camps com la sociodemografia, l'antropologia social i la sociologia. Es tractaran experiències d'intervenció i de recerca bàsica i aplicada, referits a temes com l'acollida, el codesenvolupament, la intervenció escolar, la intervenció en salut i la implementació i avaluació de polítiques públiques en matèria d'inserció dels immigrants. No hi ha subtemes
3. Es farà una avaluació del resultat dels seminaris per part dels alumnes amb la participació dels dos professors coordinadors de l'assignatura i es donaran instruccions detallades de com preparar els treballs dels alumnes que hauran de ser avaluats. No hi ha subtemes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 6 10
 
Sessió Magistral
0 0 0
Seminaris
30 45 75
Treballs
0 30 30
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Per les característiques del present curs, no s'utilitzarà aquesta metodologia.
Seminaris Debat al voltant dels estudis de cas que constitueixen l'activitat central del curs. Es tracta de donar protagonisme al debat dels estudiants amb els professors convidats, que seran moderta pels professors responsables de l'assignatura.
Treballs Es faran cinc breus assajos relacionats amb cascun dels seminaris que constitueixen l'activitat principal del curs.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Seminaris
Treballs
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascú dels temes 80%
Treballs No hi ha 0%
Altres

Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a les intervencions realitzades pels estudiants a cada sessió de seminari

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Ateses les característiques del curs, cada professor convidat a dirigir cadascun dels seminaris, aportará les fonts d'informació i la bibliografia addient a cada sessió.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent