DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) MEDIACIÓ I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES Codi 125221111
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Dret Públic
Coordinador/a
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica mario.ruiz@urv.cat
mariamontserrat.soronellas@urv.c
Professors/es
RUIZ SANZ, MARIO
SORONELLAS MASDEU, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Teoria i pràctica de la mediació social, jurídica i intercultural. Estudis de cas.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  AC4 Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar.
  AC5 Capacitat d'interpretació i utilització dels textos jurídics i socials i capacitat de maneig de les diferents fonts (jurídiques, socials, demogràfiques...)
  AC6 Coneixement de les institucions, empreses, fundacions i altres entitats que financien investigació bàsica i aplicada.
  Professionalitzador
  AP1 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori.
  AP2 Adquisició d'experiència pràctica en el treball en institucions públiques o privades lligades a la planificació i a la intervenció, mitjançant la realització d'un practicum.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  AP9 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexes identificant-los, mediant i dissenyant estratègies de superació
  AP10 Utilitzar la mediació com a estratègia d'intervenció destinada a la resolució alternativa de conflictes
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR2 Coneixement de l'articulació de les polítiques d'immigració i de la incidència del dret en el seu desenvolupament
  AR3 Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els principals actors socials que intervenen en els processos migratoris (administració, empresa i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP2 Capacitat de donar resposta a situacions en el mateix moment que es produeixen.
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP5 Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria).
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR2 Capacitat demostrada per a, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
  BR5 Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina.
  BR8 Capacitat de treballar en equip.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer les experiències aplicades dels professionals de la mediació social dins l'àmbit de diferents camps professionals AC1
AC2
AC4
AC6
AP1
AP2
AP4
AP6
AP7
AP9
AR1
AR3
BP2
BR4
BR8
BC1
CC1
CC5
2. Incorporar el coneixements teòrics adquirits a la pràctica d'intervenció social en contextos específics AC1
AC2
AC4
AC5
AP1
AP2
AP4
AP6
AR2
AR3
BP2
BP6
BR1
BR4
BR8
BC1
CC5
3. Integrar tots aquests coneixements teòrics i pràctics dins del marc general de l'intervenció social AC1
AC2
AC5
AP1
AP4
AP7
AP9
AP10
AR1
AR3
BP3
BP5
BR2
BR5
BR8
BC1
CC5

Continguts
Tema Subtema
Aproximació pràctica a l'estudi de la mediació i resolució de conflictes. Les 10 sessions de 4 hores seran organitzades conjuntament per la Universitat de Lleida (6 sessions) i per la Universitat Rovira i Virgili.

No hi ha subtemes.
Les sessions tractaran la mediació i resolució de conflictes des de les diferents perspectives (social, cultural, lingüístic) i des de camps d'intervenció diversos (educatiu, religiós, sociosanitari, comunitari...). No hi ha subtemes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Seminaris
40 80 120
Pràctiques a través de TIC
10 20 30
Treballs
8 24 32
Presentacions / exposicions
11 33 44
 
Atenció personalitzada
10 10 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Seminaris Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec dels professionals de la mediació convidats al curs
Pràctiques a través de TIC Treball de documentació en xarxa sobre els temes d'anàlisi proposats pels professors
Treballs Realització d'un assaig centrat en el disseny d'un projecte d'intervenció dins d'un dels camps disciplinaris del programa. Debat i supervisió de l'assaig amb un professor del programa
Presentacions / exposicions Debat amb els professors coordiandors sobre les experiències presentades a cada una de les sessions del seminari. Presentació a càrrec dels estudiants de les fitxes comentades sobre cada una d'aquestes experiències

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Pràctiques a través de TIC
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Les sessions del curs es treballaran a mode de seminari prèctic, a partir de l'exposició de situacions de mediació. 30%
Pràctiques a través de TIC No se'n faran 0%
Treballs Caldrà treballar sobre la base dels materials i continguts aportats per les persones que desenvoluparan les sessions del curs. 70%
Presentacions / exposicions No se'n faran 0%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

En treballar sobre casos pràctics, la informació serà aportada per les/els responsables de les sessions.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent