DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) SEMINARI D'INTERVENCIÓ I BONES PRÀCTIQUES Codi 125221112
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Dret Públic
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Adreça electrònica carmina.puig@urv.cat
Professors/es
PUIG CRUELLS, CARMINA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura te com a objectiu principal orientar l'alumnat vers les diferents pràctiques que es porten a terme en l'àmbit de la immigració en diferents institucions, serveis i recursos tant de l'àmbit públic com de l'àmbit privat i arreu del territori català. Fer un seminari de "bones pràctiques" suposa introduir l'alumnat en l'entramat de la programació i acció que tingui com a finalitat facilitar la integració dels col·lectius immigrants a la societat i així conéixer d'aprop la gestació de determinades actuacions".

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  AC5 Capacitat d'interpretació i utilització dels textos jurídics i socials i capacitat de maneig de les diferents fonts (jurídiques, socials, demogràfiques...)
  AC6 Coneixement de les institucions, empreses, fundacions i altres entitats que financien investigació bàsica i aplicada.
  Professionalitzador
  AP1 Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes vinculats amb les migracions i la mediació, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'han d'articular els diferents rols de tots els àmbits professionals que intervenen en l'abordatge del fet migratori.
  AP3 Adquisició d'un coneixement ampli del mercat de treball, per tal d'anar preparant l'alumne cap a la seva incorporació en aquest. Es tracta de preparar l'alumne, abans de la realització del practicum, en funció de les seves habilitats, background i preferències, per a una bona elecció de la institució on realitzar el practicum, per tal que la seva experiència l'encamini cap a la seva professionalització.
  AP4 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  AP9 Gestionar conflictes, dilemes i problemes ètics complexes identificant-los, mediant i dissenyant estratègies de superació
  AP11 Combinar les dimensions temporal i espacial en l'explicació dels processos migratoris i comprendre la importància de les relacions espacials i la seva incidència en el fenomen migratori.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
  AR3 Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els principals actors socials que intervenen en els processos migratoris (administració, empresa i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP1 Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina.
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP5 Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria).
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
  BR5 Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina.
  BR8 Capacitat de treballar en equip.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Orientar l'estudiant en el coneixement de bones pràctiques institucionals o comunitaries. AC6
AP4
AP11
BP3
BP5
BR5
CC3
CC4
CC5
Cercar, identificar i analitzar en la realitat social diferents pràctiques que siguin del seu interès AC2
AC5
AC6
AP1
AP3
AR1
BP3
BP5
BP6
BR4
BR5
BC1
CC3
CC4
CC5
CC6
Guiar l'estudiant en l'adquisició habilitats per poder analitzar intervencions socials, pràctiques professionals, programes i projectes de l'àmbit de les migracions AC1
AC2
AC6
AP1
AP4
AP11
BP1
BP3
BP5
BR5
CC5
CC6
Revisar i supervisar conjuntament amb l'estudiant i en el marc del grup, les diferents respostes socials, models d'intervenció social de diferents pràctiques professionals en l'àmbit de les migracions AC1
AC5
AP9
AR3
BP3
BP6
BR8
CC3
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Presentació de diferents àmbits d'intervenció social generadors de bones pràctiques Àmbit educatiu
Àmbit de la salud
Âmbits solidaris
Àmbit del treball i l'empresa
Àmbit social


Experiències que es desenvolupen en diferents contextos innovadors Context rural
Habilitats socials per a dones
Coneixement i difusió de les diferencies del fet religios

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
 
Seminaris
10 7 17
Presentacions / exposicions
38 10 48
Supervisió
10 13 23
Supòsits pràctics/ estudi de casos
10 8 18
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del grup, dels objectius, del funcionament del seminari que acompanyarà als estudiants, dels continguts i la dinàmica de l'assignatura

Seminaris Orientació dels alumnes en l'anàlisi de diferents àmbits generadors de bones pràctiques en el context de la immigració.
Presentacions / exposicions Visites a institucions , entitats o serveis que desenvolupin projectes generadors de bones pràctiques en l'àmbit de la immigració.
Supervisió Presentació i debat de les experiències i observacions de les visites realitzades
Supòsits pràctics/ estudi de casos Supervisió d'una situació o projecte d'intervenció. Anàlisi de models explicatius

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada consistirà en atendre de forma individual i sistemàtica el material i continguts que l'estudiant ha de presentar en les sessions d'expossició en el marc del seminari o estudi de casos. Per connectar amb la professora fer-ho via mail

Avaluació
  Descripció Pes
Supervisió Avaluació de les presentacions i de la participació del debat que és generi
Presentacions de situacions o casos
70%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Avaluació de les presentacions(casos) i de la participació del debat que és generi

Presentacions de situacions i casos
70%
Altres

Assistència a les activitas i seminaris

70%




30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de les presentacions de casos y la supervisió serà conjunta. Sent el seu valor d'un 70 %.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
MEDIACIÓ I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES/125221111

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
NEGOCIACIÓ I DISSENY DE PROJECTES DE PROXIMITAT/125221204
LA COMUNICACIÓ INTERCULTURAL/125221201

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent