Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
Professionalitzador |
|
AP6 |
Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies. |
|
AP7 |
Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual. |
|
Professionalitzador |
|
BP3 |
Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat. |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AC1 AC2 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
1.- Construcció de la situació de necessitat |
1.1.- Definició de necessitat.
1.2.- Relació entre necessitat-problema-demanda.
1.3.- La diferència com a impulsora de la marginació i l'exclusió social.
1.4- Classificació de les necessitats.
|
2.- Reptes en la intervenció de gestió de la immigració |
2.1.- Classificació de les intervencions (directes i indirectes).
2.2.- Metodologia de la intervenció en relació a les fases del procés migratori.
2.3.- La convivència intercultural sostenible com a eina d'intervenció.
|
3.- Desenvolupament de la intervenció dins el procés de relació d'ajuda |
3.1.- Procés sustentador de la relació d'ajuda.
3.2.- La competència relacional en la relació d'ajuda.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Seminaris |
|
4 |
8 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2.5 |
2.5 |
5 |
|
Proves pràctiques |
|
2.5 |
5 |
7.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Seminaris |
Debat al voltant d'estudis de cas sobre conflictes de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'assaig presentats pels estudiants. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Avaluació de les fitxes de lectura i dels exercicis proposats per cadascú dels temes |
35% |
Seminaris |
Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta d'assaig que cada estudiant presentarà a debat |
25% |
Proves pràctiques |
Avaluació de l'assaig escrit que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. Es valoraran tant la documentació com l'elaboració teòrica i la capacitat d'argumentació |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
CARDENAL, Violeta et al., Evaluación de programas de reinserción social, Miguel Gómez ediciones, 1994 Málaga
BALLESTER, L., Las necesidades sociales: teorías y conceptos básicos, Síntesis sociológica, 1999 Madrid
CAMPANINI, Anna M. i col., Servicio Social y modelo sistémico, Paidós, 1991 Madrid
GARCÉS, J. i MARTÍNEZ M. A., Bienestar social y necesidades especiales, Tirant lo Blanch, 1996 València
GARCÍA HERRERO, G. i RAMÍREZ NAVARRO, JM, Diseño y evaluación de proyectos sociales, Certeza, 1996 Zaragoza
LUCKMANN, T., Teoría de la acción social, Paidós, 1996 Barcelona
BARBERO,JM; CORTÉS, F, Trabajo comunitario, organización y desarrollo social, Alianza, 2005 Madrid
GULLÉN, E (comp.), Sobre problemas y respuestas sociales, Hacer, 2005 Barcelona
HELLER, A, Una revision de la teoría de las necesidades, Paidós/UAB, 1996 Barcelona
VAQUER, M, La acción social (un estudio sobre laactualidad del Estado Social de Derecho), Tirant lo Blanch, 2002 València
KISNERMAN, N, Atención individualizada y familiar, Humanitas, 1986 Buenos Aires
DE ROBERTIS, C., Metodología de la intervención en Trabajo Social, El Ateneo, 1992 Barcelona
SALZBERGER-WITTENBERG, I, La relación asistencial, Amorrurtu, 1980 Buenos Aires
ANDER-EGG, E. i AGUILAR, MJ, Diagnóstico Social. Conceptos y metodología, Lumen, 1995 Buenos Aires
ANDER-EGG, E., Metodología del Trabajo Social, Humanitas, 1982 Buenos Aires
ANDER-EGG, E., Investigación y diagnóstico para el Trabajo Social, Humanitas, 1987 Buenos Aires
, Libro Blanco de Trabajo Social, , 2004 ANECA
NAVARRO, Vicenç, Neoliberalismo y Estado del Bienestar, Ariel, 1997 Barcelona
RICHMOND, M, El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados, Thalasa, 1995 Madrid
ROSSELL, T, L'Entrevista en Treball Social, Euge, 1987 Barcelona
BERMEJO, F, Ética y Trabajo Social, Universidad Pontificia de Comillas, 2000 Santander
BARBERO,JM; CORTÉS, F, Ética de las profesiones, Desclée, 2002 Bilbao
BERMEJO, JC, Apuntes de la relación de ayuda, Sal Terrae Cuadrenos del Centro de Humanización, 1998 Madrid
BERMEJO, JC i MARTÍNEZ, A, Relación de ayuda, acción social y marginación, Sal Terrae Cuadernos de Humanización, 1998 Madrid
RUBIO, MJ i MONTEROS, S (coord), La exclusión social. Teoría y práctica de la intervención, Editorial CCS, 2002 Madrid
|
|
Complementària |
|
|
|