Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
AC3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis sobre les migracions (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar-se. |
|
AC5 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels textos jurídics i socials i capacitat de maneig de les diferents fonts (jurídiques, socials, demogràfiques...) |
|
Professionalitzador |
|
AP5 |
Argumentació jurídica a un nivell superior |
|
Recerca |
|
AR2 |
Coneixement de l'articulació de les polítiques d'immigració i de la incidència del dret en el seu desenvolupament |
|
AR3 |
Adquirir el coneixement i l'expreriència suficient per a saber dialogar amb els principals actors socials que intervenen en els processos migratoris (administració, empresa i societat civil), per tal de tenir en compte aquestes sensibilitats en el moment de dissenyar una recerca, que ha de ser socialment útil i rendible per a que sigui finançable. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual. |
|
Professionalitzador |
|
BP1 |
Habilitat i flexibilitat per solucionar problemes de la disciplina. |
|
BP5 |
Comprendre el valor del seu coneixement per la comunitat (que inclou negocis i indústria). |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR2 |
Capacitat demostrada per a, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
|
BR6 |
Capacitat per comunicar de forma efectiva els resultats de recerca tant oralment com de forma escrita. |
|
BR7 |
Capacitat per participar en reunions de recerca específica |
|
BR9 |
Habilitat per a la gestió de la informació i el domini de les TIC, genèriques i específiques, en la seva àrea de treball futura. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Tenir una visió general de com el Dret internacional del Drets Humans, i en especial els instruments i mecanismes de seguiment de les Nacions Unides estableixen un marc de protecció per l'estranger i en especial pel treballador migrant.
|
AC1 AC2 AC3 AC5 AP5 AR2
|
BP6 BR1 BR9 BC1
|
CC2 CC3 CC4
|
Entendre com el procés de configuració de la ciutadania europea i de l'Espai europeu de llibertat, seguretat i justícia incideix en l'evolució de les normes i polítiques estatals. |
AC1 AC3 AC5 AP5 AR2
|
BP1 BR4 BR6
|
CC2 CC3
|
Entendre les possibilitats d'aplicació en els ordenaments jurídics nacionals de les normes internacionals protectores dels estrangers i en especial de la Convenció Internacional per a l'eliminació de la discriminació racial, i la Convenció Internacional per a la protecció dels treballadors migrants i les seves famílies. |
AC1 AC2 AC3 AC5 AP5 AR2 AR3
|
BP1 BP5 BR1 BR2 BR7 BR9
|
CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
1. El Dret Internacional dels Drets Humans i la protecció dels estrangers |
Origen i evolució del Dret internacional dels Drets Humans.El principi de no discriminació.Asil, refugi i apatridia. La Declaració Universal de Drets Humans. El Pacte Internacional de Drets Civils i polítics.La Convenció internacional per a l'eliminació de la discriminació racial.
|
2.La Convenció Internacional per a la protecció del treballor migrant i de les seves families
|
Principis inspiradors. Ámbit material. La protecció del treballador regular. La protecció del treballador en situació irregular. Els mecanismes de seguiment de l'aplicació de la Convenció. |
3. La recepció del Dret internacional dels Drets Humans a l'ordenament jurídic espanyol |
El Dret internacional dels Drets Humans a l'ordenament jurídic espanyol. La recepció dels tractats internacionals ratificats per l'Estat espanyol. l'esgotament dels recursos interns per accedir a instancies internacionals. |
4.Ciutadania Europea i lliure circulació de persones |
Idees bàsiques sobre l'ordenament jur´´idic i l'estructura institucional de la Unió Europea. La lliure circulació de treballadors, la lliure prestació de serveis i el dret d'establiment. La ciutadania europea. |
5. l'Espai europeu de Llibertat, seguretat i justicia |
El tractat d'Amsterdam i la Comunitarització de Schenguen. De les Conclusions de Tampere al Progra d'acció de la Haia. Vers una politica comunitaria de inmigració. La progresiva armonització de les legislacions i polítiques estatals. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
24 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
17.5 |
17.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Lectures previes i localització dels principals textos internacionals de drets humans relacionats amb la protecció de l'estranger |
Sessió Magistral |
Exposició teórica pel professors de l'assignatura, recolçada per material gràfic. |
|
Descripció |
Es preten facilitar a l'alumne eines de treball que li permetin la recerca en l'ámbit de l'assignatura, així com la solució de problemes conceptuals bàsics per a la comprensió de la materia. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
assistencia i participació |
40 % |
Proves pràctiques |
Elaboració d'un treball de iniciació a la recerca en l'ambit de l'assignatura, cercant la documentació oportuna, desenvolupant un dels subtemes del programa. Extensió recomanada de 20 folis. |
60% |
Altres |
Possibilitat de recomanar activitats formatives optatives durant el curs. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Carrillo Salcedo, Juan Antonio, Soberanía de los estados y derechos humanos en derecho internacional contemporáneo , tecnos, 2001
Bonet Pérez, Jordi,, La Convenció internacional sobre la protecció dels drets de tots els treballadors migratoris i dels seus familiars , Associació per a les Nacions Unides a Espanya, Organització Territorial a Catalunya, 1999
CIDOB, Ciudadanía europea e inmigración, Ciudadanía europea e inmigración, 2001
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESTRANGERIA I ADMINISTRACIÓ PÚBLICA/125221215 | DRETS I DEURES DELS IMMIGRANTS A ESPANYA/125221207 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CONCEPTES BÀSICS D'ESTRANGERIA/125221205 | MARC JURÍDIC DE LES MIGRACIONS/125221103 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|