DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) DRETS I DEURES DELS IMMIGRANTS A ESPANYA Codi 125221207
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
JARIA MANZANO, JORDI
Adreça electrònica neus.oliveras@urv.cat
Professors/es
OLIVERAS JANÉ, NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura analitza els trets fonamentals del règim juridicoconstitucional de l'estrangeria a Espanya

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  Professionalitzador
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc juridicoconstitucional relatiu a la ciutadania i a l'estrangeria AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
2. Relacionar les dades jurídiques amb la seva incidència en la situació de la immigració AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
3. Integrar els coneixements juridicoconstitucionals en una práctica professional global en relació amb la immigració AC1
AC2
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. La diferència constitucional entre ciutadans i no ciutadans a) La modulació del principi d'igualtat en relació amb els ciutadans estrangers
b) Les condicions de gaudi dels drets fonamentals per part dels estrangers
2. Els drets constitucionals dels ciutadans estrangers a) La dignitat de la persona com a canon per a la determinació dels drets atribuïts a tothom independentment de la ciutadania
b) Els drets no vinculats a la dignitat de la persona i els estrangers
3. Els dres polítics dels ciutadans estrangers a) L'article 13.2 com a límit absolut per al gaudi dels drets polítics dels ciutadans estrangers
b) Les excepcions relatives a les eleccions locals
4. El dret d'asil a) El reconeixement constitucional del dret d'asil
b) El règim jurídic del dret d'asil en la legislació espanyola

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
16 32 48
 
Atenció personalitzada
2.5 2.5 5
 
Proves pràctiques
2.5 5 7.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Proves pràctiques
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació dels activitats que es proposin durant la classe magistral 10%
Proves pràctiques Avaluació de la resolució d'un cas pràctic 90%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Constitució espanyola del 1978
Llei 5/1984, de 26 de març, reguladora del dret d'asil i de la condició de refugiat
STC 107/1984, de 23 de novembre
STC 99/1985, de 23 de novembre

Complementària

Aja, E., y Arango, J. (eds.), Veinte años de inmigración en España. Perspectiva jurídica y sociológica, Fundación CIDOB.
Presno, M. A.,Extranjería e Inmigración: aspectos jurídicos y socioeconómicos, Tirant lo Blanch.
Revenga Sánchez, M. (coord.), Problemas constitucionales de la inmigración, Tirant lo Blanch, 2005.
Santolaya Machetti, P., Derecho de asilo en la Constitución española, Lex Nova, 2001.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent