DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HÀBITAT URBÀ I IMMIGRACIÓ Codi 125221218
Ensenyament
Migracions i Mediació Social (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica joseignacio.muro@urv.cat
Professors/es
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant Els contiguts de l'assignatura destaquen els entorns urbbans, considerats com els llocs d'assentament dels immigrants, tot indicant les característiques de les arees i dels aprofitaments de l'espai físic heredat

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals.
  AC2 Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges.
  AC3 Domini de la literatura en matèria d'estudis sobre les migracions (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar-se.
  Professionalitzador
  AP4 Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional.
  AP6 Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies.
  AP7 Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions.
  AP11 Combinar les dimensions temporal i espacial en l'explicació dels processos migratoris i comprendre la importància de les relacions espacials i la seva incidència en el fenomen migratori.
  AP12 Expressar cartogràficament la informació sobre les migracions
  Recerca
  AR1 Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual.
  Professionalitzador
  BP3 Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat.
  BP6 Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània.
  Recerca
  BR1 Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen.
  BR2 Capacitat demostrada per a, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca.
  BR4 Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes.
  BR5 Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina.
  BR6 Capacitat per comunicar de forma efectiva els resultats de recerca tant oralment com de forma escrita.
  BR9 Habilitat per a la gestió de la informació i el domini de les TIC, genèriques i específiques, en la seva àrea de treball futura.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer els plantejaments teòrics i practics de l'assignatura AC1
AC2
AC3
AP6
AP7
AR1
BP3
BP6
BR1
BR4
BC1
CC1
CC2
CC3
Comprendre i explicar les relacions entre la forma i estructura urbana i els llocs de l'immigració AC1
AC2
AC3
AP4
AP6
AP7
AP11
AP12
BR2
BR4
BR5
BR6
BR9
CC1
CC2
3. Valorar i transformar les dades sobre les condicions de vida i els hàbitats urbans dels immigrants en interpretacions sobre la desigualtat socioespacial AC1
AC2
AC3
AP11
AP12
BP6
BR4
BR6
BR9
BC1
CC1
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. L'espai intern de les ciutats 1.1. Ciutat i immigració
1.2. Els usos del sòl a les àrees urbanes
1.3. La ciutat com àrea problemàtica
1.4. Les àrees naturales, les àrees sociales, els llocs i els barris
1.5. Immigració i paisatge urbà: equipaments, habitatges, espais de relació, tipologia i localització d'activitats econòmiques

2. L'espai residencial de la ciutat i els processos de substitució 2.1. Les necessitats residencials i el mercat de l'habitatge urbà
2.2. Les pautes d'assentament dels immigrants a les ciutats
2.3. Les àrees urbanes amb dificultats: programes de desenvolupament urbanistic i de millora urbana
3. La segregació urbana 3.1. els debats sobre la segregació urbana i residencial, i la distància social
3.2. La diferenciació socioespacial de les ciutats
3.3. L'analisi dels fenòmens socials a partir de les estructures geogràfiques
3.4. La mesura i la cartografia de la segregació urbana

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
36 0 36
Seminaris
12 0 12
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
7.5 0 7.5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels objectius de la l'assignatura i dels materials teòrics i pràctics
Sessió Magistral Desenvolupament del temari de l'assignatura a càrrec del professor
Seminaris Discussió i presentació de problemàtiques teòriques i de casos i experiències específiques
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Elaboració d'una cartografia temàtica sobre la diferenciació socioespacial de la ciutat

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Descripció
Atencio personalitzada presencial o a les aules informàtiques per facilitar el desenvolupament de l'estudiant i per observar el seguiment del procés formatiu.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Avaluació de l'anàlisi de les lectures i exercicis proposats 25
Seminaris Avaluació continuada de la participació i de les aportacions dels estudiants sobre un tema 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Avaluació de les pràctiques tant en el seu format de disseny documental com en els resultats i en l'elaboració gràfica de les dades. 40
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
  • Migración y cambio social. III Coloquio Internacional de Geocrítica. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y ciencias Sociales, nº 94, 1 agosto 2001. http://www.ub.es/geocrit/sn-94.htm
  • DELGADO, M. (Ed.). Ciutat i immigració. Barcelona, Centre deCultura Contemporània de Barcelona, 1997, 245 pàgs.
  • HABITAR. Habitar, vivir, prever. Actas del V Congreso de la población española. Barcelona, UAB, 1995, 538 pàgs.
  • BUZAI, G. Mapas sociales urbanos. Buenos aires, Lugar, 2003, 384 pàgs.
  • PARK, R.E. La ciudad y otros ensayos de ecología urbana. Barcelona, Ed. del Serbal, 1999. Estudio preliminar y traducción de textos Emilio Martínez, 148 pàgs.
  • TIMMS, D. El mosaico urbano: hacia una teoría de la diferenciación residencial. Madrid, IEAL, 1976, 458 pàgs.
  • KNOX, P. Urban social geography. New York, Wiley, 1987, 403 pàgs.
  • KNOX, P. i McCARTHY, L. Urbanization. an introduction to urban geography. Prentice Hall, Pearson, 2005, 594 pàgs.
  • HAGGETT, P. Geografía. Una síntesis moderna. Barcelona, Ed. Omega, 1994. Ed. original 1983. 668 pàgs.
  • AGE. La ciudad. Nuevos procesos, nuevas respuestas. León, Universidad de León, 2003, 502 pàgs.
  • DAVIS, M. Planeta de ciudades miseria. Madrid, Foca, 2007, 281 pàgs. Ed. original 2006.
  • GANAU, J. i VILAGRASA, J. (Ed.). La ciutat fragmentada: grups socials, qualitat de vida i participació. VI Setmana d'Estudis Urbans a Lleida 16-20 d'octubre de 1995. Lleida, Universitat de Lleida, 1998, 257 pàgs.
Complementària


Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent