Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació social a partir del fet migratori, prenent en consideració els tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques socials: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AC2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió del fet migratori i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre els possibles abordatges. |
|
AC3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis sobre les migracions (des de diferents aproximacions disciplinars), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar-se. |
|
Professionalitzador |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional. |
|
AP6 |
Adquisió de capacitats per planificar, implementar i avaluar la intervenció de manera conjunta amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats, partint de l'anàlisi de les seves necessitats i circumstàncies. |
|
AP7 |
Capacitat per actuar, des dels diferents àmbits professionals, en la resolució de situacions de risc i de conflicte amb els propis col•lectius, la resta d'agents socials i les organitzacions. |
|
AP11 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en l'explicació dels processos migratoris i comprendre la importància de les relacions espacials i la seva incidència en el fenomen migratori. |
|
AP12 |
Expressar cartogràficament la informació sobre les migracions |
|
Recerca |
|
AR1 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació, mediació social i resolució de conflictes en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Respecte profund per l’ètica i la integritat intel•lectual. |
|
Professionalitzador |
|
BP3 |
Apreciació de que el coneixement avançat proporciona a l’estudiant la capacitat de lideratge en l’àrea d’especialitat. |
|
BP6 |
Capacitat per involucrar-se, quan s’escaigui, en aspectes de la societat contemporània. |
|
Recerca |
|
BR1 |
Capacitat per iniciar projectes de recerca i definir el context i les variables que hi intervenen. |
|
BR2 |
Capacitat demostrada per a, de forma independent, dissenyar, dirigir i realitzar informes sobre projectes de recerca. |
|
BR4 |
Habilitats ben desenvolupades per resoldre problemes. |
|
BR5 |
Habilitat per analitzar dades i resultats de recerca en un ambient canviant de la disciplina. |
|
BR6 |
Capacitat per comunicar de forma efectiva els resultats de recerca tant oralment com de forma escrita. |
|
BR9 |
Habilitat per a la gestió de la informació i el domini de les TIC, genèriques i específiques, en la seva àrea de treball futura. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer els plantejaments teòrics i practics de l'assignatura |
AC1 AC2 AC3 AP6 AP7 AR1
|
BP3 BP6 BR1 BR4 BC1
|
CC1 CC2 CC3
|
Comprendre i explicar les relacions entre la forma i estructura urbana i els llocs de l'immigració |
AC1 AC2 AC3 AP4 AP6 AP7 AP11 AP12
|
BR2 BR4 BR5 BR6 BR9
|
CC1 CC2
|
3. Valorar i transformar les dades sobre les condicions de vida i els hàbitats urbans dels immigrants en interpretacions sobre la desigualtat socioespacial |
AC1 AC2 AC3 AP11 AP12
|
BP6 BR4 BR6 BR9 BC1
|
CC1 CC2 CC4
|
Tema |
Subtema |
1. L'espai intern de les ciutats |
1.1. Ciutat i immigració
1.2. Els usos del sòl a les àrees urbanes
1.3. La ciutat com àrea problemàtica
1.4. Les àrees naturales, les àrees sociales, els llocs i els barris
1.5. Immigració i paisatge urbà: equipaments, habitatges, espais de relació, tipologia i localització d'activitats econòmiques
|
2. L'espai residencial de la ciutat i els processos de substitució |
2.1. Les necessitats residencials i el mercat de l'habitatge urbà
2.2. Les pautes d'assentament dels immigrants a les ciutats
2.3. Les àrees urbanes amb dificultats: programes de desenvolupament urbanistic i de millora urbana |
3. La segregació urbana |
3.1. els debats sobre la segregació urbana i residencial, i la distància social
3.2. La diferenciació socioespacial de les ciutats
3.3. L'analisi dels fenòmens socials a partir de les estructures geogràfiques
3.4. La mesura i la cartografia de la segregació urbana |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
0 |
36 |
Seminaris |
|
12 |
0 |
12 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
7.5 |
0 |
7.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels objectius de la l'assignatura i dels materials teòrics i pràctics |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari de l'assignatura a càrrec del professor |
Seminaris |
Discussió i presentació de problemàtiques teòriques i de casos i experiències específiques |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Elaboració d'una cartografia temàtica sobre la diferenciació socioespacial de la ciutat |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Descripció |
Atencio personalitzada presencial o a les aules informàtiques per facilitar el desenvolupament de l'estudiant i per observar el seguiment del procés formatiu. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Avaluació de l'anàlisi de les lectures i exercicis proposats |
25 |
Seminaris |
Avaluació continuada de la participació i de les aportacions dels estudiants sobre un tema |
35 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Avaluació de les pràctiques tant en el seu format de disseny documental com en els resultats i en l'elaboració gràfica de les dades. |
40 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
- Migración y cambio social. III Coloquio Internacional de Geocrítica. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y ciencias Sociales, nº 94, 1 agosto 2001. http://www.ub.es/geocrit/sn-94.htm
- DELGADO, M. (Ed.). Ciutat i immigració. Barcelona, Centre deCultura Contemporània de Barcelona, 1997, 245 pàgs.
- HABITAR. Habitar, vivir, prever. Actas del V Congreso de la población española. Barcelona, UAB, 1995, 538 pàgs.
- BUZAI, G. Mapas sociales urbanos. Buenos aires, Lugar, 2003, 384 pàgs.
- PARK, R.E. La ciudad y otros ensayos de ecología urbana. Barcelona, Ed. del Serbal, 1999. Estudio preliminar y traducción de textos Emilio Martínez, 148 pàgs.
- TIMMS, D. El mosaico urbano: hacia una teoría de la diferenciación residencial. Madrid, IEAL, 1976, 458 pàgs.
- KNOX, P. Urban social geography. New York, Wiley, 1987, 403 pàgs.
- KNOX, P. i McCARTHY, L. Urbanization. an introduction to urban geography. Prentice Hall, Pearson, 2005, 594 pàgs.
- HAGGETT, P. Geografía. Una síntesis moderna. Barcelona, Ed. Omega, 1994. Ed. original 1983. 668 pàgs.
- AGE. La ciudad. Nuevos procesos, nuevas respuestas. León, Universidad de León, 2003, 502 pàgs.
- DAVIS, M. Planeta de ciudades miseria. Madrid, Foca, 2007, 281 pàgs. Ed. original 2006.
- GANAU, J. i VILAGRASA, J. (Ed.). La ciutat fragmentada: grups socials, qualitat de vida i participació. VI Setmana d'Estudis Urbans a Lleida 16-20 d'octubre de 1995. Lleida, Universitat de Lleida, 1998, 257 pàgs.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|