DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) NEGOCIACIÓ I DISSENY DE PROJECTES DE PROXIMITAT Codi 125223216
Ensenyament
Joventut i Societat (2008)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ZAFRA APARICI, EVA
Adreça electrònica eva.zafra@urv.cat
Professors/es
ZAFRA APARICI, EVA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura preten familiaritzar-se amb l'elaboració i negociació de projectes d'intervenció .

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina
4- Adquirir coneixements generals i conceptuals sobre avaluació de situacions i el disseny de projectes d'intervenció.
5- Conèixer i adquirir pràctica en l'elaboració i utilització dels plans de treball individuals o col.lectius i els instruments documentals.

Continguts
Tema Subtema
1- Presentació i introducció a l’assignatura. -Marc conceptual bàsic: Què és planificar i negociar un projecte? Què volem dir quan parlem de projectes de proximitat?
-Procés d’elaboració d’un pla d’intervenció. Organitzant-nos la ment.
2- Fases pel disseny de projectes i la intervenció.
De la idea al projecte

3-La diagnosi: primera fase per al disseny d’un projecte. -Conèixer la realitat-problema sobre el que s’ha d’intervenir.
-Mètodes i tècniques que podem utilitzar.
4-Elaboració del projecte: planificació, programació i disseny del projecte. -Jerarquització i formulació de la situació o situacions a tractar.
-Els objectius: tècniques de formulació
-Determinació de les estratègies i actuacions
-Mètodes i tècniques a utilitzar
-Temporització
-Avaluació: interna i externa. Establiment dels indicadors d’avaluació i seguiment
-Assignació dels recursos humans i econòmics
-Informació, difusió i aprovació. La negociació del projecte i de les accions a realitzar. Elements que intervenen i actituds bàsiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
4 8 12
Seminaris
12 24 36
 
Atenció personalitzada
2.5 2.5 5
 
Proves pràctiques
2.5 5 7.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.

Seminaris Debat al voltant d'estudis de situacions sobre situacions de diferent naturalesa dins l'entorn de la societat multicultural. Les darreres sessions d'aquest seminari es dedicaran als debats sobre els projectes d'intervenció presentats pels estudiants.
Practiques de projectes guiades i autónomes
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Proves pràctiques
Descripció
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o mitjançant les TIC) te com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada alumne, i, al mateix temps, serveix de referent al professor per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació continua.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral És tindrà en compte l'assitència a classe i és valorarà les lectures especifiques i/o la realització dels exercicis proposats per cadascú dels temes 35%
Seminaris Avaluació continuada de la participació i aportacions fetes pels estudiants, amb especial atenció a la proposta de projecte que cada estudiant presentarà. 25%
Proves pràctiques Avaluació del projecte d'intervenció que cada estudiant presentarà al finalitzar el curs. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ACOSTA HOYOS, L. E. (1972) Guía práctica para la investigación y redacción de informes. Buenos Aires, Paidós.

ANDER-EGG, E. (1982). Evaluación de programas de trabajo social, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1982). Metodología del trabajo social, Barcelona, El Ateneo.

ANDER-EGG, E. (1991). Cómo elaborar un proyecto, Buenos Aires, Humanitas.

ANDER-EGG, E. (1991). Introducción a la planificación, Valencia, Generalitat Valen­ciana, Conselleria de Treball i Seguretat Social.

AYLWIN DE BARROS, N.; JIMÉNEZ DE BARROS, M.; QUESADA DE GREPPI, M. (1982). Un enfoque operativo de la metodología del trabajo social, Buenos Aires, Hu­manitas.

BUENO, J. R. (1988). Servicios sociales: planificación y organización, Valencia, Mes­tral.

CALVO, M. (2009) Manual de elaboración de proyectos de intervención cultural. Sevilla, MAD.

CALLEJO, J. (2006) Proyectos y estrategias de intervención social: la perspectiva de la intervención. Madrid, Aravaca.

CODTSC . (2006). Materials de suport per preparar l’examen d’oposicions de l’administració de la Generalitat de Catalunya. Volum II. Col.legi Oficial de Deiplomats en Treball social de Catalunya.

COMES, P. (1974) Técnicas de expresión. Guía para la redacción y presentación de trabajos científicos, informes técnicos y tesinas. Barcelona, Oikos-Tau.

DIÉGUEZ, A.J. (Coord.) (2002) Diseño y evaluación de proyectos de intervención social y trabajo social comunitario. Espacio editorial, Buenos Aires.

GARCÍA FERRANDO, M., IBAÑEZ, J. Y ALVIRA, F. (Comp.) (1986) El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid, Alianza Editorial.

GONZÁLEZ REINA, S. (1979 ) Manual de redacción e investigación documental. México, Trillas.

JORNADA TÉCNICA DE TRABAJO SOCIAL. (2001) El trabajo social en los proyectos de intervención con inmigrantes. Actas de la II jornada tècnica de TS. Deusto, Bilbao.

QUIVY, R; VAN CAMPENHOUDT, L. (1988) Manuel de recherche en sciences sociales. París, Dunod.

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social. Madrid, Centro de Investigaciones Científicas.

ROJAS SORIANO, R. (2000) Guía para realizar investigaciones sociales. México, Plaza y Valdés.

SIERRA BRAVO, R. (1989) Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid, Paraninfo.

VAN CAMPENHOUDT, Q. (1992) Manual de investigación en ciencias sociales. México, Limusa, Noriega S.A.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent