DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura RECERCA I GESTIÓ DEL PATRIMONI ORAL Codi 125231105
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PUJOL SANMARTÍN, JOSEP MARIA
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica josepm.pujol@urv.cat
carme.oriol@urv.cat
Professors/es
PUJOL SANMARTÍN, JOSEP MARIA
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de la comunicació artística narrativa en petit grup amb una introducció a les teories i els mètodes del folklore.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AP2 Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana
  AP7 Aplicar els mètodes de gestió del patrimoni oral i tradicional
  AP11 Analitzar adequadament les estratègies del discurs
  Recerca
  AR1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AR6 Aplicar els mètodes de gestió del patrimoni oral i tradicional
  AR15 Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari
  AR16 Formar-se una opinió crítica sobre un text
  AR17 Expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió oralment i per escrit
  AR19 Cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics, etc.)
  AR20 Fer recerca historicoliterària i lingüística en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les teories que històricament ha desenvolupat el folklore. AP1
AP2
BC2
CC4
Identificar i interpretar missatges folklòrics. AP11
AR1
AR15
AR16
AR17
BC2
BC4
BC6
BC13
CC2
CC4
Conèixer els mètodes específics per a l'estudi del folklore. AP7
AR6
BC6
BC15
CC4
Desenvolupar uns hàbits de treball científics. AR15
AR16
AR19
AR20
BC2
BC4
BC6
BC13
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. Història del foklore català. 1.1. Herder i la poesia popular
1.2. Els folklores
1.3. Grimm i les rondalles
1.4. El descobriment de la literatura oral
1.5. La comunicació artística en petit grup.
2. Els mètodes d'estudi del foklore. 2.1. El mètode històrico-geogràfic.
2.2. L'estructuralisme.
2.3. La perspectiva contextual i funcional.
3. La rondalla 3.1. Els gèneres rondallístics.
4. El folklore de la conversa 4.1. Teoria de la conversa folklòrica.
4.2. Dicció i ficció: els límits del folklore narratiu.
4.3. El realisme artístic en el folklore narratiu.
4.4. Casos i històries extraordinàries

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 10 20
Seminaris
12 24 36
Resolució de problemes, exercicis
30 60 90
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa de l'assignatura.
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Seminaris Debat a l'aula a partir d'una sèrie de lectures i audició d'enregistraments.
Resolució de problemes, exercicis Lectura i comentari d'articles i capítols de llibre referits als temes tractats en el curs.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Comentaris sobre les pràctiques i els exercicis realitzats per l'alumnat.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris Presentació d'un treball de curs. 50%
Resolució de problemes, exercicis Presentació dels resultats dels exercicis duts a terme durant el curs. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Dundes, Alan (1965): The study of folklore. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Finnegan, Ruth (1992): Oral tradition and the verbal arts: A guide to research practices. Londres: Routledge.

Genette, Gérard (1993): Ficción y dicción. Barcelona: Lumen. (Fiction et diction. París: Seuil 1991.)

Hobsbawm, Eric J.; i Terence Ranger (1989): L’invent de la tradició. Vic: Eumo. (The invention of tradition. 2ª ed. Cambridge: Cambridge U. P. 1992.)

Kapferer, Jean-Noël (1989): Rumores. Barcelona: Plaza & Janés.

Martí, Josep (1996): El folklorismo: Uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Oriol, Carme (2002): Introducció a l'Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Oriol, Carme; i Josep M. Pujol. (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Barcelona: Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana de la Generalitat de Catalunya

Roviró, Ignasi( 1992): “Aproximació a l’estudi de la comunicació folklòrica”. Ausa nº 128–129: 71–104.

Pisanty, Valentina (1995): Cómo se lee un cuento popular. Barcelona: Paidós [ed. original en italià 1993].

Sánchez Carretero, Cristina i Dorothy Noyes (2000): Performance, arte verbal y comunicación. Nuevas perspectivas en los estudios de folklore y cultura popular en USA. Oiartzun: Sendoa.

Tuson, Amparo (1995):’anàlisi de la conversa. Barcelona: Empúries 1995.

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales. Folklore Fellows Communications. 284-286. 3 vols. Hèlsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ETNOPOÈTICA/12121106