Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes |
|
AP5 |
Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica de les arts escèniques |
|
Recerca |
|
AR1 |
Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes |
|
AR4 |
Gestionar els mecanismes d’organització i transferència cultural |
|
AR17 |
Expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió oralment i per escrit |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria) |
Objectius |
Competències |
No tipificats
Tipus A
1) Adquirir, distingir i descriure uns paràmetres amplis i clars sobre la matèria d'estudi, el teatre, els components que concorren en la creació dramàtica, l'especificitat del llenguatge escènic i la particular fruïció que comporta; 2)conèixer, identificar, analitzar un panorama general dels corrents metodològics i problemes de la teoria i la crítica teatrals
Tipus B
1) Produir l'anàlisi distintiva i interconnectada dels diferents elements de la representació a partir de l'assistència a una sèrie d'espectacles i fòrums; 2) tenir la capacitat de produir una valoració crítica de les arts escèniques.
Tipus C
1) Apreciar, comprendre i valorar un espectacle d'arts escèniques; 2) sensibilitzar-se pel procés de creació inherent a les arts escèniques; 3) prendre consciència del valor patrimonial de les arts escèniques als Països Catalans. |
AP1 AP5 AR1 AR4 AR17
|
BC1 BC2 BC6 BC13 BC14
|
CC2 CC4 CC6
|
Tema |
Subtema |
1. INTRODUCCIÓ: CONCEPTE I ABAST DELS LLENGUATGES ESCÈNICS.
|
1.1 Aproximació al fer teatral.
1.2 Les regles del joc: realitat i ficció / il.lusió i convencions teatrals.
1.3 Instruments d'anàlisi escènica.
|
2. LA REPRESENTACIÓ. |
2.1 Autor i text dramàtic.
2.1.1 Autoria i dramatúrgia.
2.1.2.Text teatral: Parlaments (diàleg i monòleg) i didascàlies. Quaderns de direcció.
2.2. Fisicitat de l'espectacle.
2.2.1. L'espai i la seva articulació.
2.2.2. Escenografia i escenotècnia. L'escenari i els seus components.
2.2.3. Luminotècnia. Funcions i fonts lluminoses.
2.2.4. Vestuari i utilleria.
2.2.5. Sonotècnia, Música i sorolls.
2.3. Presentació.
2.3.1. Direcció, dramatúrgia i posada en escena.
2.3.2. Actor i interpretació: nivells d'anàlisi actoral; el gest i la mímica; moviment i posició; veu.
|
3. LA RECEPCIÓ. |
3.1. Rol i consideració social del teatre. Política i legislació.
3.2. Públic.
3.3. La crítica. |
4. BASES PER A UNA NOVA TEATROLOGIA. |
4.1 Semiòtica.
4.2 Història i historiografia.
4.3 Sociologia.
4.4 Antropologia
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
12 |
12 |
24 |
Fòrums de discussió |
|
10 |
10 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
10 |
15 |
Treballs |
|
10 |
15 |
25 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recollir informació sobre els hàbits teatrals de l'alumnat i presentar l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura que permetran analitzar els diferents components de l'escena. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Assistència a 6 espectacles per tal de poder realitzar una sèrie d'exercicis pràctics.
Assistència a una sèrie de fòrums al voltant de les arts escèniques. |
Fòrums de discussió |
Participació en els fòrums programats. |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització de les activitats que s'indiquin. |
Treballs |
Realització de crítiques teatrals. |
|
Treballs |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Per mitjà dels recursos TIC de l'entorn virtual es durà a terme una atenció personalitzada sobre el procés d'aprenentatge de l'alumnat, sobretot al voltant dels 6 espectacles seleccionats de la cartellera d'hivern i primavera de 2008 a les ciutats de Tarragona i Reus. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Es valorarà l'assimilació dels continguts de l'assignatura. |
Requisit indispensable per a la pràctica externa. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
L'assistència és obligatòria. Sobre cadascun dels espectacles, l'alumnat realitzarà un exercici pràctic de crítica teatral seguint els paràmetres indicats per a cada cas. En aquesta activitat l'alumnat haurà d'aplicar tots els coneixements adquirits en l'assignatura. |
Aquesta és la base de la qualificació de l'assignatura. |
Fòrums de discussió |
De cadascun dels espectacles que s'analitzin s'obrirà un fòrum per tal de comentar-ne els aspectes més remarcables. |
Participació en el fòrum. |
Resolució de problemes, exercicis |
S'analitzarà la metodologia més adequada per tal d'elaborar la valoració dels espectacles i, en conseqüència, de les arts escèniques. |
Superaració del mínim establert |
Treballs |
De cadascun dels espectacles, i com a síntesi dels coneixements teòrics, es durà a terme un treball de crítica teatral. |
Superació del mínim establert. |
Proves pràctiques |
Després d'analitzar els components de les arts escèniques des d'un punt de vista teòric, caldrà ser capaç de sintetitzar-los en un espectacle concret. |
Superació del mínim establert. |
Altres |
Es tindrà en compte l'assistència, participació i capacitat de debatre sobre les arts escèniques i la configuració d'un criteri estètic. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
BERTOLO, C.(ed.),, El ojo crítico,, Barcelona, Edic.B, 1990,
FÀBREGAS, X, Introducció al llenguatge teatral,, Barcelona, Ed.62, 1973.,
PAVIS, P.,, Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona, Paidós, 1983,
PAVIS, P.,, El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine,, Barcelona, Paidós, 2000,
VALENTINI, Valentina, Després del teatre modern, Institut del Teatre, Barcelona, 1991,
ABELLAN, Joan, La representació teatral, Barcelona, Institut del Teatre, 1983,
DE MARINIS, Marco, Entendre el teatre. Perfils d'una nova teatrologia, Barcelona, Institut del Teatre, 1998,
ROSSELLÓ, Ramon X., Anàlisi de l'obra teatral (Teoria i pràctica), Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana i PAM,
FOGUET, F. i Pep MARTORELL, L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques (1975-2005), El Cep i la Nansa, Vilanova i la Geltrú, 2006,
SÁNCHEZ, José A., Dramaturgias de la imagen, Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 2002,
UBERSFELD, Anne, La escuela del espectador, Publicación de la Asociación de Directores de Escena de España, Madrid, 1997,
|
|
Complementària |
|
|
|