DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEORIA I CRÍTICA DE LES ARTS ESCÈNIQUES Codi 125231115
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MARTORELL COCA, JOSEP M.
Adreça electrònica josepm.martorell@urv.cat
Professors/es
MARTORELL COCA, JOSEP M.
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció als llenguatges escènics (Cap a una nova teatrologia) planteja la descripció, anàlisi i interpretació dels components de l'escena.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AP5 Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica de les arts escèniques
  Recerca
  AR1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AR4 Gestionar els mecanismes d’organització i transferència cultural
  AR17 Expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió oralment i per escrit
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
No tipificats Tipus A 1) Adquirir, distingir i descriure uns paràmetres amplis i clars sobre la matèria d'estudi, el teatre, els components que concorren en la creació dramàtica, l'especificitat del llenguatge escènic i la particular fruïció que comporta; 2)conèixer, identificar, analitzar un panorama general dels corrents metodològics i problemes de la teoria i la crítica teatrals Tipus B 1) Produir l'anàlisi distintiva i interconnectada dels diferents elements de la representació a partir de l'assistència a una sèrie d'espectacles i fòrums; 2) tenir la capacitat de produir una valoració crítica de les arts escèniques. Tipus C 1) Apreciar, comprendre i valorar un espectacle d'arts escèniques; 2) sensibilitzar-se pel procés de creació inherent a les arts escèniques; 3) prendre consciència del valor patrimonial de les arts escèniques als Països Catalans. AP1
AP5
AR1
AR4
AR17
BC1
BC2
BC6
BC13
BC14
CC2
CC4
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ: CONCEPTE I ABAST DELS LLENGUATGES ESCÈNICS.

1.1 Aproximació al fer teatral.
1.2 Les regles del joc: realitat i ficció / il.lusió i convencions teatrals.
1.3 Instruments d'anàlisi escènica.
2. LA REPRESENTACIÓ. 2.1 Autor i text dramàtic.
2.1.1 Autoria i dramatúrgia.
2.1.2.Text teatral: Parlaments (diàleg i monòleg) i didascàlies. Quaderns de direcció.
2.2. Fisicitat de l'espectacle.
2.2.1. L'espai i la seva articulació.
2.2.2. Escenografia i escenotècnia. L'escenari i els seus components.
2.2.3. Luminotècnia. Funcions i fonts lluminoses.
2.2.4. Vestuari i utilleria.
2.2.5. Sonotècnia, Música i sorolls.
2.3. Presentació.
2.3.1. Direcció, dramatúrgia i posada en escena.
2.3.2. Actor i interpretació: nivells d'anàlisi actoral; el gest i la mímica; moviment i posició; veu.
3. LA RECEPCIÓ. 3.1. Rol i consideració social del teatre. Política i legislació.
3.2. Públic.
3.3. La crítica.
4. BASES PER A UNA NOVA TEATROLOGIA. 4.1 Semiòtica.
4.2 Història i historiografia.
4.3 Sociologia.
4.4 Antropologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 1 4
 
Sessió Magistral
40 0 40
Pràctiques externes (de camp/sortides)
12 12 24
Fòrums de discussió
10 10 20
Resolució de problemes, exercicis
5 10 15
Treballs
10 15 25
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollir informació sobre els hàbits teatrals de l'alumnat i presentar l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura que permetran analitzar els diferents components de l'escena.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Assistència a 6 espectacles per tal de poder realitzar una sèrie d'exercicis pràctics.
Assistència a una sèrie de fòrums al voltant de les arts escèniques.
Fòrums de discussió Participació en els fòrums programats.
Resolució de problemes, exercicis Realització de les activitats que s'indiquin.
Treballs Realització de crítiques teatrals.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Per mitjà dels recursos TIC de l'entorn virtual es durà a terme una atenció personalitzada sobre el procés d'aprenentatge de l'alumnat, sobretot al voltant dels 6 espectacles seleccionats de la cartellera d'hivern i primavera de 2008 a les ciutats de Tarragona i Reus.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Es valorarà l'assimilació dels continguts de l'assignatura. Requisit indispensable per a la pràctica externa.
Pràctiques externes (de camp/sortides) L'assistència és obligatòria. Sobre cadascun dels espectacles, l'alumnat realitzarà un exercici pràctic de crítica teatral seguint els paràmetres indicats per a cada cas. En aquesta activitat l'alumnat haurà d'aplicar tots els coneixements adquirits en l'assignatura. Aquesta és la base de la qualificació de l'assignatura.
Fòrums de discussió De cadascun dels espectacles que s'analitzin s'obrirà un fòrum per tal de comentar-ne els aspectes més remarcables. Participació en el fòrum.
Resolució de problemes, exercicis S'analitzarà la metodologia més adequada per tal d'elaborar la valoració dels espectacles i, en conseqüència, de les arts escèniques. Superaració del mínim establert
Treballs De cadascun dels espectacles, i com a síntesi dels coneixements teòrics, es durà a terme un treball de crítica teatral. Superació del mínim establert.
Proves pràctiques Després d'analitzar els components de les arts escèniques des d'un punt de vista teòric, caldrà ser capaç de sintetitzar-los en un espectacle concret. Superació del mínim establert.
Altres

Es tindrà en compte l'assistència, participació i capacitat de debatre sobre les arts escèniques i la configuració d'un criteri estètic.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica BERTOLO, C.(ed.),, El ojo crítico,, Barcelona, Edic.B, 1990,
FÀBREGAS, X, Introducció al llenguatge teatral,, Barcelona, Ed.62, 1973.,
PAVIS, P.,, Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona, Paidós, 1983,
PAVIS, P.,, El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine,, Barcelona, Paidós, 2000,
VALENTINI, Valentina, Després del teatre modern, Institut del Teatre, Barcelona, 1991,
ABELLAN, Joan, La representació teatral, Barcelona, Institut del Teatre, 1983,
DE MARINIS, Marco, Entendre el teatre. Perfils d'una nova teatrologia, Barcelona, Institut del Teatre, 1998,
ROSSELLÓ, Ramon X., Anàlisi de l'obra teatral (Teoria i pràctica), Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana i PAM,
FOGUET, F. i Pep MARTORELL, L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques (1975-2005), El Cep i la Nansa, Vilanova i la Geltrú, 2006,
SÁNCHEZ, José A., Dramaturgias de la imagen, Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 2002,
UBERSFELD, Anne, La escuela del espectador, Publicación de la Asociación de Directores de Escena de España, Madrid, 1997,

Complementària

Recomanacions