DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura MITOLOGIA I CULTURA CONTEMPORÀNIA Codi 125231116
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AP2 Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana
  AP3 Aplicar les tècniques d'expressió en llengua catalana
  AP4 Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica literària catalana
  AP5 Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica de les arts escèniques
  AP6 Aplicar la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana
  AP7 Aplicar els mètodes de gestió del patrimoni oral i tradicional
  AP8 Discernir els elements de la teoria literària aplicada a la literatura catalana
  AP11 Analitzar adequadament les estratègies del discurs
  AP12 Avaluar el reflex i les aplicacions de la mitologia a la cultura contemporània
  AP13 Valorar críticament els discursos contemporanis sobre dones, cultura i llenguatge
  AP15 Valorar críticament la influència de la cultura llatina en el món contemporani
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Reconèixer les diverses aproximacions teòriques a l'estudi del mite AP12
BC5
CC3
Comprendre les característiques i el funcionament del pensament mític com a pensament narratiu oral i tradicional i la capacitat mitopoètica com element propi de l'ésser humà AP11
AP12
BC3
BC4
BC5
BC6
CC3
Diferenciar els processos de transformació del pensament mític grec en mitologia clàssica entesa com a llenguatge de l'art i del pensament de la cultura occidental AP12
BC5
CC3
Conèixer i distingir les principals èpoques, corrents i escoles que configuren la cultura occidental des del s. XIX fins als nostres dies. AP1
AP2
AP12
BC5
BC8
CC3
Sintetitzar les diverses perspectives d'anàlisi del mite com a llenguatge global i polisèmic AP1
AP2
AP6
AP7
AP12
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC13
BC15
CC3
Analitzar obres d'art (textuals, iconogràfiques, musicals i cinematogràfiques) de contingut mític des del punt de vista narratiu, simbòlic i estètic AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP8
AP11
AP12
AP13
AP15
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
CC3
Identificar els esquemes mítics bàsics de la mitologia clàssica en la seva estructura profunda i analitzar les seves formulacions en formes narratives diverses (literatura, teatre, cinema, publicitat, ...) AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP11
AP12
AP13
AP15
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC13
BC15
CC3
Valorar el pensament mític com una expressió de la diversitat cultural, des d'una perspectiva antropològica AP11
AP12
AP13
BC1
BC2
BC3
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: conceptes generals i aproximacions teòriques a. El mite: assaig de definició
b. L'estudi del mite en el s. XX: principals aproximacions teòriques
c. Mite i cultura: entre la tradició clàssica i la mitocrítica
d. El mite a Occident abans del s. XIX: mite i al·legoria
2. "Una nova mitologia": la revisió romàntica del mite a. L'idealisme alemany: el mite com a mode de coneixement
b. L'home i els déus: Hölderlin
c. L'heroi: Prometeu i Antígona
3. La irrupció de Dionís: sacrifici i irracionalitat, de Nietzsche a Henze a. Dionís, de Hölderlin a Nietzsche
b. La lectura nietzscheana de la tragèdia
c. El costat fosc de la psique humana: Pater, Szymanowski, Thomas Mann
d. Festa i ritual: el tràgic a Lorca
e. La violència del social: Auden-Henze
4. Les crisis de la identitat al s.XX a. Les rebaixes de la tragèdia: l'humorisme, el grotesc i l'aburgesament (Pirandello, Anouilh, Hofmannsthal, Espriu)
b. Fragmentacions del jo: el cas d'Èdip
c. Una identitat problemàtica, l'artista i la seva obra: Orfeu, Pigmalió, Helena
d. Mite i identitats nacionals: el cas català
5. Mite i cinema: la reoralització del mite. a. Una nova èpica: de Jàson i els Argonautes a La Guerra de les Galàxies.
b. Nous problemes, vells esquemes: de Blade Runner a Matrix.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
35 35 70
Treballs
4 40 44
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 3 6
Seminaris
8 12 20
 
Atenció personalitzada
2 1 3
 
Proves de Desenvolupament
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa i comentari de la bibliografia
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor i posterior discussió de tota la classe sobre les obres de lectura indicades i el material complementari prèviament indicat o suministrat (en fotocòpies o a través de Moodle). Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals. En qualsevol cas, l'alumne ha de realitzar el treball previ indicat pel professor abans de la classe i posteriorment organitzar i assimilar els continguts de cada sessió, i complementar-los amb la bibliografia indicada.
Treballs Elaboració d'un treball monogràfic tutoritzat al llarg del curs sobre un tema a triar per l'alumne assessorat pel professor.
Pràctiques externes (de camp/sortides) En funció de l’oferta disponible, es realitzarà una visita a almenys una exposició, una representació teatral o operística o una projecció cinematogràfica.
Seminaris Sessions de treball col·lectiu professor-alumnes sobre les obres de lectura triades en el temari. Requereixen un treball previ de l'alumne de preparació de cada sessió.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Al llarg del curs, l'alumne ha de realitzar un treball tutoritzat pel professor. Aquesta tutoria personalitzada s'ha de concretar en un mínim de tres trobades de l'alumne amb el professor, una a l'inici del quadrimestre per tal de triar el tema de treball i les altres a intervals regulars per tal de seguir i ajudar en el procés d'elaboració del treball i reorientar-lo, si és necessari.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Preparació prèvia, seguiment i participació activa en les classes 15
Treballs Elaboració de treball monogràfic tutoritzat al llarg del curs, on l'alumne demostri la seva competència tant en l'àmbit dels continguts i resultats assolits com en el de la metodologia emprada (ús de la bibliografia, estructura del treball, aspectes formals, ...). 35
Seminaris Preparació prèvia, seguiment i participació activa en els debats 15
Proves de Desenvolupament Prova escrita de comentari d'un text extret d'una de les obres treballades durant el curs o de desenvolupament d'un dels temes del programa. 35
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si s'ha aprovat el treball o la prova escrita, no caldrà repetir-lo per a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Complementària

Recomanacions