Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes |
|
AP2 |
Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana |
|
AP3 |
Aplicar les tècniques d'expressió en llengua catalana |
|
AP4 |
Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica literària catalana |
|
AP5 |
Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica de les arts escèniques |
|
AP6 |
Aplicar la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana |
|
AP7 |
Aplicar els mètodes de gestió del patrimoni oral i tradicional |
|
AP8 |
Discernir els elements de la teoria literària aplicada a la literatura catalana |
|
AP11 |
Analitzar adequadament les estratègies del discurs |
|
AP12 |
Avaluar el reflex i les aplicacions de la mitologia a la cultura contemporània |
|
AP13 |
Valorar críticament els discursos contemporanis sobre dones, cultura i llenguatge |
|
AP15 |
Valorar críticament la influència de la cultura llatina en el món contemporani |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Reconèixer les diverses aproximacions teòriques a l'estudi del mite |
AP12
|
BC5
|
CC3
|
Comprendre les característiques i el funcionament del pensament mític com a pensament narratiu oral i tradicional i la capacitat mitopoètica com element propi de l'ésser humà |
AP11 AP12
|
BC3 BC4 BC5 BC6
|
CC3
|
Diferenciar els processos de transformació del pensament mític grec en mitologia clàssica entesa com a llenguatge de l'art i del pensament de la cultura occidental |
AP12
|
BC5
|
CC3
|
Conèixer i distingir les principals èpoques, corrents i escoles que configuren la cultura occidental des del s. XIX fins als nostres dies. |
AP1 AP2 AP12
|
BC5 BC8
|
CC3
|
Sintetitzar les diverses perspectives d'anàlisi del mite com a llenguatge global i polisèmic |
AP1 AP2 AP6 AP7 AP12
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC13 BC15
|
CC3
|
Analitzar obres d'art (textuals, iconogràfiques, musicals i cinematogràfiques) de contingut mític des del punt de vista narratiu, simbòlic i estètic |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP8 AP11 AP12 AP13 AP15
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC8
|
CC3
|
Identificar els esquemes mítics bàsics de la mitologia clàssica en la seva estructura profunda i analitzar les seves formulacions en formes narratives diverses (literatura, teatre, cinema, publicitat, ...) |
AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP11 AP12 AP13 AP15
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC13 BC15
|
CC3
|
Valorar el pensament mític com una expressió de la diversitat cultural, des d'una perspectiva antropològica |
AP11 AP12 AP13
|
BC1 BC2 BC3 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció: conceptes generals i aproximacions teòriques |
a. El mite: assaig de definició
b. L'estudi del mite en el s. XX: principals aproximacions teòriques
c. Mite i cultura: entre la tradició clàssica i la mitocrítica
d. El mite a Occident abans del s. XIX: mite i al·legoria |
2. "Una nova mitologia": la revisió romàntica del mite |
a. L'idealisme alemany: el mite com a mode de coneixement
b. L'home i els déus: Hölderlin
c. L'heroi: Prometeu i Antígona |
3. La irrupció de Dionís: sacrifici i irracionalitat, de Nietzsche a Henze |
a. Dionís, de Hölderlin a Nietzsche
b. La lectura nietzscheana de la tragèdia
c. El costat fosc de la psique humana: Pater, Szymanowski, Thomas Mann
d. Festa i ritual: el tràgic a Lorca
e. La violència del social: Auden-Henze |
4. Les crisis de la identitat al s.XX |
a. Les rebaixes de la tragèdia: l'humorisme, el grotesc i l'aburgesament (Pirandello, Anouilh, Hofmannsthal, Espriu)
b. Fragmentacions del jo: el cas d'Èdip
c. Una identitat problemàtica, l'artista i la seva obra: Orfeu, Pigmalió, Helena
d. Mite i identitats nacionals: el cas català |
5. Mite i cinema: la reoralització del mite. |
a. Una nova èpica: de Jàson i els Argonautes a La Guerra de les Galàxies.
b. Nous problemes, vells esquemes: de Blade Runner a Matrix. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Treballs |
|
4 |
40 |
44 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
3 |
3 |
6 |
Seminaris |
|
8 |
12 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa i comentari de la bibliografia |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor i posterior discussió de tota la classe sobre les obres de lectura indicades i el material complementari prèviament indicat o suministrat (en fotocòpies o a través de Moodle). Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals. En qualsevol cas, l'alumne ha de realitzar el treball previ indicat pel professor abans de la classe i posteriorment organitzar i assimilar els continguts de cada sessió, i complementar-los amb la bibliografia indicada. |
Treballs |
Elaboració d'un treball monogràfic tutoritzat al llarg del curs sobre un tema a triar per l'alumne assessorat pel professor. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
En funció de l’oferta disponible, es realitzarà una visita a almenys una exposició, una representació teatral o operística o una projecció cinematogràfica. |
Seminaris |
Sessions de treball col·lectiu professor-alumnes sobre les obres de lectura triades en el temari. Requereixen un treball previ de l'alumne de preparació de cada sessió. |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
Al llarg del curs, l'alumne ha de realitzar un treball tutoritzat pel professor. Aquesta tutoria personalitzada s'ha de concretar en un mínim de tres trobades de l'alumne amb el professor, una a l'inici del quadrimestre per tal de triar el tema de treball i les altres a intervals regulars per tal de seguir i ajudar en el procés d'elaboració del treball i reorientar-lo, si és necessari. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Preparació prèvia, seguiment i participació activa en les classes |
15 |
Treballs |
Elaboració de treball monogràfic tutoritzat al llarg del curs, on l'alumne demostri la seva competència tant en l'àmbit dels continguts i resultats assolits com en el de la metodologia emprada (ús de la bibliografia, estructura del treball, aspectes formals, ...). |
35 |
Seminaris |
Preparació prèvia, seguiment i participació activa en els debats |
15 |
Proves de Desenvolupament |
Prova escrita de comentari d'un text extret d'una de les obres treballades durant el curs o de desenvolupament d'un dels temes del programa. |
35 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si s'ha aprovat el treball o la prova escrita, no caldrà repetir-lo per a la segona convocatòria. |
Bàsica |
, , ,
|
|
Complementària |
|
|
|