DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SEMINARI DE RECERCA VI. EL FOLKLORE EN LA LITERATURA CATALANA Codi 125231124
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica carme.oriol@urv.cat
Professors/es
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi del folklore i de les seves relacions amb la literatura culta

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AP2 Plantejar i resoldre qüestions al voltant dels autors i les obres de diferents períodes de la literatura catalana
  AP6 Aplicar la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana
  Recerca
  AR1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AR5 Aplicar la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana
  AR6 Aplicar els mètodes de gestió del patrimoni oral i tradicional
  AR15 Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari
  AR16 Formar-se una opinió crítica sobre un text
  AR17 Expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió oralment i per escrit
  AR20 Fer recerca historicoliterària i lingüística en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals)
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les diferències entre la literatura oral i la literatura culta AP1
BC2
CC4
Identificar referents folklòrics en la literatura culta AR1
AR6
AR20
BC4
CC4
Conèixer els mètodes específics per a l'estudi de les relacions entre el folklore i la literatura AP6
AR5
BC13
CC4
Desenvolupar uns hàbits de treball científics AP2
AR5
AR15
AR16
BC6
BC15
CC2
CC4
Descobrir la influència del folklore en l'obra literària d'escriptors catalans AP1
AP2
AR16
AR17
AR20
BC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. La literatura oral i la literatura culta 1.1. Punts de contacte i diferències
2. Els reculls folklòrics 2.1. Tipologia dels reculls folklòrics
3. El folklore en la literatura 3.1. Bases teòriques per a l'estudi de les relacions entre el folklore i la literatura culta
3.2. Identificació de referents folklòrics en la literatura culta: motius, temes, gèneres i situacions
3.3. Recreacions temàtiques
3.4. Recreacions estructurals
3.5. Recreacions funcionals
4. El folklore en obres literàries catalanes 4.1. Estudi d'obres literàries catalanes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
8 16 24
Seminaris
6 6 12
Debats
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
8 16 24
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Exposició, comentaris i opinions sobre els continguts proposats per la professora
Debats Debat a l'aula a partir de les lectures indicades per la professora
Resolució de problemes, exercicis Reflexió i treball personal a partir de les lectures indicades per la professora

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Tutoria acadèmica sobre el treball encomanat

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència activa a classe 25%
Seminaris Exposició oral a partir del treball individual realitzat per l'alumne 25%
Debats Exposició oral a partir del debat mantingut a l'aula 25%
Resolució de problemes, exercicis Presentació escrita dels exercicis realitzats durant el curs 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Abrahams, Roger D. (1976): “The Complex Relations of Simple Forms”. Dins Dan Ben-Amos (ed.). Folklore Genres. University of Texas Press. Austin. 193-214. [Trad. al castella a Sánchez Carretero, Cristina i Dorothy Noyes (eds.) (2000): Performance, arte verbal y comunicación. Nuevas perspectivas en los estudios de Folklore y Cultura popular en USA. Oiartzun: Sendoa].

Dorson, Richard M (1971): "The identification of folklore in American literature". American folklore & the historian. Chicago: The University of Chicago Press.

Oriol, Carme (2004): El folklore en la literatura: un model d’anàlisi aplicat a l’obra de Víctor Català. Dins: Sunyer, Magí, Roser Pujadas i Pere Poy (eds.). Literatura i identitats. Valls: Cossetània, pp. 37-58.

Oriol, Carme i Mònica López (2002): "Caterina Albert, Víctor Català: els referents del folklore, el plaer per la literatura". II Jornades d'estudi "Vida i obra de Caterina Albert i Paradís (Víctor Català), 1869-1966". Barcelona: Ajuntament de l'Escala, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.

Pujol, Josep M. (1993): "Josep Romeu i Figueras, folklorista". Dins Josep Romeu i Figueras. Materials i estudis del folklore. Barcelona: Alta Fulla, pp. 5-28.

Complementària

Català, Víctor (1972): Obres completes. Barcelona: Selecta.

Carner, Josep (1968): Obres completes. Barcelona: Selecta

Recomanacions