DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura SEMINARI DE RECERCA VIII. GESTIÓ DE TERMINOLOGIA I LLENGUATGES D´ESPECIALITAT Codi 125231126
Ensenyament
Estudis Superiors de Llengua, Literatura i Cultura Catalanes (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web http://www.urv.cat
Descripció general i informació rellevant El seminari permet conèixer les bases dels llenguatges d'especialitat i de la pràctica terminològica, amb especial referència al marc català.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AP9 Corregir i assessorar d’acord amb les tècniques de correcció i assessorament lingüístics
  AP10 Treballar amb expertesa en política lingüística i planificació lingüística
  Recerca
  AR1 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes
  AR8 Corregir i assessorar d’acord amb les tècniques de correcció i assessorament lingüístics
  AR9 Treballar amb expertesa en política lingüística i planificació lingüística
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les característiques dels llenguatges d'especialitat. AP1
AP9
AP10
AR1
AR8
AR9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC12
CC4
Tenir nocions bàsiques de la pràctica terminològica (fixació de termes) i terminogràfica (elaboració de productes de consulta terminològica), amb especial referència a la llengua catalana. AP1
AP9
AP10
AR1
AR8
AR9
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC12
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes teòrics generals i introductoris
Definició de conceptes. La socioterminologia. Gestió de la terminologia i especialització textual en el marc de la normalització lingüística.
2. Els llenguatges d'especialitat Tipologia i característiques dels llenguatges d'especialitat.
3. El terme Unitat lingüística i unitat conceptual (termes plurilèxics, sinònims parcials, etc.). Encaix amb el marc i definició.
4. Qüestions pràctiques de la terminologia (I) El buidatge. L'arbre de camp. Els dubtes. L'assessorament d'experts.
5. Qüestions pràctiques de la terminologia (II) Sinònims, hiperònims, sinònims complementaris. Sigles.
6. Qüestions pràctiques de la terminologia (III) Gestió d'estrangerismes. Transcripció i transliteració d'alfabets no llatins.
7. Qüestions pràctiques de la terminologia (IV) Formació de mots per derivació. Compostos i compostos cultes. Problemes gràfics en la unió de compostos.
8. Presentació i divulgació de la informació Vocabularis terminològics. Bases de dades en línia. Altres recursos.
9. Terminòtica (noves tecnologies) Gestors terminològics. Memòries de traducció. Xucladors. Internet. Altres eines.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
29 0 29
 
Atenció personalitzada
30 0 30
 
Proves pràctiques
15 0 15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introdueix l'alumne en els objectius i els continguts del seminari.
Sessió Magistral Es donen a conèixer tots els aspectes teòrics i pràctics de la disciplina.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
El contingut de l'assignatura mateix, així com el tipus de treballs de pràctiques, implica l'assessorament del professor en hores de despatx o bé per correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques 4 proves pràctiques 25% cada prova
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AADD (1992). L’ús del català científic i tècnic. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pàg. 21-24.

AADD (1992). La terminologia en el seu entorn. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

AADD (1996). Jornada panllatina de terminologia. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada.

AADD (1998). Terminología y modelos culturales. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada.

AADD (2002). Terminologia i serveis lingüístics. Barcelona: Institut Universitari de Lingüística Aplicada.

AADD (2006). III Seminari de Correcció de Textos. La terminologia i la correcció de textos. Barcelona: Institut d’Estudis Catalans. [Edició a cura de Josep Vigo i Josep M. Mestres.]

ALBEROLA, Patrícia; BORJA, Joan; PERUJO, Joan M.; FORCADELL, Josep; CORTÉS, Carles; BERNABEU, Josep (1996). Comunicar la ciència. Alacant: Edicions del Bullent.

ALPÍZAR, Rodolfo (1997). ¿Cómo hacer un diccionario científico técnico? Madrid: Memphis.

ARNTZ, R.; PICHT, H. (1995 [1989]). Introducción a la terminología. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

AUGER, Pierre; ROUSSEAU, Louis-Jean (1987). Metodologia de la recerca terminològica. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

CABRÉ I CASTELLVÍ, M. Teresa (1988-1989). “El TERMCAT, centre de terminologia catalana”, Llengua & Literatura, 3, pàg. 647-650.

CABRÉ I CASTELLVÍ, M. Teresa (1992). La terminologia. La teoria, els mètodes, les aplicacions. Barcelona: Empúries, pàg. 335-403.

MARQUET, Lluís (1977 [1976]). “Els neologismes científics”, Actes del IV Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pàg. 251-268.

MARQUET, Lluís (1979-1985). Novetat i llenguatge. Barcelona: Barcino [3 volums].

MARQUET, Lluís (1984 [1983]). “La terminologia tècnica i científica”, Problemàtica de la normativa del català. Actes de les Primeres Jornades d’Estudi de la Llengua Normativa. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pàg. 51-56.

MARQUET, Lluís (1993). El llenguatge científic i tècnic. Barcelona: Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya.

RIERA, Carles (1993). Manual de català científic. Barcelona: Claret.

RIERA, Carles (1994). El llenguatge científic català. Antecedents i actualitat. Barcelona: Barcanova.

RIERA, Carles (1998). Curs de lèxic científic. Barcelona: Claret.

RIERA, Carles (2005). Manual de redacció científica. Barcelona: Claret.

RIERA, Carles (2005). "Producció, difusió i divulgació de la ciència en català", Revista d'Estudis Catalans, 18, <http://latina.phil2.uni-freiburg.de/pusch/zfk/cat/index.htm>.

RULL, Xavier (2000). “Aspectes socials i lingüístics dels manlleus”, Llengua i Ús, 18-19, pàg. 18-26 i 26-36.

RULL, Xavier (2007). “Recursos del català en la formació de noves paraules: una perspectiva social”, Els Pirineus, Catalunya i Andorra. Actes del tercer Col·loqui Internacional de l’Associació Francesa de Catalanistes, Andorra 2004. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, pàg. 293-303.

RULL, Xavier [en premsa]. Els estrangerismes en català. Com són i per què en tenim. Una aproximació social i lingüística. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

SAGER, Juan C. (1993). Curso práctico sobre el procesamiento de la terminología. Madrid: Pirámide.

TERMCAT (1990). Metodologia del treball terminològic. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

TERMCAT (1990). Formació de termes amb elements cultes. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

TERMCAT (1990). Manlleus i calcs en els treballs de terminologia catalana. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

TERMCAT (1992). Guia d’establiment de criteris per a la denominació catalana d’animals. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

TERMCAT (1992). Formació del plural dels manlleus. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

TERMCAT (2005). Manlleus i calcs lingüístics en terminologia. Vic: Eumo.

TERMCAT (2006). La normalització terminològica en català: criteris i termes 1986-2004. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

TERMCAT (2006). Recerca terminològica: el dossier de normalització. Vic: Eumo.

Tradició i modernitat en el llenguatge administratiu (1986). Barcelona: Escola d’Administració Pública.

Complementària

Recomanacions