Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes |
|
AP4 |
Utilitzar amb propietat els mètodes de la crítica literària catalana |
|
AP12 |
Avaluar el reflex i les aplicacions de la mitologia a la cultura contemporània |
|
AP15 |
Valorar críticament la influència de la cultura llatina en el món contemporani |
|
Recerca |
|
AR13 |
Valorar críticament la influència actual de la cultura clàssica en la cultura catalana |
|
AR19 |
Cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics, etc.) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Saber interpretar històricament la recepció de la cultura llatina |
AP1 AP12 AP15 AR13 AR19
|
|
CC3
|
Ressaltar la varietat de camps en els quals influeix la cultura llatina |
AP4
|
BC1 BC13
|
CC1 CC3
|
Estudiar la transformació de la realitat cultural a partir de la cultura llatina |
|
BC13
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
1.Introducció. |
Els paradigmes culturals de Roma. El seu llegat. |
2.Edat mitjana. |
Innovacions en el camp literari. L'herència de l'escriptura. La música en la baixa Edat Mitjana |
3. Renaixement i Barroc. |
Humanisme i filologia. Innovacions literàries propiciades per la literatura neollatina. Models d'escriptura humanística i tipografia moderna. |
4. Del Neoclassicisme al món contemporani. |
Classicisme i institucions culturals. Roma dins la poesia catalana.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
|
Presentacions / exposicions |
|
9 |
9 |
18 |
Sessió Magistral |
|
47 |
47 |
94 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
18 |
18 |
36 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Aspectes generals. Instruments de bibliografia |
Presentacions / exposicions |
Orientació sobre el tema i el desenvolupament del treball. |
Sessió Magistral |
Fonamentalment d'estudis culturals i filologia. |
|
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
Orientació en el tema i control del desenvolupament del treball previ. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Coneixement de les eines de treball |
2 |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral i per escrit d'un treball |
46 |
Sessió Magistral |
Participació a classe |
2 |
Proves de desenvolupament |
Examen escrit |
50 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
R. Jenkyns, El legado de Roma. Una nueva valoración, Barcelona, Crítica, 1995
L. Badia, Traduccions al català dels segles XIV-XV i innovació cultural literària, Girona, Estudi General 11, 1991
A. Buck, L'eredità classica nelle letterature neolatine del Rinascimento, Brescia, Paideia, 1980
Ch. G. Nauert, Humanism and the Culture of Renaissance Europe, Cambridge, University Press, 2006
E. Valentí, Els clàssics i la cultura catalana moderna, Barcelona, Curial, 1973
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
CULTURA CLÀSSICA I CULTURA CATALANA/125231118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|