DATOS IDENTIFICATIVOS 2007_08
Asignatura Código 125232101
Titulación
Ensenyament de Llengües Estrangeres (2007)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Primer Único anual
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Correo-e maria.bargallo@urv.cat
Profesores/as
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripción general e información relevante

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC9 Ús instrumental de la llengua. Fluidesa i precisió en l'ús instrumental de la llengua segons l'itinerari
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alunme-professor i entre l'equip de professorat
  Investigador
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Presentar les unitats complexes de la sintaxi de l'espanyol AC9
BC13
CC1
CC4
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'oració en espanyol AC9
BC13
CC1
CC4
Adquirir pautes per a l'observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics AC9
BC2
BC4
BC13
CC1
CC4
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol AC9
BC2
BC4
BC6
BC13
CC1
CC4
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística AC9
AC10
BC2
BC4
BC6
BC11
BC13
CC1
CC4
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets AC9
AC10
BC2
BC4
BC6
BC11
BC13
CC1
CC4
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt AC9
AC10
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC11
BC13
CC1
CC4

Contenidos
tema Subtema
El concepte d’oració
Diferents aproximacions a la noció d’oració: definiciones semàtico-nocionals, lògiques i distribucionals. Les definicions formals de l’oració. Oració i enunciat: els fragments. Oració simple i oració composta. Propietats generals de l’oració. La noció d’estructura. Les categories sintàctiques: categories lèxiques i categories gramaticals. L’ordre de paraules a l’oració. L’el·lipsi. Oració i predicació. La noció de predicació. Tipus de predicats: verbals i no verbals. Els diferents entorns estructurals de la predicació. Les frases nominals.
Juxtaposició, coordinació i subordinació: problemes de delimitació
Coordinació i oració composta. Parataxi i hipotaxi. La juxtaposició. Coordinació i subordinació: diferències bàsiques. Les construccions coordinades. Els elements coordinants. El concepte de coordinació. L’abast de la coordinació. Condicions de coordinabilitat. Tipus de coordinació.
Oracions subordinades: criteris de classificació
El criteri categorial: oracions substantives, adjectives i adverbials. Problemes respecte al criteri categorial. El criteri de la recció verbal: oracions argumentals i oracions adjuntes. Les oracions completives: tipus. Les clàusules quantificades. Oracions de relatiu restrictives i no restrictives
La subordinació adverbial
Dificultats de definició. La subordinació adverbial a la gramàtica tradicional: funció adverbial o funció circumstancial? Problemes de classificació de les subordinades adverbials. Un doble nivell d’anàlisi: la bipolaritat

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
45 45 90
Presentaciones/exposiciones
1 5 6
Resolución de problemas/ejercicios
0 10 10
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
10 0 10
 
Atención personalizada
10 0 10
 
Pruebas prácticas
2 20 22
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació
Sesión magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura
Presentaciones/exposiciones Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma
Resolución de problemas/ejercicios Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Discusió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Sesión magistral
Presentaciones/exposiciones
Resolución de problemas/ejercicios
descripción
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Evaluación
  descripción Peso
Presentaciones/exposiciones Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre problemes 15%
Resolución de problemas/ejercicios Avaluació de la correcta aplicació de la teoria a qüestions concretes on es posa de manifest 15%
Pruebas prácticas Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic 70%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica , , ,
Bosque, I. y V. Demonte eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/ Espasa-Calpe, 1999
Di Tullio, Á., Manual de gramática del español, La Isla de la Luna, 2005
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM., 2004
Hernanz, M. L. y J. Mª Brucart, La sintaxis, Crítica, 1987
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005

Complementária

Recomendaciones


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
GRAMÀTICA ESPANYOLA: MORFOLOGIA/125232234