DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura QUESTIONS FONAMENTALS DE SINTAXI ESPANYOLA Codi 125232101
Ensenyament
Ensenyament de Llengues Estrangeres (2007)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica
Professors/es
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC9 Ús instrumental de la llengua. Fluidesa i precisió en l'ús instrumental de la llengua segons l'itinerari
  AC10 Capacitat de treball en equip. Interacció alumnat-professorat i entre l'equip docent.
  Recerca
  AR4 Capacitat organitzativa i comunicadora
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Presentar les unitats complexes de la sintaxi de l'espanyol AC9
BC13
CC1
CC4
Estudiar els conceptes bàsics de la sintaxi de l'oració en espanyol AC9
BC13
CC1
CC4
Adquirir pautes per a l'observació i l'anàlisi dels fenòmens sintàctics AC9
BC2
BC4
BC13
CC1
CC4
Promoure la reflexió crítica de l'estudiant respecte a la sintaxi de l'espanyol AC9
BC2
BC4
BC6
BC13
CC1
CC4
Exercitar l'ús de l'argumentació lingüística AC9
AC10
BC2
BC4
BC6
BC11
BC13
CC1
CC4
Realitzar exercicis de descripció sobre problemes gramaticals concrets AC9
AC10
BC2
BC4
BC6
BC11
BC13
CC1
CC4
Participar en la discussió de problemes com a treball conjunt AC9
AC10
AR4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC11
BC13
CC1
CC4

Continguts
Tema Subtema
El concepte d’oració
Diferents aproximacions a la noció d’oració: definiciones semàtico-nocionals, lògiques i distribucionals. Les definicions formals de l’oració. Oració i enunciat: els fragments. Oració simple i oració composta. Propietats generals de l’oració. La noció d’estructura. Les categories sintàctiques: categories lèxiques i categories gramaticals. L’ordre de paraules a l’oració. L’el·lipsi. Oració i predicació. La noció de predicació. Tipus de predicats: verbals i no verbals. Els diferents entorns estructurals de la predicació. Les frases nominals.
Juxtaposició, coordinació i subordinació: problemes de delimitació
Coordinació i oració composta. Parataxi i hipotaxi. La juxtaposició. Coordinació i subordinació: diferències bàsiques. Les construccions coordinades. Els elements coordinants. El concepte de coordinació. L’abast de la coordinació. Condicions de coordinabilitat. Tipus de coordinació.
Oracions subordinades: criteris de classificació
El criteri categorial: oracions substantives, adjectives i adverbials. Problemes respecte al criteri categorial. El criteri de la recció verbal: oracions argumentals i oracions adjuntes. Les oracions completives: tipus. Les clàusules quantificades. Oracions de relatiu restrictives i no restrictives
La subordinació adverbial
Dificultats de definició. La subordinació adverbial a la gramàtica tradicional: funció adverbial o funció circumstancial? Problemes de classificació de les subordinades adverbials. Un doble nivell d’anàlisi: la bipolaritat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 45 90
Presentacions / exposicions
1 5 6
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació, per part de l'estudiant, dels exercicis que ha preparat de forma autònoma
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discusió de les solucions que planteja l'estudiant que fa la presentació per part de la resta de la classe

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Resolució de dubtes o bé de forma presencial o bé a través del correu electrònic

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Avaluació de l'argumentació realitzada per resoldre problemes 15%
Resolució de problemes, exercicis Avaluació de la correcta aplicació de la teoria a qüestions concretes on es posa de manifest 15%
Proves pràctiques Avaluació de la correcta consecució dels objectius que es plantegen a l'assignatura mitjançant preguntes de tipus pràctic 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Bosque, I. y V. Demonte eds., Gramática descriptiva de la lengua española, RAE/ Espasa-Calpe, 1999
Di Tullio, Á., Manual de gramática del español, La Isla de la Luna, 2005
Gómez Torrego, L., Análisis sintáctico, SM., 2004
Hernanz, M. L. y J. Mª Brucart, La sintaxis, Crítica, 1987
Rodríguez Ramalle, T., Manual de sintaxis del español, Castalia, 2005

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GRAMÀTICA ESPANYOLA: MORFOLOGIA/125232234