Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC4 |
Fonaments lingüístics. Principis bàsics de les diferents àrees de la lingüística teòrica i aplicada, amb especial incidència en la pragmàtica de l'aprenentatge de llengües |
|
AC5 |
Confiança en la classe de llengua estrangera. Capacitat per a portar a terme un tasca educativa eficaç tenint en compte l'especificitat de l'ensenyament de llengües |
|
AC6 |
Sensibilitat lingüística i cultural. Capacitat per fer servir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua |
|
AC9 |
Ús instrumental de la llengua. Fluidesa i precisió en l'ús instrumental de la llengua segons l'itinerari |
|
AC10 |
Capacitat de treball en equip. Interacció alunme-professor i entre l'equip de professorat |
|
Recerca |
|
AR4 |
Capacitat organitzativa i comunicadora |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Students will become aware of essential concepts of language change and Historical Linguistics in general, as well as being apply to recognise their application to the case of the English language.
The course will require students to read sometimes complex texts, so will need a thorough and intelligent use of all linguistic and critical skills acquired until this point of the degree course. Intelligent use of primary and secondary sources, correct formulation of written and spoken commentaries are an essential component, as are individual and group work.
|
AC4 AC5 AC6 AC9 AC10 AR4
|
BC2 BC3 BC4 BC5 BC11 BC12 BC13 BC14
|
CC1 CC3
|
Tema |
Subtema |
1. Historical Linguistcs |
1.1 Language change, evolution and decay
1.2 Historical Linguistics: aims andmethodology
1.3 Internal and external factors in language change
1.4 Sound change
1.5 Language classification
1.6 Indo-European and Germanic |
2. Old English |
2.1 Historical background
2.2 Old English dialectal differentiation
2.3 Old English phonology
2.3.1 From Germanic to Old English
2.3.2 Sound-spelling correspondences
2.3.3 Consonants
2.3.4 Vowels
2.4 Old English grammar
2.4.1 Nominal inflection
2.4.2 Verbal inflection
2.4.3 Morphological and syntactic processes
2.5 Scandinavian influence
|
3. Middle English |
3.1 Historical background
3.1.1 The Norman conquest
3.1.2 Sociocultural conditionings
3.2 Middle English phonology
3.2.1 Spelling
3.2.2. Main changes in the pronunciation
3.3 Middle English grammar
3.4 Middle English lexicon
3.4.1 Loss of Anglo-Saxon vocabulary and word-formation processes
3.4.2 Borrowings from Norman-French
3.4.2 Borrowings from French and Latin
|
4. Early Modern English |
4.1 Historical introduction
4.2 Eary Modern English phonology
4.2.1 The Great Vowel Shift
4.2.2 Other changes in the vocalic system
4.2.3 Changes in the consonantal system
4.3 Early Modern English grammar
4.3.1 Syntactic and morphological aspects
4.4 The lexicon of Early Modern English
4.4.1 The influence of Latin and Greek
4.4.2 The language of Shakespeare
|
5. Modern English |
5.1 Historical context
5.1.1 The Reformation
5.1.2 The age of discoveries
5.2 Neoclassicist attitudes towards language
5.2.1 The scientific study of language
5.2.2 Language academies
5.2.3 Prescrptive grammars and dictionaries
5.2. The spread of English around the world
5.2.1 American English
5.2.2 English in Australia and the Pacific
5.2.3 English in Africa, India and the Caribbean
5.3 English as the world's lingua franca
5.3.1 English in communication, entertainment and science
5.4 Recent phonological and grammatical changes in English
5.4.1 British English from the 18th to the 20th centuries
5.4.2 The American pronunciation standard |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
36 |
0 |
36 |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
36 |
0 |
36 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Seminaris |
|
30 |
0 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
15 |
0 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducing general concepts of Historical Linguistics, including language change, and systems of classification
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Corrections of exercises designed to develop understanding and application of the theory presented in lectures, with discussion follow-up
|
Sessió Magistral |
Presentation of theoretical considerations and information of principle changes during the four main phases of the history of the English language
|
Seminaris |
Discussion of preset questions related to information presented in the lectures and related reading materials |
|
Descripció |
Three brief tutorial sessions in small groups, to check following of the course content, and individualized attention and feedback. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercises corrected in class, and handed in for checking. |
20% |
Proves de Desenvolupament |
Five in-class tests on principle concepts; Multichoice and T/F questions to test content; some more developed answers to test ability to apply concepts to short texts |
60% (12% each) |
Altres |
Attendance and Participation in class, especially in seminar discussion of pre-set questions. |
10% and 10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
It is possible to pass the course on the basis of in-course tests and seminar-work and exercises. For students unable to attend regularly and do all the in-class tests, a second option will be: Final Exam 60% Class Exercises 20% Attendance 10% Participation 10% NB: PASSING GRADE FOR THE COURSE IS 60% OF TOTAL. BELOW 60% WILL BE CONSIDERED A COURSE FAIL. |
Bàsica |
Baugh, A.C. & Cable, T., A History of the English Language, , Longman, 1993
Lass, R., Old English, , CUP, 1995
Hock, H.H., Principles of Historical Linguistics, , Mouton de Gruyter, 1991
Crystal, D., The Cambridge Encyclopedia of the English Language (PART I), , CUP, 1995
|
It is recommended that students buy C. Barber's book as the coursebook. |
|
Complementària |
|
|
|